Διανύοντας μια εποχή στην οποία ο καφές, έχει αναδειχθεί σε αγαπημένο ρόφημα, είναι καίριο για όλους όσοι δραστηριοποιείστε στον χώρο του καφέ να ενημερώνεστε για τις παγκόσμιες εξελίξεις. Οποιαδήποτε νέα τάση αφορά στην ποικιλία του καφέ, στη χώρα προέλευσής του ακόμα και στην ιδιαίτερη προετοιμασία του ή στο σερβίρισμά του, διαδίδεται με «ταχύτητα φωτός» μέσω του διαδικτύου και υιοθετείται από τους απανταχού coffee lovers. Συγκεντρώσαμε, λοιπόν, χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες θα διευρύνουν την αντίληψή σας γύρω από τον καφέ, έτσι ώστε να συμβαδίζετε με τις νέες εξελίξεις της αγοράς και κατ’ επέκταση, τις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών.
Οι πατρίδες του καφέ:
Ο γεωγραφικός χάρτης του καφέ συντίθεται από πάνω από 70 χώρες στις οποίες και καλλιεργείται. Η χώρα με τις περισσότερες εξαγωγές παραμένει η Βραζιλία με 27,6%, ενώ ακολουθεί η Κολομβία με 13,9%, το Βιετνάμ με 9.9%, και με χαμηλότερα ποσοστά η Ονδούρα, η Γουατεμάλα, η Αιθιοπία και το Βέλγιο. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, το γεγονός ότι σε όλες αυτές τις χώρες έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση που αφορά στη χρήση εναλλακτικών τρόπων καλλιέργειας του καφέ, με σκοπό την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής αλλά και της ενεργειακής κρίσης. Δύο παράγοντες οι οποίοι έχουν επιδράσει αρνητικά στο κόστος παραγωγής και διανομής του καφέ, διαμορφώνοντας έτσι ένα κλίμα επισφαλές για τη μελλοντική του πορεία.
Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες της Ασίας:
Στις ανακατατάξεις και στις μεταβολές που παρατηρούνται στην αγορά του καφέ, κομβικός φαίνεται να είναι ο ρόλος της Ασιατικής αγοράς. Παρόλο που επί σειρά ετών, το τσάι αποτελούσε το κυρίαρχο ρόφημα, παρατηρείται πλέον μια έντονη στροφή στις προτιμήσεις των καταναλωτών, σε νέες ποικιλίες, τύπους και παραλλαγές του καφέ. Μία από τις βασικές παραμέτρους σε αυτή την εξέλιξη αποτελεί το τεράστιο εύρος της Κινεζικής Αγοράς, καθώς και η αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη της, η οποία έχει υποδεχτεί δυτικές τάσεις όπως το κρασί και τώρα η κατανάλωση καφέ. Οι νέοι Ασιάτες έχουν υιοθετήσει και κατ’ επέκταση, εισαγάγει καινούριες συνήθειες, επηρεασμένες από πολλές χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής. Αυτό το ενδιαφέρον, επιβεβαιώνεται άλλωστε και από την εδραίωση της Κίνας σε αγορές χωρών με ισχυρή παρουσία στο χώρο του καφέ, αλλά και από τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των αυτόματων πωλητών καφέ από άκρη σε άκρη της ηπείρου.
Ο ρόλος της μηχανής:
Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η μηχανή από την οποία πραγματοποιείται η εκχύλιση του καφέ αποτελεί δραστικό παράγοντα για την τελική γεύση και ποιότητα του ροφήματος. Μετά από μια περίοδο στασιμότητας, εξαιτίας των lockdowns, ο εξοπλισμός παραγωγής καφέ δέχθηκε ιδιαίτερο πλήγμα. Η «βαριά βιομηχανία» του κλάδου όμως, φαίνεται να έχει επιστρέψει, και μας παρουσιάζει ακόμα πιο εξειδικευμένα συστήματα παραγωγής διαφόρων ποικιλιών και επιλογών αλλά και νέες τεχνολογικά άρτιες λύσεις που εστιάζουν στην παρασκευή των λεγόμενων specialties coffees.
