Η κατανάλωση φαγητού σε ένα εστιατόριο μπορεί να είναι μια αγχωτική και σε ορισμένες περιπτώσεις, επικίνδυνη εμπειρία για τον αριθμό των ατόμων που πάσχουν από τροφικές αλλεργίες και δυσανεξίες. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Αλλεργιών εκτιμά ότι έως και 250 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν τροφικές αλλεργίες παγκοσμίως. Οι τροφικές δυσανεξίες είναι επίσης ένα συχνό φαινόμενο και παρόλο που είναι γενικά λιγότερο σοβαρές από τις αλλεργίες, μπορούν ακόμη να κάνουν κάποιον να αισθάνεται άρρωστος και να αποθαρρύνουν μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών από το να δειπνήσουν έξω.
Για τους ανθρώπους που είναι αλλεργικοί σε ορισμένα τρόφιμα, η κατανάλωση ακόμη και του μικρότερου ιχνοστοιχείου του συγκεκριμένου τροφίμου μπορεί να είναι αρκετή για να προκαλέσει αντίδραση, η οποία μπορεί να φτάσει από τον κνησμό και το πρήξιμο μέχρι την αναφυλαξία. Τα εστιατόρια, λοιπόν, πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο να κάνουν την εμπειρία του φαγητού όσο το δυνατόν πιο ασφαλή για τους επισκέπτες τους.
Ακολουθούν 3 συμβουλευτικές κινήσεις που πρέπει να έχετε υπόψη σας ως ιδιοκτήτης εστιατορίου για να μειώσετε τον κίνδυνο και να κρατήσετε τους πελάτες σας με αλλεργίες και δυσανεξίες ασφαλείς.
1. Να είστε διαφανείς σχετικά με τα συστατικά που χρησιμοποιείτε
Το πρώτο βήμα για την πρόληψη αλλεργικών αντιδράσεων στο εστιατόριό σας είναι να γνωρίζετε και να ενημερώνετε με ακρίβεια τους επισκέπτες σας για τα συστατικά στα πιάτα του μενού σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποκαλύψετε τις μυστικές συνταγές σας – αλλά πρέπει να είστε απόλυτα διαφανείς σχετικά με τα συστατικά που χρησιμοποιείτε. Οι επισκέπτες πρέπει να γνωρίζουν αν το μπιφτέκι κοτόπουλου που προσφέρετε περιέχει αυγά, ή αν υπάρχουν ίχνη ξηρών καρπών σε κάποιο γλυκό σας. Ενημερώνετε το προσωπικό σας κάθε φορά που μια συνταγή αλλάζει και φροντίστε να υπάρχουν αρχεία όπου θα καταγράφονται τα συστατικά μιας συνταγής ώστε οι υπάλληλοί σας να βρίσκουν εύκολα τις πληροφορίες για στις σχετικές ερωτήσεις των πελατών.
Οι φορητές συσκευές POS είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να γίνει αυτό. Εξοπλισμένοι με ένα tablet, οι σερβιτόροι μπορούν να λαμβάνουν παραγγελίες στο τραπέζι, να απαντούν επιτόπου σε ερωτήματα, καθώς έχουν όλες τις πληροφορίες του μενού ακριβώς μπροστά τους. Τα καλύτερα κινητά POS προσφέρουν επίσης άμεση σύνδεση με την κουζίνα, με τις παραγγελίες να αποστέλλονται απευθείας εκεί. Έτσι, δεν υπάρχει κίνδυνος παρεξηγήσεων με το προσωπικό της κουζίνας καθώς μπορούν να δουν όλα τα αιτήματα και να παράγουν φαγητό που είναι ασφαλές και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη.
2. Αναγράψτε με σαφήνεια τις πληροφορίες για τα αλλεργιογόνα στο μενού
Σε πολλές χώρες, οι πάροχοι τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των εστιατορίων, πρέπει να ενημερώνουν τους πελάτες εάν οι συνταγές τους περιέχουν συγκεκριμένα αλλεργιογόνα ως συστατικό. Στην Ευρώπη, αυτά τα αλλεργιογόνα είναι 14: σέλινο, δημητριακά που περιέχουν γλουτένη (όπως κριθάρι και βρώμη), καρκινοειδή (όπως γαρίδες, καβούρια και αστακοί), αυγά, ψάρια, λούπινο, γάλα, μαλάκια (όπως μύδια και στρείδια), μουστάρδα, φιστίκια, σουσάμι, σόγια, διοξείδιο του θείου και θειώδη πάνω από μια συγκεκριμένη ποσότητα και ξηροί καρποί δέντρων όπως αμύγδαλα, φουντούκια, κάσιους, πεκάν ή φιστίκια. Στα προσυσκευασμένα τρόφιμα πρέπει να αναγράφεται ο κατάλογος των συστατικών και όλες οι λεπτομέρειες για τις αλλεργίες, ενώ για τα μη προσυσκευασμένα τρόφιμα, όπως τα γεύματα των εστιατορίων, κάθε είδος που περιέχει κάποιο από τα 14 αλλεργιογόνα πρέπει να επισημαίνεται με σαφήνεια. Ακόμη και αν δεν υπάρχει νομική υποχρέωση, είναι καλή στρατηγική να βοηθήσετε τους πελάτες να κάνουν τη σωστή επιλογή, αναγράφοντας στο μενού σας ποια από τα πιάτα σας περιέχουν αλλεργιογόνα. Εάν χρησιμοποιείτε ψηφιακό μενού, μπορείτε να κάνετε την εμπειρία ακόμη πιο εύκολη, επιτρέποντας στους πελάτες να φιλτράρουν τα πιάτα ανάλογα με τις αλλεργίες ή τις διατροφικές τους ανάγκες. Με τα ψηφιακά μενού να αποτελούν πλέον μια δημοφιλή επιλογή όχι μόνο για online παραγγελίες, αλλά και για φαγητό στο εστιατόριο μέσω της χρήσης tablet στο τραπέζι ή με πρόσβαση στο κινητό των πελατών σαρώνοντας έναν κωδικό QR, δίνετε στους επισκέπτες την δυνατότητα να αισθάνονται ασφαλείς και να έχουν τον έλεγχο.
