Ο αθλητικός τουρισμός και ο ρόλος του για τις τουριστικές επιχειρήσεις

Ο αθλητικός τουρισμός και ο ρόλος του για τις τουριστικές επιχειρήσεις | Ena Blog
Ο αθλητικός τουρισμός και ο ρόλος του για τις τουριστικές επιχειρήσεις | Ena Blog

Μετά από μια ιδιαίτερη τουριστική περίοδο, όπως ήταν αυτή του 2020 λόγω της πανδημίας του Covid-19, είναι λογικό να γίνεται μια αναζήτηση για τους τρόπους ενίσχυσής του τουρισμού, από τους επαγγελματίες και τους φορείς του στη χώρα μας. Μια από τις κύριες κατευθύνσεις είναι η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, οι οποίες μπορούν να πολλαπλασιάσουν τους ταξιδιώτες όχι μόνο στη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν, αλλά 365 ημέρες τον χρόνο. 

Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει ο αθλητικός τουρισμός, στον οποίο θα αναφερθούμε συνοπτικά  αναλύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, τα οποία μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και τα οποία μπορείτε να αξιοποιήσετε για να προετοιμαστείτε για το επερχόμενο άνοιγμα. 

Στην ουσία, όταν μιλάμε για αθλητικό τουρισμό, αναφερόμαστε στην εμπειρία του ταξιδιού που γίνεται με στόχο την παρακολούθηση ή και τη συμμετοχή σε μια αθλητική δραστηριότητα, ομαδική ή ατομική. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, αυτός είναι η αιτία για τη μετακίνηση 220 εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο κάθε χρονιά και για το περιεχόμενο του 22% των τουριστικών πακέτων στην Ευρώπη, ενώ παρουσιάζει σταθερά αλματώδη αύξηση κάθε χρονιά στο ποσοστό που καταλαμβάνει, στη συνολική τουριστική μετακίνηση όλων των κατηγοριών. Οι χώρες που κατέχουν το μερίδιο του λέοντος σε αυτήν την κατηγορία, και λόγω υποδομών, αλλά και εξαιτίας της γεωμορφολογίας τους, είναι οι Η.Π.Α., η Αγγλία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Αυστραλία. 

Όσον αφορά το προφίλ των ανθρώπων που επιλέγουν αυτήν την εναλλακτική μορφή τουρισμού, θα μπορούσαμε να πούμε πως ανήκουν στη κλίμακα των 10 κορυφαίων, από πλευράς ύψους δαπανών. Τους χαρακτηρίζει η αγάπη για τα ταξίδια και τη φύση, η συνήθεια να έχουν μαζί τους μέλη της οικογένειάς τους, άρα συμβάλλουν με τον τρόπο τους στην αύξηση των εσόδων που αποφέρει ο οικογενειακός τουρισμός, η ικανότητά τους να δένονται και να επιστρέφουν σε τακτικά χρονικά διαστήματα στα μέρη που τους πρόσφεραν όμορφες εμπειρίες, ενώ είναι τολμηροί και δεν διστάζουν να εμπιστευτούν μέρη, τοποθεσίες, αλλά και επιχειρήσεις με ελάχιστη ή και μηδενική διαφημιστική προβολή. Σε σχέση με τους τουρίστες της καλοκαιρινής περιόδου, η αγάπη τους για τα αθλήματα και τις σχετικές δραστηριότητες τους οδηγεί στη δαπάνη περισσότερων χρημάτων, τα οποία υπολογίζονται, κατά μέσο όρο, στα διπλάσια από αυτά που δαπανά ο κανονικός ταξιδιώτης.  

Πέρα από την μέση-ανώτερη οικονομική κατάσταση των ταξιδιωτών και την ευχέρειά τους να αφήσουν περισσότερα χρήματα στη χώρα που επισκέπτονται, ο αθλητικός τουρισμός έχει αρκετά χαρακτηριστικά, που είναι σημαντικά για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του κλάδου. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε:

12μηνη διάρκεια

Ο αθλητικός τουρισμός δεν έχει εποχιακούς περιορισμούς. Αφορά τόσο τα καλοκαιρινά, όσο και τα χειμερινά σπορ. Περιλαμβάνει επιπλέον δραστηριότητες στην φύση, όσο και αθλήματα σε κλειστούς χώρους και εξειδικευμένες εγκαταστάσεις, ενώ απευθύνεται και σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες αθλητές, αλλά και σε θεατές ανεξαρτήτου φυσικής κατάστασης και ηλικίας.

