Οι νέοι πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης με προοπτική 10ετίας

Οι νέοι πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης με προοπτική 10ετίας | ENA Blog
Οι νέοι πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης με προοπτική 10ετίας | ENA Blog

Όπως ισχύει για το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων της χώρας μας, έτσι και για τον ξενοδοχειακό κλάδο και τις τουριστικές επιχειρήσεις, στην τρέχουσα περίοδο διαμορφώνεται ένα νέο σκηνικό λειτουργίας. Η πρόσφατη πανδημία του Covid-19, η κλιματική αλλαγή, οι παγκόσμιες προκλήσεις, ο επιχειρηματικός επαναπροσανατολισμός στην βιωσιμότητα και την αειφορία, συνθέτουν ένα νέο πλαίσιο δράσης και αναδεικνύουν νέους πυλώνες ανάπτυξης για τους επαγγελματίες τόσο της χώρας μας όσο και όλου του πλανήτη. Πρόσφατη μελέτη έγκυρων και αναγνωρισμένων φορέων επιχείρησε να τους ανιχνεύσει και να τους καταγράψει, λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα δεδομένα, τους πόρους ανάπτυξης, τις νέες ταξιδιωτικές – και καταναλωτικές τάσεις – και τις αναδυόμενες ευκαιρίες. 

Για την καλύτερη ενημέρωση όλων, όσων δραστηριοποιείστε στον πιο σημαντικό αλλά και νευραλγικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας, τον τουρισμό, έχουμε προχωρήσει σε μια συνοπτική αναφορά σχετικά με αυτούς, καθώς και στο πώς μπορούν να συμβάλλουν στη εξέλιξη και της δικής σας τουριστικής επιχείρησης. 

Η δύναμη του ψηφιακού μετασχηματισμού

Βασικό βήμα για τη μετάβαση από την παραδοσιακή αυθόρμητη εξέλιξη της ελληνικής τουριστικής επιχείρησης στην στοχευμένη, οργανωμένη και μεθοδική της ανάπτυξη αποτελεί και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Η πλειονότητα του παγκόσμιου ανταγωνισμού υιοθετεί την ψηφιακή τεχνολογία, τις διεξόδους του διαδικτύου, τις εφαρμογές της Τεχνολογίας της Πληροφορικής, και τις εντάσσει στη δέσμη των υπηρεσιών της. Μην ξεχνάτε ότι πια το πρώτο ταξίδι ενός επισκέπτη, είτε από άλλη χώρα είτε από άλλη περιοχή της χώρας μας, γίνεται διαδικτυακά και οι πρώτες επιλογές είναι αυτές που θα εντοπίσει και θα τον κερδίσουν κατά την πλοήγησή του. Οπότε είναι απαραίτητη η ηλεκτρονική σας παρουσία, η οποία θα σας επιτρέψει να μπείτε στο νέο χάρτη της τουριστικής ανάπτυξης. Παράλληλα, οι εφαρμογές εξυπηρέτησης πελατών από μια επιχείρηση μέσω των κινητών και των άλλων φορητών ηλεκτρονικών συσκευών τους (όπως για παράδειγμα το mobile check in, η δυνατότητα παραγγελίας πρωινού ή γεύματος, η ενημέρωση για τη λίστα των διαθέσιμων υπηρεσιών, μενού και άλλων μέσω QR codes κ.ά.) εξασφαλίζουν θέση υπεροχής σε ένα ξενοδοχείο, ειδικά σε μια εποχή όπου οι απόηχοι της πανδημίας και τα ευεργετικά αποτελέσματα της ανέπαφης εξυπηρέτησης αποτελούν συστατικά στοιχεία της εμπειρίας ενός ταξιδιώτη. 

Οι δυο νέοι πρωταγωνιστές, η βιωσιμότητα και η αειφορία

Στο προσκήνιο των εθνικών τουριστικών πολιτικών και στρατηγικών δεσπόζουν δυο νέες έννοιες, η βιωσιμότητα και η αειφορία σε όλες τους τις διαστάσεις (περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία και πολιτισμός). Αυτές γίνονται στηρίγματα και κινητήριες δυνάμεις των επιχειρηματικών πρακτικών και πρωτοβουλιών. Ως εκ τούτου, αρκετοί ταξιδιωτικοί προορισμοί προχωρούν σε κινήσεις που κατοχυρώνουν και προστατεύουν την φυσική και πολιτιστική κληρονομιά τους, τις τοπικές κοινωνίες και το οικονομικό προφίλ τους, ενώ επιδιώκουν την πιστοποίησή τους από έγκυρους οργανισμούς και φορείς. Αξίζει λοιπόν να γνωρίζετε ότι για τους ταξιδιώτες, το ελκυστικό προϊόν δεν θα είναι μόνο ένα ξενοδοχείο σε μια πανέμορφη και ηλιόλουστη μεσογειακή περιοχή. Θα είναι το ξενοδοχείο που έχει δεσμευτεί να δρα υπεύθυνα, σε λειτουργία , κατανάλωση ενέργειας και χρήση υλικών, ώστε να προστατεύει αυτήν την περιοχή και τους ανθρώπους της, μειώνοντας ολοένα και περισσότερο το αποτύπωμα της σε φύση και τόπο. 

