Μιλώντας για τη μικρή λιανική στη χώρα μας, αναφερόμαστε σε μια αγορά με μεγάλη κινητικότητα, εξέλιξη, περιθώρια ανάπτυξης και φυσικά νευραλγικές προκλήσεις. Δεδομένα τα οποία διαμορφώνουν ένα νέο επιχειρηματικό σκηνικό για τη φετινή αλλά και τις επόμενες χρονιές, με μεγάλο ενδιαφέρον για τους ιδιοκτήτες mini market και όλους, όσοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στον κλάδο. Για εσάς που ανήκετε σε αυτή την ομάδα, έχουμε προχωρήσει σε μια συνοπτική αλλά και σφαιρική απεικόνιση του νέου χάρτη που διαμορφώνεται στη μικρή λιανική, όπως αυτό αποτυπώθηκε σε πρόσφατο επαγγελματικό συνέδριο με τη συμμετοχή εκπροσώπων από ανεξάρτητες επιχειρήσεις αλλά και μεγάλες αλυσίδες του κλάδου.
Οι σημαντικότεροι λόγοι που οδηγούν τον Έλληνα καταναλωτή σε ένα mini market
Βασικός παράγοντας που καθορίζει τη νέα πραγματικότητα είναι η κατανόηση των κινήτρων που οδηγούν τους καταναλωτές σε μια επιχείρηση σαν τη δική σας. Ανακαλύπτοντας αυτά τα κίνητρα μπορείτε να δείτε σε ποια από αυτά είστε δυνατοί και σε ποια χρειάζεται να επενδύσετε περισσότερο, ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά σας. Επίσης, θα κατανοήσετε τις αναδυόμενες καταναλωτικές συνήθειες, γεγονός που θα σας βοηθήσει να βελτιώσετε το επίπεδο της εξυπηρέτησής σας αλλά και να προχωρήσετε σε πιο στοχευμένες και αποδοτικές επικοινωνιακές ενέργειες. Συγκεκριμένα, οι λόγοι επίσκεψης σήμερα σε μια επιχείρηση μικρής λιανικής, κατά σειρά προτεραιότητας, είναι:
- Οι οικονομικές αγορές
Από τη μια η αναζήτηση προϊόντων σε χαμηλή τιμή και από την άλλη η επίσκεψη για επιλεγμένες απαραίτητες – αναγκαίες της ημέρας – αγορές, αναδεικνύουν σήμερα στη συνείδηση του πελάτη το mini market ως ιδανικό προορισμό. Οπότε είναι καλό να δημιουργήσετε έναν προγραμματισμό προσφορών και εκπτώσεων ανά κατηγορία ειδών, που θα του εξασφαλίσουν προσιτές τιμές και θα κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον του. Φυσικά, τα βασικά καθημερινά προϊόντα δεν πρέπει να λείπουν από τα ράφια σας.
- Η ποιότητα των προϊόντων
Για τον μέσο Έλληνα καταναλωτή, ένας ισχυρός λόγος να πάει στη μικρή λιανική είναι η ποιότητα των ειδών που μπορεί να βρει. Η έννοια του φρέσκου, του προσεγμένου, του διαλεχτού, είναι συνυφασμένη με αυτή την επιλογή. Γι’ αυτό χρειάζεται να διαθέτετε αυτά τα προϊόντα και αυτές τις συνεργασίες με προμηθευτές και παραγωγούς που επιβεβαιώνουν το προφίλ ποιότητας και για το δικό σας κατάστημα.
- Ο χρόνος, η άνεση, η ευκολία των αγορών
Το τρίτο πιο ισχυρό κίνητρο, με συνεχώς ανοδική τάση, αποτέλεσμα και της πρόσφατης πανδημίας και των συμπεριφορών που κληρονόμησε στο καταναλωτικό κοινό. Αξίζει να γνωρίζετε, ότι για αρκετούς καταναλωτές αυτός είναι και λόγος αλλαγής του τελικού τους προορισμού, αφού το mini market έχει πάρει τη σημασία της γρήγορης – άμεσης – άνετης επίσκεψης και αγορών στη στιγμή.