Απεριόριστο μενού δραστηριοτήτων

Πόλος έλξης των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας είναι οι επίσημες διεθνείς, αλλά και οι ανεπίσημες τοπικού χαρακτήρα διοργανώσεις. Αξίζει να θυμόμαστε ότι, τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με τη σταθερή ελληνική διεθνή διοργάνωση, τον Κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας, διεξάγονται αρκετές ανεπίσημες αθλητικές συναντήσεις σε διάφορες περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας, όπως η Πύλος, η Κρήτη, οι Σπέτσες, η Σαντορίνη, η Ρόδος, τα Ζαγοροχώρια κ.ά, με αριθμό επισκεπτών, θεατών και συμμετεχόντων, διαρκώς αυξανόμενο.

Συνδυασμός εμπειρίας και απόλαυσης

Τόσο σαν αθλούμενοι όσο και σαν θεατές, οι ταξιδιώτες αυτοί δεν παύουν να είναι τουρίστες και να αναζητούν τον ιδανικό συνδυασμό εμπειρίας και απόλαυσης. Στο καθημερινό τους πρόγραμμα, πέρα από το σπορ, υπάρχει το φαγητό, η ξεκούραση, η πολιτιστική γνωριμία, η εκδρομή, η διασκέδαση και η ψυχαγωγία. 

Μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής

Η πλειοψηφία αυτών των ταξιδιωτών επιδιώκει το ολοκληρωμένο πακέτο διακοπών. Γι’ αυτό και οι άνθρωποι αυτοί, συνηθίζουν να παραμένουν στον τόπο επίσκεψής τους για περισσότερες ημέρες σε σχέση με την τυπική κατηγορία τουριστών. Επισκέπτονται, πέραν του χώρου διεξαγωγής των αθλημάτων για τα οποία ενδιαφέρονται, πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία, φυσικά αξιοθέατα, εστιατόρια, οινοποιεία και επιχειρήσεις γαστρονομικού ενδιαφέροντος και εξαντλούν με τον καλύτερο τρόπο τα χρονικά περιθώρια της επίσκεψης τους στην Ελλάδα. 

Πλήρης εμπλοκή όλων των επαγγελματιών τουρισμού

Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του αθλητικού τουρισμού είναι η ενεργή εμπλοκή όλων των επαγγελματιών, που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτήν την δραστηριότητα. Απλά, αναλογιστείτε ότι ακόμα και σε μια τοπικού χαρακτήρα, ανεπίσημη διοργάνωση που απευθύνεται σε ερασιτέχνες αθλητές, θα χρειαστούν υπηρεσίες φιλοξενίας (ξενοδοχεία, καταλύματα),συντονισμού, μεταφοράς και ξενάγησης, ιατρικής-φυσικοθεραπευτικής υποστήριξης, εστίασης, διασκέδασης και ψυχαγωγίας, φύλαξης και ασφάλειας, καθώς και άλλων συναφών τουριστικών παροχών (ενθύμια, αναμνηστικά, εκδρομές, κρουαζιέρες κ.ά.)

Όπως είναι κατανοητό, ο αθλητικός τουρισμός αποτελεί μια πηγή από την οποία μπορεί η ξενοδοχειακή ή τουριστική επιχείρησή σας, να αντλήσει πολύτιμους πόρους τόσο για την χρονιά που διανύουμε, όσο και για αυτές που θα ακολουθήσουν. Το κυριότερο είναι ότι με την προσθήκη αυτής της κατηγορίας ταξιδιωτών στο πελατολόγιό σας, ανοίγετε την πόρτα για την μετεξέλιξή σας σε μια χαρακτηριστικά σύγχρονη επιχείρηση του κλάδου. Την επιχείρηση με το πολυσύνθετο προφίλ, τις πολυποίκιλες δεξιότητες, και φυσικά τη σταθερή δυναμική παρουσία της ως πόλος έλξης για επισκέπτες, όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά κάθε ημέρα και εποχή του έτους.