Ανάμεσα στα αποτελέσματα της πανδημίας του Covid-19, για τους επαγγελματίες της λιανικής, σίγουρα ξεχωρίζει η αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων. Στην πραγματικότητα που βιώνουμε, κυριαρχεί η αύξηση του αριθμού των καταναλωτών που έχουν στραφεί στο internet, ακόμα και για τις μικρές καθημερινές αγορές τους, είτε από μεγάλα supermarkets, είτε ακόμα και από τα συνοικιακά mini markets που τους δίνουν αυτήν τη δυνατότητα. Σε αυτήν την τάση και αυτήν την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, θα αναφερθούμε κάνοντας μια συνοπτική ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών και της δυναμικής που παρουσιάζει.
Οι online αγορές ειδών πρώτης ανάγκης ήρθαν για να παραμείνουν
Αξίζει να γνωρίζετε, όλοι όσοι δραστηριοποιήστε επαγγελματικά στον κλάδο της λιανικής, ότι κάθε νέα τάση που εμφανίζεται, λόγω ιδιαίτερων συνθηκών, επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά και στα χρόνια που ακολουθούν, ακόμα κι όταν οι ειδικές περιστάσεις πάψουν να ισχύουν. Αυτό ισχύει και για την προτεραιότητα στις online αγορές, η οποία γεννήθηκε από τον φόβο της πανδημίας και τα περιοριστικά μέτρα που πάρθηκαν. Από την άλλη πλευρά όμως, οδήγησε μια μεγάλη πλειοψηφία πολιτών, ακόμα και σε δύσκαμπτες ηλικίες για ψηφιακή μάθηση, να ανακαλύψουν την ευκολία των παραγγελιών μέσω του υπολογιστή και του τηλεφώνου τους, να εξοικειωθούν με μέσα επικοινωνίας, που ελάχιστα αξιοποιούσαν για τις συναλλαγές τους και να βιώσουν την άνεση και την προστασία που τους προσφέρει ο ηλεκτρονικός τρόπος προμήθειας προϊόντων. Σε αυτό συνέβαλε και η γρήγορη ανταπόκριση στις νέες συνθήκες και η διαρκής βελτίωση της εξυπηρέτησης τους από τα μεγάλα καταστήματα και την εκσυγχρονισμένη μικρή λιανική. Γεγονός, που αποτέλεσε και επιβράβευση των καταναλωτών για αυτήν τη μεταστροφή τους. Παράλληλα, δημιούργησε και ένα νέο κοινό ζητούμενο από το σύνολο των εμπορικών καταστημάτων. Οπότε, αν σκέφτεστε να αναβάλλετε τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος ή να σταματήσετε τη λειτουργία του στο άμεσο μέλλον, αξίζει να σκεφτείτε ένα πράγμα: Ότι και με την ολοκλήρωση των εμβολιασμών και την επαναφορά της φυσικής ασφάλειας όλων μας, ένα μεγάλο ποσοστό των πελατών σας, θα αναζητήσει να κάνει πρώτα τις αγορές του με ένα «κλικ» και μετά ίσως με μια έξοδο από τον χώρο του.
Το ψηφιακό περιβάλλον αλλάζει τις παραδοσιακές καταναλωτικές προσδοκίες
Αν αναλογιστείτε το είδος των προϊόντων, των οποίων η ηλεκτρονική τους διακίνηση υπεραυξήθηκε την περσινή και τη φετινή χρονιά, ίσως εκπλαγείτε. Στην κυρίαρχη θέση βρίσκονται τα κατεψυγμένα κρέατα, τα είδη αρτοποιίας, τα φρέσκα, αλλά και συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, καλλυντικής φροντίδας και τα βρεφικά είδη. Όπως βλέπετε, τα προϊόντα της κορυφαίας θέσης είναι αυτά που αιφνιδιάζουν αφού, στο πρόσφατο παρελθόν, η αγορά τους ήταν συνυφασμένη με την επίσκεψη του καταναλωτή στο φυσικό σημείο πώλησής τους. Για να δει το χρώμα τους και την κατάστασή τους, τις συνθήκες διατήρησής τους, να διαπιστώσει από κοντά την φρεσκάδα και την ποιότητά τους, να τα αγγίξει και να τα μυρίσει, να ζητήσει από τον υπάλληλο στην σχετική θέση το είδος κοπής