- Υγιεινή και ασφάλεια
Σήμερα, για το κοινό στο οποίο απευθύνεστε μικρή λιανική σημαίνει ένα κατάστημα, μικρής έκτασης, που όμως είναι πεντακάθαρο, προσεγμένο σε κάθε του λεπτομέρεια, με αυστηρά ελεγμένα – ακόμα κι αν πρόκειται για μικρούς παραγωγούς και προμηθευτές – είδη, που τηρεί με ευλάβεια τα μέτρα και τα πρωτόκολλα υγιεινής. Πέρα από τα αυτονόητα, αυτό σημαίνει ένα κατάστημα, χωρίς ουρά και συνωστισμό, με αυστηρό αριθμό πελατών που εξυπηρετούνται εντός του, και τακτικά προγραμματισμένες κινήσεις απολύμανσης και καθαρισμού των χώρων του.
Ο ανταγωνισμός των online market
Πέρα από νέα δεδομένα και ευκαιρίες, η πραγματικότητα που διαμορφώνεται για τη μικρή λιανική περιλαμβάνει φυσικά και προκλήσεις. Μια από τις πιο σημαντικές είναι ο διαδικτυακός ανταγωνισμός που αυξάνεται για το φυσικό σας κατάστημα. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα δημιουργούνται το ένα μετά το άλλο, κάποια με γκάμα από συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων (π.χ. είδη μαναβικής, ψιλικά, χαρτικά κ.λπ.) και κάποια με μια πιο πλουραλιστική κάλυψη των καθημερινών καταναλωτικών αναγκών, είναι εδώ και συνθέτουν τη νέα εικόνα της αγοράς. Χαρακτηρίζεται ως ένα αποτέλεσμα των νέων καταναλωτικών συνηθειών, λόγω Covid-19 , σηματοδοτεί όμως και την εξέλιξη στον κλάδο καθώς και την εναρμόνισή του με τις επιταγές της ψηφιακής εποχής.
Σε αυτήν την πραγματικότητα, θα χρειαστεί κι εσείς να συμμετάσχετε. Ενισχύοντας την ηλεκτρονική σας παρουσία, δίνοντας το «παρών» στα κοινωνικά δίκτυα και τις πλατφόρμες στις οποίες συμμετέχετε, παρέχοντας την ευκολία για delivery – έστω στους πλησιέστερους πελάτες σας – και φυσικά παραδίδοντας ανέπαφα τις αγορές τους στα σημεία που θα σας υποδείξουν. Καλό είναι να έχετε στο μυαλό σας, ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι μια παράλληλη διέξοδος αγορών για τους καταναλωτές και δεν καταργεί το φυσικό κατάστημα μικρής λιανικής. Η αναζήτηση της επωνυμίας που προσφέρει διαπροσωπική και οικεία εξυπηρέτηση, ευέλικτο ωράριο που ανταποκρίνεται στο δικό του και τον προφυλάσσει από συνωστισμό και ταλαιπωρία, παραμένουν διακαείς πόθοι για κάθε καταναλωτή και δυνατά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τις επιχειρήσεις μικρής λιανικής που μπορούν να τα υποστηρίξουν.
Κλείνοντας, θα πρέπει να σταθούμε στο γεγονός ότι ο κλάδος της μικρής λιανικής είναι σίγουρα ένας από τους δραστήριους και εξελίξιμους της χώρας μας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ήταν μεταξύ των λίγων που αναμετρήθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο με την πρόσφατη πανδημία και βγήκαν κερδισμένοι. Σαν επαγγελματίας όμως αυτής της κατηγορίας, είτε ως μέλος μιας εμπορικής αλυσίδας είτε σαν μια αυτόνομη επιχειρηματική οντότητα, καλείστε να αναγνωρίσετε τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις του σήμερα. Έτσι, θα καταφέρετε να προσαρμόσετε το προφίλ, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και το ωράριο λειτουργίας σας ώστε να αποτελέσετε το υποδειγματικό σημείο καταναλωτικής εξυπηρέτησης του μέλλοντος.