Οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αλκοόλ

Οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αλκοόλ | Ena Blog
Οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αλκοόλ | Ena Blog

Μετρώντας αντίστροφα για τον ερχομό της νέας χρονιάς, έχουμε μπει σε μια περίοδο πιο χαλαρή, με περισσότερες δυνατότητες διασκέδασης για τους καταναλωτές, με έναν βασικό πρωταγωνιστή στο επίκεντρο: το αλκοόλ. Τα ποτά, τα κεράσματα, τα απεριτίφ, τα cocktails έχουν την τιμητική τους και κοσμούν είτε το τραπέζι στο σπίτι, είτε τη βραδινή έξοδο φίλων και αγαπημένων. Για όλες τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με αυτές τις δραστηριότητες (bar, café, εστίαση, λιανική) το αλκοόλ αποτελεί μια σημαντική πηγή εσόδων για αυτές τις μέρες. Ποια είναι όμως τα ποτά και οι τάσεις, που έρχονται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον των πελατών σας και να αλλάξουν τον παραδοσιακό χάρτη της κατηγορίας όπως τον ξέραμε τα προηγούμενα χρόνια; 

Στο πλαίσιο αυτό, και στον απόηχο των εξελίξεων των τελευταίων μηνών, έχουμε καταγράψει και σας παραθέτουμε συνοπτικά τις νέες αναδυόμενες τάσεις στη μόδα και την κατανάλωση των αλκοολούχων ποτών στη χώρα μας. 

Η αναγέννηση των cocktails και η κυριαρχία τους

Τα τελευταία χρόνια, η εξέλιξη των δεξιοτήτων των bartenders, η εμβάθυνση στην επιστήμη της ανάμιξης των υλικών και της δημιουργίας συναρπαστικών αποτελεσμάτων, αλλά και οι πειραματισμοί με αλκοολούχα – ή μη – ποτά με διάφορα υλικά, όπως φρούτα αλλά και βότανα, έχουν επαναφέρει στην κορυφή της ζήτησης τα cocktails. Αυτό είναι κάτι το οποίο συμβαίνει ειδικά για τις παραγγελίες των καταναλωτών στις εξόδους για φαγητό ή ποτό, καθώς αρκετές προτάσεις απαιτούν τις γνώσεις σε υλικά και δοσολογία πεπειραμένων στελεχών του προσωπικού της επιχείρησης. Καθώς ο φετινός χειμώνας διαδέχεται ένα καλοκαίρι, που στον τομέα αυτό κυριάρχησαν οι τροπικές και εξωτικές γεύσεις, αναμφισβήτητη είναι η δημοτικότητα αυτών των μικρών ή μεγαλύτερων συνθέσεων προσαρμοσμένων στις ιδιαιτερότητες της εποχής αλλά και των διατροφικών τάσεων των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, μπορούμε να αναφερθούμε στα:

  • Χειμωνιάτικα cocktails: Καθώς οι μέρες γίνονται πιο βροχερές και οι νύχτες πιο κρύες, η στροφή των οπαδών αυτών των ποτών κατευθύνεται σε πιο έντονες και γεμάτες γεύση αλκοολικές μίξεις. Βάσεις από κονιάκ, ρούμι, bourbon, whiskey, τεκίλα, βότκα, ακόμα και βερμούτ, στρώνουν τον δρόμο για τη συνάντηση διάφορων υλικών που μπορεί να είναι από αγκοστούρα έως και αρωματικά αποστάγματα ή μέλι και απαντούν στην ανάγκη των καταναλωτών για πιο ζεστή και μεστή αίσθηση απόλαυσης. 
  • Μη αλκοολούχα cocktails: H αντίδραση ενός μπαρ ή μιας επιχείρησης εστίασης στη ζήτηση ενός ποτού χωρίς αλκοόλ, σήμερα δεν μπορεί να είναι παρά θετική, ειδικά όταν για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών η προσοχή της φυσικής κατάστασης και η ισορροπημένη διατροφή είναι βασικό ζητούμενο. Γι’ αυτό, διαρκής είναι η άνοδος των λεγόμενων virgin cocktails στα οποία η έλλειψη αλκοόλ αντισταθμίζεται από άλλα υλικά, όπως φυσικοί  χυμοί, σιρόπια, φρέσκα φρούτα ή και λαχανικά, ντοματοχυμό, πολτοποιημένα αρωματικά φύλλα και μπαχαρικά, ακόμα και με βάση τις εκδοχές των αγαπημένων ποτών που είναι ελεύθερα από αλκοόλ, με τα οποία προσφέρεται μια νέα γευστική, ελαφριά και ταυτόχρονα «αθώα», εμπειρία. 
  • Τα hard seltzers: Η νέα τάση στα αλκοολούχα ποτά λέγεται «hard seltzer» και περιέχει ανθρακούχο νερό, αλκοόλ και – συνήθως – κάποια γεύση ή άρωμα φρούτου, με το προτέρημα των ελάχιστων θερμίδων. Το αλκοόλ των hard seltzers  προέρχεται συνήθως από ζάχαρη ζαχαροκάλαμου που έχει υποστεί ζύμωση, βύνη κριθαριού ή κάποιο ουδέτερο απόσταγμα, σε χαμηλό επίπεδο, γύρω στο 5%. Η δημοτικότητά τους οφείλεται στο ότι αναδεικνύονται στην τέλεια επιλογή, για όσους θέλουν να μειώσουν την πρόσληψη αλκοόλ, αλλά και θερμίδων. Υποενότητα αυτής της κατηγορίας είναι τα γνωστά στη χώρα μας RDTs, τα οποία λόγω της δροσιστικής τους γεύσης και της ελαφριάς αλκοολικής επίγευσης, παρουσίασαν ιδιαίτερη ανάκαμψη τους φετινούς καλοκαιρινούς μήνες και παραμένουν μια δημοφιλή επιλογή για τις μικρότερες ηλικίες καταναλωτών ακόμα και στη διάρκεια του χειμώνα. 

