ENAFOOD Blog Τουρισμός στην Ελλάδα Η πρόκληση του 2021 για τις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας μας

Η πρόκληση του 2021 για τις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας μας

Η πρόκληση του 2021 για τις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας μας | Ena Blog

Αφήνοντας πίσω μια ιδιαίτερη χρονιά για τον τουρισμό και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας, οι περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου αναζητούν τον τρόπο, με τον οποίο μπορούν να προετοιμαστούν καλύτερα για τις περιόδους που ακολουθούν. Στο πλαίσιο αυτό, οι παράγοντες της πανδημίας του Covid-19 και της πολιτικής εμβολιασμού των πολιτών που ακολουθεί η κάθε χώρα, συνθέτουν ένα περιβάλλον αναδυόμενων προκλήσεων, που ο κλάδος του τουρισμού θα κληθεί να αντιμετωπίσει τόσο το 2021 όσο και τα επόμενα χρόνια. Θέλοντας να παρουσιάσουμε τη συνοπτική εικόνα αυτού του περιβάλλοντος, μπορούμε να αναφερθούμε στα νέα δεδομένα, όπως παρουσιάζονται παρακάτω.

Η υποχώρηση του επαγγελματικού/ συνεδριακού τουρισμού

O συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί και τον μεγαλύτερο παράγοντα ανησυχίας για τις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς έχουν επέλθει σημαντικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της εν λόγω δραστηριότητας. Η διακοπή των επαγγελματικών ταξιδιών, η αντικατάσταση των μεγάλων συνεδρίων με τηλεδιασκέψεις, η χρήση του διαδικτύου και των συμμετοχικών πλατφορμών για επιχειρηματικά σεμινάρια και επιμορφώσεις, συνεπάγονται χαρακτηριστική καθυστέρηση της επαναλειτουργίας αυτής της μορφής τουρισμού, αλλά και δραστική μείωση των επαγγελματιών πελατών ενός ξενοδοχείου. Γι’ αυτό και κάθε τουριστική επιχείρηση με τέτοιο προσανατολισμό, χρειάζεται να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους προσέλκυσης πελατών για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Για παράδειγμα, ένα ξενοδοχείο που λόγω θέσης, είτε κοντά σε μνημεία, είτε ενταγμένo σε περιοχές φυσικού κάλλους, ήταν σταθερός προορισμός μεγάλων συνεδρίων και διεθνών επαγγελματικών συναντήσεων, θα πρέπει να κινηθεί ευέλικτα και να στραφεί ή να επανατοποθετηθεί ως χαρακτήρας επιχείρησης. Όπως ως κεντρικό σημείο ενδιαφέροντος για τις τουριστικές κοινότητες, που συνεχίζουν να είναι αυτόνομες και δραστήριες, δηλαδή οι ταξιδιώτες του πολιτισμού, οι φυσιολάτρες, οι άνθρωποι που κάνουν χειμερινές διακοπές κ.λπ.

Η εμφάνιση νέων και πιο απαιτητικών τάσεων, όπως ο τουρισμός ευεξίας 

Σε κάθε τομέα της οικονομίας, «εξέλιξη» σημαίνει υποχώρηση παλαιών τάσεων και εμφάνιση νέων δυναμικών. Έτσι και στον τομέα του τουρισμού αναμένεται αύξηση των επονομαζόμενων τουριστών ευεξίας. Των ανθρώπων δηλαδή, που τους απασχολεί πρωτίστως η προσωπική, πνευματική και σωματική, υγεία και η καλή φυσική-ψυχολογική κατάσταση. Οι διακοπές χαλάρωσης σε περιοχές ελάχιστα επιβαρυμένες από την πανδημία και την περιβαλλοντική ρύπανση, ο τεχνολογικός εξοπλισμός του χώρου διαμονής και οι δυνατότητες αυτοεξυπηρέτησης του πελάτη, τα θέρετρα γυμναστικής και άθλησης στη φύση, οι εμπειρίες εικόνων και ήχων με ευεργετική ψυχολογική επίδραση είναι έννοιες που αρχίζουν και ενσωματώνονται στα περιεχόμενα των ξενοδοχειακών υπηρεσιών και αλλάζουν τα προφίλ των τουριστικών επιχειρήσεων. Ειδικά για τη χώρα μας, αυτή η νέα τάση, η οποία είναι ανεξάρτητη από εποχές και ημερολογιακές περιόδους, μπορεί να αποτελέσει μια σίγουρη πηγή ανατροφοδότησης πελατών, τόσο με το άνοιγμα των «τουριστικών» συνόρων στο 2021, όσο και στα χρόνια που θα ακολουθήσουν.  

