Πώς μια επιχείρηση μπορεί να αποκτήσει ευελιξία σε περίοδο κρίσης

Πώς μια επιχείρηση μπορεί να αποκτήσει ευελιξία σε περίοδο κρίσης | Ena Blog
Πώς μια επιχείρηση μπορεί να αποκτήσει ευελιξία σε περίοδο κρίσης | Ena Blog

Η χρονιά που πέρασε, επιφύλασσε μια σειρά εκπλήξεων και ιδιαιτεροτήτων, για την πλειοψηφία των επαγγελματιών της χώρας μας. Καθώς έχουμε μπει στο 2021 και αναμένουμε την εξομάλυνση των συνθηκών λειτουργίας της αγοράς, ένα από τα κύρια ζητούμενα των επιχειρήσεων, είναι η ευελιξία στον τρόπο αντιμετώπισης των ενδεχόμενων κρίσεων, που μπορεί να προκύψουν, όπως αυτή της πανδημίας του Covid-19. Τι ακριβώς όμως, σημαίνει ο όρος «ευελιξία» για έναν επαγγελματία σήμερα και πώς μπορεί να την αποκτήσει, ώστε να συμβάλλει στην ανάπτυξη και την εξέλιξή του; Σε αυτό το ερώτημα, επιχειρούμε να παραθέσουμε τις απαντήσεις, που θα σας βοηθήσουν να θωρακίσετε και τη δική σας επιχείρηση, απέναντι σε περιστάσεις, που ίσως προβλέπονται και καταστάσεις, που μπορεί να εμφανιστούν στο μέλλον και να μοιάζουν πρωτόγνωρες.

Ευελιξία σημαίνει στρατηγική

Αφορά την τέχνη της «τοποθέτησης» της επιχείρησης, της επαγγελματικής ταυτότητας, του brand που έχετε χτίσει και διαχειρίζεστε στην αγορά που στοχεύετε. Αυτό σημαίνει ότι ο όρος αυτός είναι άμεσα συνδεδεμένος με τους καταναλωτές σας. Όταν, λοιπόν, αλλάζουν οι συνήθειες, οι τάσεις, οι προτιμήσεις του κοινού σας, χρειάζεται να αναθεωρήσετε τα βήματα, που έχετε προγραμματίσει και να προχωρήσετε σε νέες κινήσεις. Για παράδειγμα, έχετε αποφασίσει, ενόψει του αναμενόμενου ανοίγματος της αγοράς, την ανακαίνιση του καταστήματός σας, ενώ παράλληλα δε διαθέτετε την ηλεκτρονική παρουσία, που σας επιτρέπει να δέχεστε απομακρυσμένες παραγγελίες (ηλεκτρονικό κατάστημα, σελίδα παραγγελιών και delivery στον ιστότοπό σας, συνεργασία με πλατφόρμα e-delivery κ.λπ.). Μπορείτε να κινηθείτε ευέλικτα και να προσαρμόσετε τον προϋπολογισμό σας και στις δύο κατευθύνσεις. Μια ευέλικτη προσέγγιση, σε αυτήν την περίπτωση, περιλαμβάνει μικρότερης έκτασης έργα, με έμφαση στις έξυπνες παρεμβάσεις και όχι στη συνολική ανακατασκευή, στη φυσική σας έδρα και επένδυση στη δημιουργία e-shop, με τα χρήματα που θα εξοικονομήσετε. Έτσι, θα καταφέρετε να αξιοποιήσετε τη νέα και σταθερά ανερχόμενη τάση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές online και να δείτε σύντομα την απόσβεση των εξόδων σας.

Ευελιξία σημαίνει θετική ματιά

Το χαρακτηριστικό του ευέλικτου επαγγελματία, είναι η διορατικότητα και η θετική θεώρηση των καταστάσεων. Με άλλα λόγια, η ικανότητα να βλέπει πίσω από ένα αναπάντεχο γεγονός, όχι την καταστροφή, αλλά την ευκαιρία.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μια επιχείρηση εστίασης, που λόγω της απαγόρευσης φιλοξενίας πελατών στο χώρο της, είδε τον κίνδυνο απώλειας εσόδων και αποφάσισε να προχωρήσει στην αναστολή λειτουργίας της για ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα – με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στον αντίποδα, έχουμε μια ανταγωνιστική επιχείρηση, η οποία προσπάθησε να συνεχίσει να λειτουργεί μέσω των διεξόδων και των ευκαριών, που δημιούργησε αυτό το ιδιότυπο καθεστώς λειτουργίας. Όπως, να αναπτύξει τη δική της υπηρεσία delivery, να προσαρμόσει τις ηλεκτρονικές της υποδομές, ώστε να μπορεί να λαμβάνει και να διεκπεραιώνει απομακρυσμένες παραγγελίες, να αναπτύξει το ψηφιακό της προφίλ και φυσικά, να πολλαπλασιάσει τους τρόπους εξυπηρέτησης των πελατών της. Είναι εύλογο ποια επιχείρηση θα έχει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την περίοδο που θα αποκατασταθεί η ομαλότητα στην αγορά, αλλά και πώς αυτή θα είναι σε κατάσταση ετοιμότητας και απρόσκοπτης λειτουργίας, απέναντι σε μια νέα και απρόβλεπτη κατάσταση, που ενδεχομένως αντιμετωπίσουμε στο μέλλον. 

