Πώς το Instagram έχει αλλάξει τη σχέση μας με το φαγητό

Πώς το Instagram έχει αλλάξει τη σχέση μας με το φαγητό | Ena Blog
Πώς το Instagram έχει αλλάξει τη σχέση μας με το φαγητό | Ena Blog

Το φαγητό είναι μια διαδικασία, την οποία οι άνθρωποι θέλουν να μοιράζονται με τους αγαπημένους τους. Αν και οι θέσεις στο τραπέζι μας είναι μόνο για λίγους, για τους υπόλοιπους υπάρχει το Instagram! Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, 1 στους 5 Ευρωπαίους τον τελευταίο μήνα, έχει δημοσιεύσει φωτογραφία σχετική με το φαγητό, ενώ η ίδια έρευνα αποκαλύπτει ότι το φαγητό έχει γίνει ένα είδος “κοινωνικού νομίσματος” εξαιτίας του τρόπου που παρουσιάζεται μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αν κάνετε μια περιήγηση στις αμέτρητες δημοσιεύσεις στην πλατφόρμα του Instagram, αποκλείεται να μην πέσετε πάνω στα πιο δημοφιλή hashtags, όπως είναι το #foodporn ή το #instafood. Αν και οι περισσότεροι που φωτογραφίζουν τα γεύματά τους στο διαδίκτυο είναι ερασιτέχνες, υπάρχει μια σημαντική και εξαιρετικά κερδοφόρα βιομηχανία επαγγελματιών, bloggers και Instagrammers, των οποίων το food styling (αισθητική παρουσίαση φαγητού) δημιουργεί ολόκληρα κινήματα και trends.

Αυτά τα ‘Instagram πιάτα” που γίνονται viral, επηρεάζουν και τον τρόπο που τρώμε. Το πρωινό, για παράδειγμα, έχει μεταβληθεί από τις απλές εκδοχές του —δημητριακά με γάλα, ψωμί με μαρμελάδα — σε πιο σύνθετες και φωτογενείς επιλογές, όπως αυγά και μπέικον, τόστ με αβοκάντο (υπάρχουν περίπου 1,2 εκατομμύρια δημοσιεύσεις με το hashtag #avocadotoast) και smoothies.

Ωστόσο, σε αυτό το InstaFood κίνημα υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο ηλικιακό χάσμα. Έρευνες δείχνουν ότι οι νέοι μεταξύ 18 και 24 ετών είναι 5 φορές πιο πιθανό να δημοσιεύσουν φωτογραφίες με το φαγητό τους συγκριτικά με τους ανθρώπους άνω των 55 ετών. Το γεγονός αυτό έχει ισχυρό αντίκτυπο στο γαστρονομικό περιεχόμενο που κυκλοφορεί στο Instagram. Για παράδειγμα, είναι κάπως απίθανο να βρεις στο Instagram συνταγές, όπως είναι ο τραχανάς και τα γεμιστά, καθώς οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν αφορούν σε πιο δημοφιλή πιάτα, όπως burger, pancakes, muffins, healthy foods κλπ.

 Είναι πολλές οι περιπτώσεις όπου πιάτα που δημοσιεύθηκαν στο Instagram είχαν μεγάλη απήχηση, έγιναν viral και αυτός είναι ο λόγος που σε διάφορα καταστήματα τροφίμων ανά τον κόσμο (εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφέ κ.λπ.) υπάρχουν ουρές ανθρώπων που περιμένουν να δοκιμάσουν ένα πιάτο που ανακάλυψαν στο  Instagram.

Όλο και περισσότερο, το Instagram επηρεάζει όχι μόνο τα είδη φαγητών που επιλέγουμε, αλλά και το πώς μαγειρεύουμε και τρώμε αυτά τα φαγητά. Μια πρόσφατη έρευνα αναφέρει ότι σχεδόν οι μισοί από εμάς ενδιαφερόμαστε περισσότερο για ένα πιάτο, εάν πρόκειται να το φωτογραφίσουμε και σχεδόν το 40% από εμάς ανησυχούμε περισσότερο για την παρουσίαση αυτού του πιάτου, από ότι πριν από πέντε χρόνια. 

Η δημοσίευση τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να επαναπροσδιορίσει τους τρόπους αλληλεπίδρασης μας με το φαγητό σε θεμελιώδες επίπεδο. Όταν καταγράφουμε το φαγητό που τρώμε, παίρνοντας χρόνο για να το απολαύσουμε, να το μοιραστούμε και ακόμη και να είμαστε περήφανοι γι ‘αυτό, το εκτιμούμε περισσότερο. 

Παρόλο που το κίνημα #cleaneating και οι #cleanse φωτογραφίες τροφίμων στο Instagram έχουν δημιουργήσει μια τάση προς την ακραία υγιεινή διατροφή, υπάρχει μια ακόμα μεγαλύτερη παράταξη χρηστών που παρουσιάζουν το φαγητό στην υγιή του μορφή χωρίς να του στερούν τη διάσταση της απόλαυσης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και για τους ανθρώπους που αναρρώνουν από διατροφικές διαταραχές, αφού η απεικόνιση του φαγητού είναι στην πλειοψηφία της θετική. Οπότε, η δημοσίευση των γευμάτων σας στο διαδίκτυο – είτε είναι ερασιτεχνική είτε επαγγελματική – μπορεί να είναι τελικά πράξη απελευθέρωσης.