Η διαχείριση της επιδημιολογικής εθνικής και τοπικής ταυτότητας

Σημαντικό, για κάθε επαγγελματία του κλάδου, είναι να κατανοήσει ότι δεν αποτελεί ανεξάρτητο τμήμα, αλλά μέλος ενός τοπικού και εθνικού συνόλου. Οπότε, θα πρέπει να διαθέτει την ευελιξία να διαχειριστεί την αντίστοιχη επιδημιολογική ταυτότητα της κοινότητας στην οποία ανήκει ή ολόκληρης της χώρας μας, την εκάστοτε χρονική στιγμή. Αυτό σημαίνει διαφάνεια στην πληροφορία που προσφέρει στους πελάτες που φιλοξενεί ή τους επερχόμενους ταξιδιώτες, τη δυνατότητα ακύρωσης ή μεταφοράς σε άλλη χρονική περίοδο των κρατήσεων που έχει δεχθεί, αλλά και τις υποδομές να προσφέρει στους επισκέπτες του όλο το πλέγμα προστασίας, που είναι απαραίτητο σε περίοδο μη αναμενόμενης έξαρσης των κρουσμάτων της πανδημίας, σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο. Αξίζει να γνωρίζετε ότι, πέρα από την πορεία των εμβολιασμών και την πορεία αντιμετώπισης των κρουσμάτων Covid-19 στην Ελλάδα, ο πιο σίγουρος σύμμαχός σας είναι η επιχείρησή σας, τα μέτρα υγιεινής που έχετε λάβει, η συνεπής τήρηση των προτεινόμενων πρωτοκόλλων και η ανώτερη ποιότητα των παρεχόμενων ανέσεων και υπηρεσιών σας, προς τους ανθρώπους που σας έχουν εμπιστευθεί για τις διακοπές τους.  

Η διασφάλιση πόρων και μεθόδων βιωσιμότητας

Ένα μεγάλο στοίχημα που φέρνει στο φως η νέα χρονιά για τον τουρισμό και τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, είναι η διασφάλιση των πόρων και των τρόπων να παραμείνουν βιώσιμες και να ξεπεράσουν κρίσεις, όπως αυτές του 2020. Η θωράκισή τους απέναντι σε έκτακτες καταστάσεις τύπου πανδημίας, η ευελιξία στον καταρτισμό των στρατηγικών τους πλάνων και την αναθεώρηση των διαδικασιών λειτουργίας τους, η ισχυροποίηση των δεσμών τους με την τοπική κοινωνία, η υιοθέτηση πρακτικών βιωσιμότητας για το περιβάλλον και τη φύση είναι μόνο μερικοί από τους τρόπους διασφάλισής τους. Επιπλέον, η αξιοποίηση του μοναδικού χαρίσματος της χώρας μας ως 12μηνος – και όχι περιοδικός ή περιστασιακός προορισμός – η ισορροπημένη στροφή του ενδιαφέροντος σε όλες τις τουριστικές τάσεις που υπάρχουν (από τον ιαματικό τουρισμό, το θρησκευτικό, τον αθλητικό έως και τον ορειβατικό και τουρισμό ευεξίας κ.ά.) και η επένδυση στην παροχή εμπειριών στους επισκέπτες και όχι απλά υπηρεσιών, δημιουργούν το πλαίσιο στο οποίο καλείται μια επιχείρηση του κλάδου να κινηθεί στο άμεσο, αλλά και το απώτερο μέλλον. Ένα πλαίσιο, που μεν μπορεί να ακούγεται απαιτητικό, αλλά προσφέρει μια νέα σειρά δυνατοτήτων, που αν αξιοποιηθούν μπορούν να σας εξασφαλίσουν μια δυναμική προοπτική προς το επιθυμητό, καλύτερο και εγγυημένα βιώσιμο, επιχειρηματικό αύριο. 

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