Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις λειτουργούν σε ετήσιους κύκλους, οι οποίοι επηρεάζονται από τις εποχές. Γενικά, οι μήνες Νοέμβριος έως Μάρτιος είναι περίοδοι χαμηλότερης επισκεψιμότητας για τους ξενοδόχους. Μεταξύ Ιουνίου και τέλους Αυγούστου, η επισκεψιμότητα βρίσκεται στο αποκορύφωμά της. Οι εποχιακές υφέσεις έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων. Ωστόσο, ως ιδιοκτήτες ξενοδοχείου δεν πρέπει να παραμείνετε παθητικοί αλλά να εκμεταλλευτείτε αυτή τη στιγμή για να χαράξετε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ώστε να μετριάσετε τις συνέπειες της εποχικότητας στον κύκλο εργασιών σας.
Η εποχικότητα είναι μια διακύμανση των τουριστικών ροών
Η εποχικότητα είναι ένα φαινόμενο που προκύπτει από δύο κύριους παράγοντες. Πρώτον, επηρεάζεται από τις κλιματικές συνθήκες και τις εποχές. Αυτός ο παράγοντας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην τουριστική προσέλευση σε διάφορους προορισμούς. Για παράδειγμα, στα βουνά, η εποχικότητα είναι έντονη, με τις περισσότερες επισκέψεις να σημειώνονται το χειμώνα, ενώ το καλοκαίρι είναι πιο ήρεμη περίοδος. Αντίστροφα, για τους παραθαλάσσιους προορισμούς, η εποχικότητα ακολουθεί το αντίστροφο μοτίβο.
Ο δεύτερος κύριος παράγοντας που επηρεάζει την εποχικότητα είναι το θεσμικό πλαίσιο. Αυτός περιλαμβάνει τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο, όπως το σχολικό ημερολόγιο και οι διακοπές μέσα στο έτος. Οι περίοδοι που προκύπτουν από αυτές τις αποφάσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τον σχεδιασμό των διακοπών, ειδικά για οικογένειες με παιδιά που πηγαίνουν σχολείο.
Η εποχικότητα, ευκαιρία να βελτιώσετε τη διαχείριση του ξενοδοχείου σας
Αν και οι εποχικές μειώσεις συνδέονται με πτώση της πληρότητας, οι περίοδοι αυτές αποτελούν ευκαιρία για σας να αναθεωρήσετε τη διαχείριση της επιχείρησής σας. Κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου, έχετε να διαχειριστείτε πολλές ευθύνες, με τον ταξιδιώτη να βρίσκεται στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων σας. Οι πιο ήρεμες περίοδοι αποτελούν ευκαιρία για να ανανεώσετε την εγκατάστασή σας (εργασίες ανακαίνισης, αλλαγή φθαρμένου εξοπλισμού, νέα διακόσμηση κ.α) δεδομένου ότι έχετε πιο χαλαρή ατζέντα και διαφορετικές προτεραιότητες.
Τι αλλάζει τον Σεπτέμβριο
Παρόλο που ο Σεπτέμβριος θεωρείται ακόμα καλοκαιρινός μήνας για το ελληνικό κοινό και οι παραθεριστικοί προορισμοί συνεχίζουν να δέχονται τουρίστες, υπάρχουν ορισμένες αλλαγές που πρέπει να λάβετε υπόψιν σας.
- Επιστροφή στη σχολική περίοδο: Με την επαναλειτουργία των σχολείων μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, οι συνήθειες των οικογενειακών ταξιδιών μπορεί να αλλάξουν. Τα ξενοδοχεία ενδέχεται να παρουσιάσουν μείωση στην προσέλευση οικογενειών και αύξηση των ενήλικων ταξιδιωτών και ζευγαριών.
- Εποχιακή μετάβαση: Ο Σεπτέμβριος σηματοδοτεί τη μετάβαση από το καλοκαίρι στο φθινόπωρο σε πολλά μέρη του κόσμου. Καθώς ο καιρός γίνεται πιο ψυχρός σε ορισμένες περιοχές, οι προτιμήσεις και οι προσδοκίες των ταξιδιωτών ενδέχεται να αλλάξουν. Οι επισκέπτες μπορεί να αναζητούν εμπειρίες με φθινοπωρινό θέμα, υπαίθριες δραστηριότητες ή εποχιακές ανέσεις.
- Αύξηση των επαγγελματικών ταξιδιών: Τα επαγγελματικά ταξίδια συχνά αυξάνονται τον Σεπτέμβριο μετά την ολοκλήρωση του καλοκαιριού. Τα ξενοδοχεία μπορεί να παρατηρήσουν αύξηση των κρατήσεων από εταιρικούς ταξιδιώτες που συμμετέχουν σε συνέδρια, συναντήσεις και εμπορικές εκδηλώσεις.