Ευελιξία σημαίνει προσαρμογή

Η ανάπτυξη μιας επιχείρησης δεν είναι μόνο η αύξηση των πωλήσεών της. Στην ουσία είναι η ανάπτυξη όλων των καναλιών, που έχει στη διάθεσή της, για την αύξηση του κοινού στο οποίο στοχεύει. Και πίσω από κάθε δύσκολη περίσταση, διαμορφώνεται το κατάλληλο πλαίσιο, για να ασχοληθεί ένας επαγγελματίας με νέα πράγματα, τα οποία θα αποδώσουν βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Μπορούμε να αναφερθούμε σε επιχειρηματίες, που λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας, είδαν τον φόρτο εργασίας τους να μειώνεται και αφιέρωσαν τον χρόνο, που είχαν στη διάθεσή τους, στην ανάπτυξη των κοινωνικών τους δικτύων, την αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους που τους ακολουθούν, στην κατανόηση των συμπεριφορών και των αναδυόμενων τάσεων, την αξιολόγηση των παρατηρήσεων και των σχολίων του κοινού τους. Με αυτόν τον τρόπο ενίσχυσαν τη σχέση τους με το κοινό, βελτίωσαν το επιχειρηματικό τους προφίλ, κάνοντάς το πιο φιλικό και οικείο στον κόσμο, ενώ έβαλαν τις βάσεις, για την ανάπτυξη ενός δυνητικού πελατολογίου. Μέρος αυτού, θα μετουσιωθεί σε πραγματικό πελάτη, είτε στο φυσικό είτε στο ηλεκτρονικό κατάστημα της επιχείρησης, ενώ μια μεγάλη μερίδα αυτών, θα λειτουργήσει ενισχυτικά και πολλαπλασιαστικά, για τη διαφήμιση και προβολή της επιχείρησης. 

Ευελιξία σημαίνει καινοτομία

H επιχείρηση που εξελίσσεται, είναι πάντα αυτή που δεν φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα, να πειραματιστεί, να δημιουργήσει κάτι μοναδικό στη κατηγορία της, να παρουσιάσει αυτό που θα ακολουθήσει ο ανταγωνισμός της στο μέλλον. Και περίοδοι, όπως αυτή της πανδημίας, είναι πάντα κατάλληλες για καινοτομίες, αφού αφήνουν χώρο και χρόνο για τέτοιες πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα, η στροφή στο ενδιαφέρον των ανθρώπων για την προστασία της υγείας τους, αποτέλεσε για αρκετές επιχειρήσεις εστίασης, στη χώρα μας και τον κόσμο, την αφορμή για αλλαγή του μενού τους και τον εμπλουτισμό του με προτάσεις γευμάτων ευεργετικών για τον οργανισμό, αλλά και τη ψυχολογία των καταναλωτών. Η ίδια αυτή ένδειξη, ώθησε αρκετές άλλες επιχειρήσεις στην αλλαγή των υποδομών τους, με εφοδιασμό ηλεκτρονικών συστημάτων, που αυξάνουν τις δυνατότητες αυτοεξυπηρέτησης των πελατών, κάτι το οποίο θα αποτελέσει και ζητούμενο για την επόμενη ημέρα του Covid-19. Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε στην παγκόσμια καταναλωτική τάση για περισσότερο μαγείρεμα στο σπίτι και δραστική μείωση των επισκέψεων σε εστιατόρια και χώρους εστίασης. Ένα γεγονός, που οδήγησε στην πρωτοποριακή μετάλλαξη των επιχειρήσεων του κλάδου σε χώρους παροχής μοναδικών, όχι μόνο γαστρονομικών αλλά και οπτικοακουστικών, εμπειριών για τους επισκέπτες, που απευθύνονται σε όλες τους τις αισθήσεις και αναδιαμορφώνουν τις εξελίξεις στην κατηγορία.