και την ποσότητα που θέλει. Οπότε είναι κατανοητό, ότι έχει αλλάξει και η προσδοκία που έχει κάθε πελάτης από την εξυπηρέτηση που μπορεί να τους προσφέρετε. Σε αυτό συμβάλλουν οι άριστα οργανωμένες και επαγγελματικές παρουσιάσεις των διακινούμενων ειδών στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά και η διαρκής βελτίωση στην αισθητική των μέσων καταναλωτικής ενημέρωσης, όπως για παράδειγμα τα τακτικά διαφημιστικά έντυπα και τα newsletter. Στα νέα ζητούμενα, πέρα από την αδιαφιλονίκητη ποιότητα των προϊόντων σας, είναι η παρουσία τους στις επικοινωνιακές σας ενέργειες με επαγγελματικές φωτογραφίες, που δεν θα τα υποβαθμίσουν, αλλά θα τους δώσουν τη λαχταριστή εικόνα που αναζητούν οι πελάτες σας ερχόμενοι σε επαφή μαζί σας. Ένα πολύτιμο συμπέρασμα και για τα επόμενα χρόνια, που αξίζει να κρατήσετε. Γιατί πια, μπαίνουμε σε μια εποχή στην οποία δεν αρκεί να έχετε προϊόντα πρώτης ποιότητας, αλλά απαιτείται και το πολύ υψηλό επίπεδο έντυπης και ηλεκτρονικής παρουσίας τους. Και αυτό, γιατί η εικόνα τους αναδεικνύεται στον πρώτο παράγοντα αγοράς τους. Και για το ειδικό παρών μας, αλλά και για ένα μεγάλο ακόμα χρονικό διάστημα που ακολουθεί.
Το επίπεδο της υπηρεσίας παράδοσης γίνεται κριτήριο επιτυχίας
Πολύ συχνά μπορεί να έχετε αναρωτηθεί, ποιος είναι ο αστάθμητος παράγοντας που κάνει τη διαφορά μεταξύ δύο άρτια δημιουργούμενων ηλεκτρονικών καταστημάτων μικρής ή μεγάλης λιανικής, με εξαιρετική τιμολογιακή πολιτική και αναγνωρισμένη ποιότητα προϊόντων. Φυσικά, είναι η διαδικασία που φέρνει σε επαφή τον πελάτη με την παραγγελία του. Με άλλα λόγια, η συνέπεια και το επίπεδο ανταπόκρισης της υπηρεσίας παράδοσης (delivery) που έχετε δημιουργήσει ή παρέχετε μέσω τρίτου συνεργάτη. Και αυτό, γιατί μετά την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής επιλογής των προϊόντων και της παραγγελιοδότησής τους από έναν πελάτη, αρχίζει και μετράει αντίστροφα ο χρόνος για την τελική σας αξιολόγηση. Η ευκολία με την οποία φτάνει ο καταναλωτής, μέσω των ενοτήτων σας για να πατήσει το κουμπί της ολοκλήρωσης, οι δυνατότητες πληρωμής που του δίνετε, η οργάνωση της φυσικής και ηλεκτρονικής αποθήκης σας, η ταχύτητα ανταπόκρισης της υπηρεσίας delivery και η ευελιξία του εφοδιασμού της με τα είδη που έχουν ζητηθεί, η ταχύτητα της άφιξης στο χώρο του πελάτη, η επαγγελματική παρουσία, η συμπεριφορά, η ευγένεια και η υπομονή του διανομέα, είναι στοιχεία που συνθέτουν ένα πολύ βασικό και απαιτητικό πυλώνα για την ανάπτυξή σας. Αξίζει να γνωρίζετε, ότι η πρόθεση ηλεκτρονικών αγορών για τους Έλληνες καταναλωτές για την τρέχουσα, αλλά και τις επόμενες χρονιές, είναι χαρακτηριστικά πολύ υψηλή, αλλά μπορεί να γίνει εύκολα πρόθεση αγορών μόνο από συγκεκριμένα καταστήματα, που ικανοποιούν τα κριτήρια παράδοσης των προϊόντων που έχουν επιλέξει. Οπότε για να βγείτε κερδισμένοι από την νέα πραγματικότητα, ικανή και αναγκαία συνθήκη είναι να επενδύσετε ουσιαστικά σε μια άψογη delivery εξυπηρέτηση. Μια κίνηση αποφασιστική, μια ενέργεια στρατηγική, η οποία θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη σας από την νέα εποχή των online αγορών και που θα σας δώσει το ασφαλές προβάδισμα από τους ανταγωνιστές σας.