Οι νέες τάσεις στον καφέ

Οι νέες τάσεις στον καφέ | Ena Blog

Μια από τις συνεχώς εξελισσόμενες βιομηχανίες στον κόσμο είναι αναμφίβολα αυτή που σχετίζεται με το πιο αγαπημένο ρόφημα όλων, τον καφέ. Για εσάς που δραστηριοποιείστε στον κλάδο της καφεστίασης, ως ιδιοκτήτης café ή προμηθευτής σχετικών προϊόντων, οι αλλαγές που συμβαίνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα είναι σημαντικές καθώς αλλάζουν τα δεδομένο, όχι μόνο της κατανάλωσης αλλά και της εμπορίας του δεύτερου πιο πολύτιμου χρηματιστηριακού είδους, μετά το πετρέλαιο. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε καταγράψει τις τάσεις που αναδείχθηκαν τους τελευταίους μήνες στον χώρο, ώστε να τις αξιολογήστε προς όφελος της επιχειρηματικής σας ανάπτυξης. 

Η βιωσιμότητα στο προσκήνιο

Η έννοια της βιωσιμότητας, τα τελευταία χρόνια, αναδεικνύεται στη μέγιστη αξία που χαρακτηρίζει την παραγωγή και εμπορία ενός προϊόντος. Μια αξία που αναζητείται τώρα και από το καταναλωτικό κοινό σε προϊόντα που ο τρόπος καλλιέργειάς τους μπορεί να βλάψει ή να επιδράσει ευεργετικά στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινότητες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αλματώδης άνοδος σε δημοτικότητα του βιολογικού ή οργανικού καφέ, που καλλιεργείται και παράγεται χωρίς τη χρήση συνθετικών λιπασμάτων ή χημικών ουσιών. Αντί αυτών η επεξεργασία γίνεται με οργανικά λιπάσματα (όπως ο πολτός υπολειμμάτων του φυτού) και οργανικά φυτοφάρμακα, ενώ η καλλιέργεια γίνεται αποκλειστικά στη «σκιά» των τροπικών δασικών εκτάσεων. Μια διαδικασία σωτήρια για το περιβάλλον, καθώς διατηρείται η γονιμότητα του εδάφους, δεν διαταράσσονται τα οικοσυστήματα, ενώ συμβάλλει στη καλύτερη αντιμετώπιση έκτακτων ή δυσμενών καιρικών φαινομένων. Παράλληλα, αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο η κατηγορία του λεγόμενου «εμπορίου καφέ με δικαιοσύνη» (fair trade coffee). Αφορά τις σχετικές ποικιλίες που προέρχονται από συνεταιρισμούς μικρών καλλιεργητών, που μοιράζονται γνώσεις, ικανότητες και σεβασμό στο περιβάλλον. Ό,τι χαρακτηρίζεται fair trade παράγεται με αυστηρά εργατικά και περιβαλλοντικά κριτήρια, έχει καθορισμένη ελάχιστη τιμή πώλησης, ενώ στο – υψηλότερο σε σχέση με τον ανταγωνισμό – τελικό κόστος του καφέ προστίθεται ένα ποσό, το οποίο επιστρέφεται από την εταιρεία εμπορίας στους καλλιεργητές για τη βελτίωση της παραγωγής και της ποιότητας των προϊόντων τους ή για να την ανάπτυξη των μελλοντικών τους πλάνων.

Η προέλευση του καφέ

Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, για τους περισσότερους καταναλωτές ο καφές παύει να είναι απλά το αγαπημένο τους ρόφημα και ανάγεται σε στάση ζωής. Το είδος του καφέ που επιλέγουν αλλά και η χώρα προέλευσής του είναι διακριτικά γνωρίσματα του χαρακτήρα, του τρόπου ζωής και της ευρύτερης προσωπικότητάς τους. Ενημερώνονται για την καλλιέργεια της ποικιλίας που τους αρέσει, το καθεστώς (νομικό και εργατικό) που λαμβάνει η εκάστοτε πατρίδα της για την παραγωγή και εμπορία, τις καινοτομίες στην επεξεργασία και τις αλλαγές που επέρχονται στο γευστικό και αρωματικό προφίλ. Είναι χαρακτηριστικό πια οι ενημερωμένοι καταναλωτές δεν ζητούν έναν απλό espresso ή φίλτρου αλλά «μια Γουατεμάλα latte» ή «μια Αιθιοπία σε V60». Οπότε, είναι λογικό να περιμένουν από και εσάς να τους καταλάβετε αλλά και να γνωρίζετε αρκετά στοιχεία της ταυτότητας των ποικιλιών που διαθέτετε αλλά και της ιδιαίτερης καταγωγής κάθε μιας από αυτές. 