- Ευκαιρίες για ταξίδια χαμηλής περιόδου: Ο Σεπτέμβριος μπορεί να θεωρηθεί ταξιδιωτική περίοδος εκτός αιχμής σε ορισμένους προορισμούς. Τα ξενοδοχεία ενδέχεται να προσφέρουν ειδικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες για να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
- Τουρισμός εκδηλώσεων και φεστιβάλ: Ορισμένοι προορισμοί διοργανώνουν φεστιβάλ, πολιτιστικές εκδηλώσεις ή τοπικές γιορτές τον Σεπτέμβριο, προσελκύοντας τουρίστες στην περιοχή. Τα ξενοδοχεία σε αυτές τις περιοχές ενδέχεται να παρουσιάσουν μεγαλύτερη ζήτηση κατά τη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων.
- Περίοδος γάμων: Ο Σεπτέμβριος εξακολουθεί να είναι ένας δημοφιλής μήνας για γάμους. Τα ξενοδοχεία με χώρους για γάμους ή εκδηλώσεις ενδέχεται να δουν αύξηση στις κρατήσεις για εκδηλώσεις που σχετίζονται με γάμους.
Συμβουλές για την προσέλκυση ταξιδιωτών τον Σεπτέμβριο
Προκειμένου να μετριάσετε τις αρνητικές επιπτώσεις της εποχικότητας στην επιχείρησή σας, θα πρέπει να εξετάσετε τρόπους προσέλκυσης επισκεπτών λαμβάνοντας υπόψιν τις αλλαγές που επισημάναμε παραπάνω. Το πρώτο βήμα είναι να εντοπίσετε τους ταξιδιώτες που πιθανόν να ενδιαφέρονται για διαμονή σε περίοδο χαμηλής τουριστικής περιόδου. Σε αυτούς περιλαμβάνονται: συνταξιούχοι, άτεκνα ζευγάρια, οικογένειες με παιδιά που δεν πηγαίνουν σχολείο, αλλά και ξένοι ταξιδιώτες που έχουν διαφορετικές περίοδους διακοπών. Αυτά τα προφίλ ταξιδιωτών δεν περιορίζονται από το σχολικό ημερολόγιο και προτιμούν να πάνε διακοπές στη χαμηλή περίοδο για να αποφύγουν τον μαζικό τουρισμό.
Μόλις εντοπιστεί το κοινό-στόχος, ενθαρρύνετε τους ταξιδιώτες να έρθουν και να μείνουν στις εγκαταστάσεις σας. Προτείνετε αποκλειστικές προσφορές (π.χ. διαμονή + πακέτο χαλάρωσης) που ισχύουν μόνο κατά τη χαμηλή περίοδο και αυτό επιτρέπει τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας. Προσδιορίστε τι αναζητά ο ταξιδιώτης κατά τη διάρκεια της διαμονής του, ώστε να προταθούν προσφορές προσαρμοσμένες στις προσδοκίες του. Για παράδειγμα, καθώς η κινητικότητα μετατοπίζεται προς τα τοπικά και εγχώρια ταξίδια, μπορείτε να δώσετε έμφαση σε προσφορές για να προσελκύσετε κατοίκους της περιοχής για αποδράσεις το Σαββατοκύριακο ή διακοπές. Αν και οι περισσότεροι ταξιδιώτες επηρεάζονται από τις εποχές, οι επαγγελματίες ταξιδιώτες δεν ενδιαφέρονται για αυτό το στοιχείο. Μεταξύ συνεδρίων, συναντήσεων και εμπορικών εκθέσεων, οι επαγγελματίες βρίσκονται σε κίνηση όλο το χρόνο. Σε σύγκριση με τους ταξιδιώτες αναψυχής, αυτή η πελατεία τείνει να ξοδεύει περισσότερα κατά τη διάρκεια της διαμονής της. Αποτελεί επομένως έναν πολύ ενδιαφέροντα στόχο για την απορρόφηση των αρνητικών επιπτώσεων της εποχικότητας στα αποτελέσματα των ξενοδόχων. Για να προσελκύσει αυτή την πελατεία, η εγκατάσταση πρέπει να προσφέρει προσαρμοσμένες υποδομές, όπως αίθουσες συνεδριάσεων και γραφεία.
Είναι σημαντικό ως ξενοδόχοι να γνωρίζετε αυτές τις αλλαγές και να προσαρμόζετε ανάλογα τις στρατηγικές σας, ώστε να ανταποκρίνεστε στις εξελισσόμενες ανάγκες των ταξιδιωτών τον Σεπτέμβριο. Η προσφορά μοναδικών εμπειριών, εποχιακών πακέτων και άριστης εξυπηρέτησης πελατών μπορεί να βοηθήσει το ξενοδοχείο σας να ευδοκιμήσει κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου στον κλάδο της φιλοξενίας.