Ο υπερτουρισμός και οι κινήσεις αντιμετώπισής του

Ένα άλλο δεδομένο που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τους παγκόσμιους τουριστικούς φορείς είναι το αρνητικό φαινόμενο του υπερτουρισμού. Αξίζει να σημειώσουμε ότι μετά από τον αναγκαστικό περιορισμό των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας, θεωρείται πάνω από σίγουρη η «έκρηξη» στον αριθμό των ταξιδιωτικών μετακινήσεων και η συμφόρηση δημοφιλών προορισμών, με ιδιαίτερα επιβαρυντικά αποτελέσματα για το περιβάλλον και την οικονομικοκοινωνική ισορροπία. Γι’ αυτό γίνεται η προσπάθεια δημιουργίας ενός αυστηρού πλαισίου διακίνησης ταξιδιωτών, στο οποίο ειδικοί φόροι ή ακόμα και πρόστιμα, μέτρα δραστικής μείωσης της κυκλοφορίας, κανόνες ρύθμισης της προσφοράς καταλυμάτων και των τουριστικών δραστηριοτήτων ανά περιοχή, καθώς και στοχευμένη προβολή και προώθηση εναλλακτικών, αναδυόμενων, λιγότερο διάσημων και επιβαρυμένων, προορισμών, θα αποτρέψουν αυτό το φαινόμενο. Απέναντι σε αυτή την προοπτική, μπορείτε να απαντήσετε με την επανατοποθέτηση της φυσιογνωμίας της δικής σας επιχείρησης. Κυρίως λειτουργώντας όχι με βάση τον συγκυριακό υπερπληθυσμό ταξιδιωτών σε κάποιες περιόδους, αλλά «χτίζοντας» ένα σταθερό ποιοτικό τουριστικό προφίλ με επιλεγμένο κοινό στο οποίο απευθύνεστε. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι τα κλιματολογικά δώρα της χώρας μας σας επιτρέπουν με έξυπνες ενέργειες και την κατάλληλη προετοιμασία να επιμηκύνετε και να εξορθολογίσετε τη λειτουργία σας, όχι μόνο σε εποχική φάση, αλλά σε όλη τη διάρκεια του έτους.  

Η γοητεία της ανακάλυψης των αναδυόμενων προορισμών

Μια δεδομένη στροφή του ταξιδιωτικού κοινού, που είχε αρχίσει να καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, αναπτύχθηκε την πρόσφατη περίοδο και αναμένεται να πάρει διαστάσεις στα χρόνια που ακολουθούν είναι οι λεγόμενοι αναδυόμενοι προορισμοί. Νέα, ανεκμετάλλευτα, μη παραδοσιακά τουριστικά κέντρα, φυσικού, πολιτιστικού, θρησκευτικού, γαστρονομικού και άλλου ενδιαφέροντος, που κρίνονται άξια από το κοινό να ανακαλυφθούν, να εξερευνηθούν και να αποτελέσουν τον αντίποδα στον μαζικό τουρισμό. Έτσι, από πολλές χώρες του κόσμου παρατηρείται η λήψη εξειδικευμένων στρατηγικών με στόχο την προώθηση και προβολή αυτών των περιοχών στις ομάδες του κοινού που τα αναζητούν. Αυτές οι στοχευμένες επικοινωνιακές ενέργειες, και για τη χώρα μας αλλά και για την τοπική επιχείρηση, μπορούν να αποφέρουν σημαντικά οικονομικά οφέλη από αυτήν την τάση, να βελτιστοποιήσουν τη θέση του τρίπτυχου τόπος – ξενοδοχείο – κοινωνία, ενισχύοντας και την ανταγωνιστικότητά του στην παγκόσμια αγορά. Αν λοιπόν, ανήκετε σε αυτήν την κατηγορία των επαγγελματιών, των οποίων η έδρα ήταν τόσα χρόνια στη σκιά πιο κοσμοπολίτικων σημείων της ευρύτερης περιοχής, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να επωφεληθείτε. Μένοντας αφοσιωμένοι στον περιφερειακό χαρακτήρα σας και αναδεικνύοντας τα περιζήτητα οφέλη για ένα μεγάλο κοινό που αναζητά εναλλακτικούς- και ανόθευτους από την τουριστική εξάντληση- προορισμούς.

Η διαχείριση των κρίσεων, βασικό ζητούμενο του ταξιδιώτη

Σημαντικός πια παράγοντας που ορίζει την τελική επιλογή του σύγχρονου ταξιδιώτη, κάθε ηλικίας, είναι τα διαπιστευτήρια της τουριστικής επιχείρησης στη διαχείριση κρίσεων. Με πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό της πανδημίας και ο ρόλος που έπαιξαν τα πρωτόκολλα υγείας και οι πρακτικές που ακολουθήθηκαν για την προστασία των φιλοξενούμενων ενός ξενοδοχείου, αλλά και με μια σειρά άλλων προβλεπόμενων ή απρόβλεπτων δεδομένων, όπως τα έκτακτα καιρικά φαινόμενα, είναι εύκολα αντιληπτή η μεγάλη σημασία που δίνεται πια στην ετοιμότητα μια επιχείρησης. Την ετοιμότητα της, δηλαδή, να είναι επιχειρησιακά αφυπνισμένη και να διαθέτει τους κατάλληλους μηχανισμούς για την ομαλή λειτουργία της και τη διαφύλαξη της ασφάλειας των πελατών της. Απλά, αναλογιστείτε πόσο θα σας διευκολύνουν οι συνεργασίες με τοπικούς επαγγελματίες σε μια περίπτωση ξαφνικής χιονόπτωσης, που θα απειλήσει με αποκλεισμό τους επισκέπτες σας από τις αγαπημένες τους δραστηριότητες, ή ξαναελέγξετε τα συστήματα πυρασφάλειας και εξόδων διαφυγής σε περιπτώσεις αιφνίδιων πυρκαγιών σε ιδιαίτερα θερμές καλοκαιρινές περιόδους. Μην ξεχνάτε, πως το κοινό που σας εμπιστεύεται για τη διαμονή του αξιολογώντας την ετοιμότητα και τις υποδομές που έχετε αποκτήσει για την προστασία του.