Η ξεχωριστή θέση του specialty καφέ

Αρκετοί καταναλωτές αναζητούν στις αγορές τους καφέ υψηλής ποιότητας και ακριβότερης τιμής, που δικαιολογεί ο ορισμός του specialty coffee: Ο καφές που προκύπτει από κόκκους εξαιρετικής ποιότητας, οι οποίοι καλλιεργούνται στις τέλειες συνθήκες και οι οποίοι ουσιαστικά παρέχουν μοναδικές γεύσεις χάρη στις κλιματολογικές συνθήκες και το έδαφος στο οποίο αναπτύσσονται. Απευθύνεται σε απαιτητικούς ουρανίσκους και το διαφορετικό στην κατηγορία του είναι ότι διατίθεται πάντα φρεσκοκαβουρδισμένος, ενώ στην παραγωγή του ακολουθείται σταθερά μία συγκεκριμένη διαδικασία συγκομιδής, επεξεργασίας και αποθήκευσης, η οποία του εξασφαλίζει αυτά τα χαρακτηριστικά, που τον κάνουν μοναδικό. Αυτά τα «αφηγήματα» των specialty coffees έχουν προσφέρει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες εντυπωσιακή ώθηση σε μια σειρά ονομάτων τα οποία σταδιακά κατακτούν και στη χώρα μας τους λάτρεις της πανδαισίας γεύσεων ακόμα και σε λίγες σταγόνες εσπρέσο. 

Τα RTDs και η σταθερή, καθημερινή παράδοση κατ’ οίκον

Ακολουθώντας τις επιταγές της καθημερινότητας όπως αυτή διαγράφεται από τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και τις μεταπανδημικές συμπεριφορές, θα μπορούσαμε να σταθούμε σε δυο νέα δεδομένα. Πρώτον, την άνοδο των έτοιμων προς κατανάλωση καφέδων (RTD coffee και spritzers) που παρουσιάζει μια ταχύτατη ανάπτυξη στην Ευρώπη, καθώς συνδυάζει σταθερά ποιοτική γεύση, αμεσότητα κατανάλωσης αλλά και τη δυνατότητα της απόκτησής του με αυτοεξυπηρέτηση (από ψυγείο ή μηχάνημα αυτόματης πώλησης). Κοντά σε αυτά τα χαρακτηριστικά, είναι και η τοποθέτηση του στο ενδιάμεσο της κατηγορία των προϊόντων καφέ και τον αναψυκτικών, καθώς από πολλούς αντιμετωπίζεται ως ένα δροσιστικό και αρκετά πιο υγιεινό ποτό σε σχέση με τα ενεργειακά ή τα ζαχαρούχα αναψυκτικά. Από την άλλη, τα περιοριστικά μέτρα κατά του Covid-19, δικαίωσαν μια ιδέα που υπήρχε αρκετά χρόνια πριν, το μοντέλο της σταθερής συνδρομής για παράδοση καφέ κατ’ οίκον, την ίδια ώρα κάθε ημέρας. Αρκετά café στο εξωτερικό διατηρούν τέτοιες δυνατότητες συνδρομής για τους πελάτες τους, οι οποίοι μπορούν να απολαμβάνουν το αγαπημένο είδος και ποικιλία καφέ, την ώρα που το θέλουν, χωρίς να χρειαστεί να βγουν από το σπίτι τους και να έρθουν σε επαφή με κόσμο σε ουρά η αναμονή. 

Οι νέες εναλλακτικές στο γάλα και η άνοδος του παγωμένου καφέ

Όσο προχωράμε στα επόμενα λεγόμενα «κύματα» του καφέ, τόσο εξελίσσονται και τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για τη δημιουργία των πιο αγαπημένων επιλογών. Ένα από αυτά είναι το γάλα. Μια κατηγορία, δηλαδή, η οποία ακολουθεί τις νέες διατροφικές τάσεις (vegan, vegetarian κ.ά.) και περιορίζει σημαντικά τη χρήση παραγώγων ζωικής προέλευσης. Στη θέση τους αναδύονται νέες εναλλακτικές όπως γάλα αμυγδάλου, βρώμης, σόγιας και τελευταία αρακά , που αποκτούν περισσότερους φίλους μέρα με την ημέρα. Μια τάση η οποία δημιουργεί και ένα διαφορετικό, σε γεύση, αποτέλεσμα το οποίο κατακτά ακόμα και διατροφικά παραδοσιακούς καταναλωτές. Παράλληλα, ο παγωμένος καφές (cold brew), πάντα δημοφιλής και αγαπημένος στην χώρα μας, αποκτά σταδιακά όλο και μεγαλύτερο κοινό στις περισσότερες χώρες, ακόμα και κατά την χειμερινή περίοδο, με αύξηση μεριδίων σχεδόν διπλάσιων του ζεστού. Αξίζει λοιπόν να γνωρίζετε ότι η ενότητα Freddo αναδεικνύεται ως μια από τις ανθεκτικότερες αλλά και δυνατότερες στην παγκόσμια κατανάλωση καφέ, οπότε αναμένονται και αρκετές εξελίξεις σε αυτήν, τόσο στα είδη της όσο και στις γευστικές και αρωματικές εναλλακτικές της.Αυτές, λοιπόν, είναι κάποιες από τις εξελίξεις που αλλάζουν τον χώρο του καφέ, σε βιομηχανία, εμπορία και κατανάλωση. Μείνετε συντονισμένοι στο #askENA blog ώστε να ενημερώνεστε για τα νέα δεδομένα που σημειώνονται σε όλους τους κλάδους. Παράλληλα, για ακόμα καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών σας με ακόμα μεγαλύτερο όφελος για το café σας, σας περιμένει μια μεγάλη γκάμα προϊόντων σε χαμηλές τιμές στον κατάλογό μας για επιχειρήσεις όπως η δική σας.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