3. Εκπαιδεύστε τους υπαλλήλους σχετικά με τη σημασία της ασφάλειας των αλλεργιογόνων
Οι παρεξηγήσεις γύρω από τις αλλεργίες και τις δυσανεξίες μπορεί να προκαλέσουν σύγχυση στο εστιατόριό σας. Ενώ ένας πελάτης με δυσανεξία στη λακτόζη μπορεί να είναι σε θέση να φάει λίγη τριμμένη παρμεζάνα χωρίς να αρρωστήσει, για κάποιον άλλον το παραμικρό ίχνος γαλακτοκομικών μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Η εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι δεν συμβαίνουν λάθη και ότι τα αιτήματα δεν παραβλέπονται ή αγνοούνται. Η κατάλληλη εκπαίδευση μπορεί να διασφαλίσει ότι το προσωπικό τόσο της υποδοχής όσο και της κουζίνας κατανοεί όλες τις πιθανές τροφικές αλλεργίες, πόσο επικίνδυνες μπορεί να είναι και πώς να αντιμετωπίζει τα αιτήματα για πληροφορίες σχετικά με τα αλλεργιογόνα. Αυτό όχι μόνο θα βοηθήσει στην πρόληψη περιστατικών που σχετίζονται με αλλεργιογόνα, αλλά και θα δώσει στο προσωπικό σας την αυτοπεποίθηση και τις γνώσεις που χρειάζονται για να κάνουν τους πελάτες να αισθάνονται άνετα. Ακόμη και αν διαθέτετε μικρή σε διάσταση κουζίνα μπορείτε να λάβετε βασικά μέτρα για να μειώσετε δραστικά τον κίνδυνο να μπουν αλλεργιογόνα σε λάθος πιάτα. Η πιο σημαντική ενέργεια είναι η προετοιμασία των γευμάτων χωρίς αλλεργιογόνα χωριστά από τα προϊόντα που περιέχουν αλλεργιογόνα συστατικά. Άλλες καλές πρακτικές περιλαμβάνουν το τακτικό πλύσιμο των χεριών, τον καθαρισμό των επιφανειών και του εξοπλισμού μεταξύ κάθε εργασίας και τη χρήση ξεχωριστών σκευών και εργαλείων για διαφορετικούς τύπους τροφίμων. Όπου είναι δυνατόν, θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιείτε διαφορετικούς πάγκους και εξοπλισμό μαγειρέματος για την προετοιμασία πιάτων χωρίς αλλεργιογόνα. Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να ενημερώνετε τους πελάτες σχετικά.
Μόλις η παραγγελία φθάσει στο τραπέζι, φροντίστε πως όλα είναι σωστά κατά το σερβίρισμα του φαγητού. Δώστε στον πελάτη ένα λεπτό για να αξιολογήσει το φαγητό και να ελέγξει ότι δεν περιέχει κάτι που θα βάλει σε κίνδυνο την υγεία του.
Μπορείτε να του πείτε το παρακάτω “Επιβεβαίωσα με την κουζίνα ότι αυτό προετοιμάστηκε χωρίς τη χρήση (εισάγετε το αλλεργίκό συστατικό). Σας φαίνονται όλα σωστά στο πιάτο;”
Εάν για οποιοδήποτε λόγο συμβεί μια αλλεργική αντίδραση σε κάποιον πελάτη, καλέστε γρήγορα βοήθεια και παραμείνετε ψύχραιμοι. Ιδανικά οι υπάλληλοί σας θα ήταν καλό να γνωρίζουν τις πρώτες βοήθειες που χρειάζονται σε ένα αλλεργικό περιστατικό. Αυτό θα βοηθήσει μακροπρόθεσμα τη φήμη του εστιατορίου σας και θα αποφύγετε την ευθύνη για μια κατάσταση που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.