Το μέγεθος συναγωνίζεται την ποιότητα:
Μια νέα τάση που σχετίζεται με την καινοτομία στον εξοπλισμό των καφέ και των μηχανών εκχύλισης είναι η προτίμηση σε μεγαλύτερα σε ποσότητα, ροφήματα. Σε ολοένα και περισσότερες χώρες του πλανήτη, ακόμη και στην παραδοσιακή στον καφέ, Ιταλία, παρατηρείται να είναι προτιμότεροι στους καταναλωτές, οι καφέδες πλουσιότερης ποσότητας. Διαφαίνεται, λοιπόν, μια προτίμηση σε ροφήματα που παρέχουν διάρκεια χρόνου αλλά και απόλαυσης.
H επιστροφή του Robusta:
Με τις διαρκείς ανατιμήσεις του καφέ και τον πληθωρισμό να ανεβαίνει διεθνώς, η βιομηχανία του καφέ αναμένεται να στραφεί σε φθηνότερες εναλλακτικές, με αυτήν του Robusta να κερδίζει έδαφος. O Robusta είναι μία από τις δύο βασικότερες ποικιλίες καφέ που υπάρχουν στον κόσμο μαζί με τον Arabica ενώ αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της παγκόσμιας παραγωγής καφέ. Είναι μία εξαιρετικά ανθεκτική ποικιλία καφέ, όσον αφορά και σε σύγκριση με τον Arabica ενώ η καλλιέργειά του είναι ευκολότερη. Επιπλέον, διαθέτει μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη, λιγότερη περιεκτικότητα σε σάκχαρα και η γεύση του είναι πολλή έντονη αλλά και ελαφρώς πικρή. H βελτιστοποίηση των συνθηκών καλλιέργειας καθώς και η διαφορετική διαχείριση του καφέ από τους παραγωγούς, έχει οδηγήσει στην ύπαρξη σαφώς ποιοτικότερου Robusta από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν.
Η νέα γενιά φανατικών του καφέ, οι Gen Zed:
Η διαρκής πληροφορία γύρω από τον καφέ αλλά και η γοητεία που ασκεί στην επικοινωνιακή διάσταση του δημόσιου διαλόγου έχουν σαν αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αποκτούν περισσότερες γνώσεις και να αναζητούν όλο και πιο δελεαστικές επιλογές κατά την παραγγελία τους. Αυτή η τάση κατακτά και τη νέα γενιά, τη λεγόμενη Gen Zed, για την οποία ο καφές δεν αποτελεί μόνο μια αγαπημένη συνήθεια της καθημερινότητάς της αλλά και μια πολύ αγαπημένη αφορμή για μια ημερήσια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η τακτική αυτή, έχει ως αποτέλεσμα ο καφές να είναι πάντοτε ένα αγαπημένο θέμα συζήτησης και ανάλυσης. Σχετικά παραδείγματα αποτελούν, ο Dalgona και ο Proffee.Ο Dalgona αναφέρεται σε ένα κρεμώδες και αφρώδες topping το οποίο φτιάχνεται από στιγμιαίο καφέ και ζάχαρη και προστίθεται έπειτα σε ζεστό ή κρύο γάλα. Βρίσκει ιδιαίτερα μεγάλη απήχηση στους έφηβους. Από την άλλη ο Proffee, στον οποίο έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενο μας άρθρο, αποτελεί μίγμα καφέ και πρωτεΐνης, ιδανικό για μια γενιά που εστιάζει στην άριστη υγιεινή και φυσική κατάσταση.
Αυτές είναι κάποιες από τις τάσεις που δείχνουν να επαναδιαμορφώνουν τις καταναλωτικές προτιμήσεις αλλά και τη μόδα στον καφέ, ένα προϊόν άκρως δυναμικό στην παγκόσμια αγορά. Γι’ αυτόν το λόγο, το blog της ENA Food C&C παραμένει δίπλα στον επαγγελματία της καφεστίασης με όλα τα νέα που μπορούν να την εκσυγχρονίσουν και να την αναζωογονήσουν. Παράλληλα, όλοι εσείς που επιθυμείτε να προσφέρετε μια αναβαθμισμένη και ποιοτική εμπειρία απόλαυσης στους πελάτες σας, συμβουλευτείτε τον εξειδικευμένο κατάλογό μας ο οποίος είναι πλούσιος σε εναλλακτικές επιλογές και προτάσεις για την επιχείρησή σας σε τιμές που μόνο στην αλυσίδα των καταστημάτων EΝΑ Food C&C, μπορείτε να βρείτε.