Η άνοδος των ελληνικών αποσταγμάτων

Ήδη πριν από την περίοδο των περιοριστικών μέτρων λόγω Covid-19, τα ελληνικά αποστάγματα είχαν αρχίσει να αποκτούν μια δυναμική πορεία την οποία η πανδημία, όχι μόνο δεν ανέκοψε, αλλά ενίσχυσε. Τόσο η ποικιλία επιλογών, λόγω της έντονης τοπικής παραγωγής, όσο και η στροφή ακόμα και μεγάλων εμπορικών οίκων στην ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας συνέβαλε στη βελτίωση, αισθητική και ποιοτική, της παρουσίας τους, η οποία γίνεται αντιληπτή με σεβασμό ακόμα και σε πολυτελή και ακριβά κέντρα νυχτερινής διασκέδασης. Από την άλλη, η ευρεία γκάμα κόστους που προσφέρουν τα καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικά για κάθε καταναλωτικό προϋπολογισμό, ενώ η διακύμανσή τους σε βαθμούς περιεκτικότητας σε αλκοόλ τα φέρνει ακόμα πιο κοντά σε κάθε προφίλ πελάτη. Σήμερα, είναι χαρακτηριστική η ζήτησή τους σε όλα τα σημεία διάθεσης, από ένα κατάστημα μικρής λιανικής έως μια ταβέρνα ή ένα εστιατόριο και παράλληλα, αυξάνονται οι ενδιαφέρουσες προτάσεις έμπειρων mixologists για τη χρήση τους ως βάση σε μια νέα γενιά, ελληνικής προέλευσης, cocktails. Έτσι, λοιπόν, μια κάβα ενός καταστήματος, που αφουγκράζεται το κοινό και τις προτιμήσεις του, οφείλει πια να έχει μεταξύ των άλλων δημοφιλών εναλλακτικών και τσίπουρο διαφορετικών ποικιλιών ή παλαιωμένο, κίτρο, τεντούρα και μαστίχα, αφού είναι ποτά που έχουν κερδίσει την αναμέτρηση με την καταναλωτική προτίμηση. 

Ουίσκι και ρούμι, τα «βαριά» ονόματα της κατηγορίας

Αν θέλει κανείς να εστιάσει στους κατεξοχήν ηγέτες αυτής της κατηγορίας που διατήρησαν ή ανανέωσαν τη λάμψη τους στο πρόσφατο διάστημα και διεκδικούν την πρωτιά στην κατανάλωση για την εορταστική περίοδο, θα μπορούσε να αναφερθεί στα παρακάτω είδη αλκοόλ:

  • Ρούμι: Ο θριαμβευτής των τροπικών τάσεων του καλοκαιριού, λόγω της σύνδεσής του με την πλειοψηφία των cocktails, έχει αποκτήσει μια κυρίαρχη δυναμική, ακόμα και μεταξύ των φίλων του ουίσκι. Η δυνατότητα παλαίωσής του, που προσφέρει μια πιο βαριά και συναρπαστική επίγευση, η χρωματική ποικιλία του και η ικανότητά του να αποκτά διακριτική παρουσία με άλλες αναμίξεις το ανάγει σε ένα από τα πιο δημοφιλή ποτά για άνδρες και γυναίκες στη χώρα μας και σε μια από τις πιο συνηθισμένες παραγγελίες τόσο σε μπαρ όσο και σαν απεριτίφ σε κέντρα εστίασης.
  • Ουίσκι: Με νέες εισόδους, τόσο στο χώρο και τα έτη παλαίωσης, όσο και στις ετικέτες, η κατηγορία μοιάζει να παρουσιάζει αέναη κίνηση και εξέλιξη. Παράλληλα, η αναπτυσσόμενη παραγωγή από χώρες όπως η Ιρλανδία και η Ιαπωνία προσθέτει επιπλέον επιλογές πέρα από αυτές της υπερδύναμης στον τομέα, της Σκωτίας, ενώ η χρήση του σαν βάση για ανάμιξη αποτελεί μια ασφαλή επιλογή για μια μεστή χειμωνιάτικη πρόταση. Ειδικά στην περίοδο των γιορτών, αξίζει να έχετε προς διάθεση προτάσεις 10,12 και 24 ετών παλαίωσης καθώς, πέρα από ιδανικά ποτά για εορταστικές προπόσεις, αποτελούν και θαυμάσια δώρα για τα αγαπημένα πρόσωπα των πελατών σας.

Όπως γίνεται αντιληπτό, οι νέες τάσεις στο αλκοόλ φέρνουν και παραγγελίες συγκεκριμένων ετικετών από τους καταναλωτές, και δεν χρειάζεται να σας προβληματίζει ιδιαίτερα το πού θα αναζητήσετε αυτές τις προμήθειες, καθώς στα ENA FOOD C&C, στη χριστουγεννιάτικη ενότητα του τρέχοντος φυλλαδίου μας, αλλά και στους ειδικά σχεδιασμένους καταλόγους μας για μεζεδοπωλείο-ταβέρνα, και cocktails, θα βρείτε προτάσεις που υπερέχουν σε ποικιλία και συμφέρουσες τιμές, ώστε να είστε απόλυτα προετοιμασμένοι για κάθε απαίτηση κάθε τύπου καταναλωτή.