Μια νέα τάση, εδώ και καιρό, σηματοδοτεί σημαντικές αλλαγές στο λεγόμενο «concept εστιατορίου» στο εξωτερικό, ενώ αρχίζει και κερδίζει έδαφος στις επιχειρήσεις εστίασης και στη χώρα μας. Ονομάζεται mind food και αφορά την ενσυνείδητη και φιλοσοφημένη προσέγγιση του πιάτου φαγητού, το οποίο πια δεν στοχεύει μόνο στην κάλυψη της διατροφικής ανάγκης του καταναλωτή, αλλά μπορεί να επιδράσει ευεργετικά και στη ψυχολογική του διάθεση. Με άλλα λόγια, μιλάμε για την τάση που μετατρέπει την επίσκεψη σε ένα εστιατόριο σε μια διαδικασία που ξεπερνά την αίσθηση της γεύσης και αναδεικνύεται σε μια άκρως συναισθηματική και ολοκληρωμένα διανοητική εμπειρία.
Η γέννηση του mind food
Οι ρίζες αυτής της τάσης κρύβονται στις απαρχές της πανδημίας του Covid-19. Μιας εποχής που χαρακτηρίστηκε από τη στροφή του κοινού των εστιατορίων από την αναζήτηση χορταστικών ή εκλεπτυσμένων και σπάνιας γεύσης πιάτων σε θετικά γεγονότα που μπορούσαν να ανακουφίσουν την πιεσμένη καθημερινότητά τους και να «ανεβάσουν» τη διάθεση τους. Αυτός, όμως, ο προσανατολισμός προτιμήσεων, παραμένει ιδιαίτερα ακμαίος και σήμερα, καθώς αρκετές επιχειρήσεις της κατηγορίας κατάφεραν με τα πιάτα και τις δημιουργίες της κουζίνας τους να επιδράσουν στην ψυχολογία των πελατών τους, παρέχοντάς τους γεύσεις που ανταποκρίνονται στις εκάστοτε συναισθηματικές ανάγκες. Το αποτέλεσμα; Νέα μενού, στα οποία δίπλα στα παραδοσιακά γαστρονομικά αριστουργήματα, εμφανίζονται προτάσεις που αντανακλούν σκέψεις, διαθέσεις, καταστάσεις ψυχής και πνεύματος.
Οι πρώτες ύλες ενός πιάτου mind food
Κύριο χαρακτηριστικό των δημιουργιών αυτών είναι η χρήση πρώτων υλών – πηγών ευεργετικών αποτελεσμάτων για σώμα και πνεύμα, και συστατικών που δρουν κατά της κατάθλιψης, του στρες και των αρνητικών συναισθημάτων. Μπορούμε να αναφερθούμε ενδεικτικά στις βιταμίνες του συμπλέγματος Β που ενισχύουν τη μνήμη, οι οποίες είναι άφθονες σε κοτόπουλο, ψάρι, πράσινα λαχανικά, γαλακτοκομικά, αυγά και δημητριακά. Αντίστοιχα η βιταμίνη Ε, πέρα από την αντιγηραντική δράση της έχει συναισθηματικά αναζωογονητικά αποτελέσματα και βρίσκεται σε ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, ελιές, αβοκάντο και λιναρόσπορο. Μέλος της οικογένειας αυτών των υλικών είναι και όσα περιλαμβάνουν αντιοξειδωτικές ουσίες που καταπολεμούν τις τοξίνες, όπως το κακάο, η μαύρη σοκολάτα, όλα τα είδη μούρων και οι φράουλες. Το παζλ των ευεργετικών πρώτων υλών συμπληρώνουν και οι τροφές που είναι πλούσιες σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα όπως η πέστροφα, ο σολομός, το σκουμπρί, το λαβράκι, ο λιναρόσπορος, τα καρύδια και το ελαιόλαδο.
Το πλαίσιο ενός γεύματος mind food
Πέρα από το ίδιο το γεύμα, η τάση του mind food δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στο περιβάλλον που το φιλοξενεί. Η βασική αρχή που ακολουθείται είναι η διατήρηση ενός ήρεμου κλίματος στο χώρο της εστίασης. Και αυτό γιατί η τροφή που καταναλώνεται σε κλίμα έντασης έχει αρκετές πιθανότητες να προκαλέσει πρήξιμο, δυσφορία αλλά και βουλιμία σε αρκετές περιπτώσεις. Έτσι, δίνεται προτεραιότητα στην άνεση του χώρου, στη minimal διακόσμηση, στα ήρεμα και παλ χρώματα και τις επιφάνειες που δεν οξύνουν τις εντάσεις, στη διακριτική μουσική ή και τον φωτισμό που δεν καταπατά αλλά ισορροπεί ιδανικά με το φυσικό φως και φυσικά στη συνεπή και χαμηλών τόνων συμπεριφορά του προσωπικού και το απαλό ύφος της εξυπηρέτησης.
Οι αλλαγές του mind food στη λειτουργία ενός εστιατορίου
Πέρα από τη σχετική ανανέωση της διακόσμησης και της διαρρύθμισης, είτε του εστιατορίου συνολικά, είτε του χώρου που προορίζεται για τα mind food γεύματα, και την εκπαίδευση του προσωπικού για μια πιο ανακουφιστική και χαλαρωτική συμπεριφορά για τη ψυχολογία του πελάτη, μπορούμε να σταθούμε σε δύο βασικές αλλαγές που φέρνει για την λειτουργία της επιχείρησης. Η πρώτη είναι η κατάργηση των χρονικών ορίων που αφορούν συγκεκριμένες κατηγορίες γευμάτων. Όπως για παράδειγμα το brunch ή το πρωϊνό το οποίο πια διατίθεται καθ’ όλη τη διάρκεια που είναι ανοιχτό το εστιατόριο. Αν όχι στο σύνολο των επιλογών, κάποιες προτάσεις παραμένουν έτοιμες να σερβιριστούν ανά πάσα στιγμή. Η δεύτερη αφορά την εμπειρία και την ετοιμότητα της κουζίνας να δημιουργήσει ελεύθερα, να πειραματιστεί με υλικά, γεύσεις και χρώματα, τόσο στο φαγητό όσο και στα cocktails της. Να έχει δηλαδή την ευελιξία να πάει πιο πέρα τη γαστρονομική ικανότητά της ώστε να ανταποκριθεί σε λεπτά συναισθήματα και ιδιαίτερες διαθέσεις. Έτσι, μπορεί κάθε συνταγή mind food να βασίζεται σε κλασικούς κανόνες και σε αγαπημένες συνταγές, οφείλει, όμως, να παρουσιάζει μια αρκετά εξελιγμένη – ίσως και διασκευασμένη – εκδοχή αυτών. Άλλωστε, αυτός είναι και ο κύριος λόγος επίσκεψης ενός πελάτη στις εν λόγω επιχειρήσεις: Να βρει αυτό που θέλει ή αυτό που αναζητά, στη μορφή, όμως, που θα αγγίξει τη ψυχή και το συναίσθημά του και θα του χαρίσει μια μοναδικά ευχάριστη βιωματική εμπειρία και ανάμνηση.