Σε μια πραγματικότητα που διαγράφεται ίσως πιο περίπλοκη από ποτέ πριν, αυτό που παραμένει σταθερό και αναλλοίωτο είναι η μόνιμη προσπάθεια κάθε επιχείρησης για ανάπτυξη. Μια αλήθεια που ισχύει τόσο για τις μεγάλες εταιρίες όσο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες όλων των κλάδων, για την οποία γίνεται πολύ λόγος, ακούγονται διάφορες συμβουλές και διατυπώνονται διαφορετικές στρατηγικές.
Εμείς, θέλοντας να συμβάλλουμε στην προσπάθειά σας για να μπορέσετε να δείτε όσο πιο σύντομα γίνεται τα επιχειρηματικά σας σχέδια να γίνονται πραγματικότητα, σας παραθέτουμε 5 τρόπους, που ακολουθώντας τους μπορείτε να αφήσετε πίσω σας μια κατάσταση στασιμότητας τόσο στην επέκτασή σας όσο και στην κερδοφορία σας.
1. Ορίστε το σημείο εκκίνησής σας:
Χαρτογραφώντας την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε τη δεδομένη στιγμή. Καλύτερη από οποιαδήποτε συμβουλή, καθοδήγηση και στρατηγική είναι να δείτε την πραγματική σας εικόνα με ρεαλισμό. Την εικόνα που συνθέτουν τα προϊόντα που εμπορεύεστε, οι άνθρωποι που απασχολείτε, τα τακτικά και έκτακτα έξοδα, τα έσοδα, οι εγκαταστάσεις σας κλπ. Τα δεδομένα της εργασιακής σας καθημερινότητας αποτυπώνουν τη μοναδική σας ταυτότητα σαν επαγγελματία, και μπορούν να σας αποκαλύψουν το επόμενό σας βήμα. Καλό θα ήταν επίσης να καταγράψετε, πού υπερτερείτε και πού έχετε αδυναμίες σε σχέση με τον ανταγωνισμό της κατηγορίας σας (Aνάλυση SWOT). Έτσι, θα έχετε την ολοκληρωμένη και ακριβή εικόνα σας, ώστε να μπορέσετε να ανιχνεύσετε αντικειμενικά τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά αλλά και να εντοπίσετε τους κινδύνους ή τις απειλές που μπορούν να ανακόψουν τα επιχειρηματικά σας σχέδια.
2. Εμπλουτίστε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας:
Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν, η αγορά εξελίσσεται, άρα μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουν και τα προϊόντα, ο τρόπος εξυπηρέτησης και οι υπηρεσίες που παρέχετε στο κοινό σας; Για παράδειγμα, αν έχετε ένα κατάστημα μικρής λιανικής, είναι η ώρα να προσθέσετε στα ράφια σας και προϊόντα vegan αλλά και εποχιακά είδη, προσκαλώντας επιπλέον κατηγορίες καταναλωτών στην επιχείρησή σας. Αν πάλι έχετε μια παραδοσιακή ταβέρνα με πολύ ξεχωριστά μαγειρευτά, μια ιδανική κίνηση είναι να προσθέσετε στις υπηρεσίες σας και την παράδοση κατ’ οίκον ώστε να αξιοποιήσετε μια τάση που εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και συνεχίζει να υφίσταται. Σε περίπτωση που έχετε μια κάβα και στηρίζεστε στις ετικέτες που κοσμούν τη βιτρίνα και τις προθήκες σας, ίσως είναι η ώρα να προχωρήσετε στη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, αυξάνοντας τα σημεία πώλησης και στην μεγάλη αγορά του διαδικτύου.
3. Επεκτείνετε τα σύνορα του κοινού στο οποίο στοχεύετε:
Οι αλλαγές που καταγράφονται στο καταναλωτικό κοινό μπορούν να αντιμετωπιστούν είτε ως πρόβλημα είτε ως ευκαιρία. Δείτε τη θετική πλευρά των πραγμάτων και αξιοποιήστε τη δυνατότητα να απευθυνθείτε σε επιπλέον κατηγορίες καταναλωτών, από αυτούς στους οποίους στοχεύατε μέχρι σήμερα. Αν για παράδειγμα, έχετε ένα αρτοποιείο με φούρνο που συγκεντρώνει το θαυμασμό των πελατών σας, μήπως έχει έρθει η ώρα να δώσετε το παρών και στο χώρο του catering και της ετοιμασίας γευμάτων για εκδηλώσεις; Από την άλλη, αν πάλι διαθέτετε μια εταιρεία οργάνωσης δεξιώσεων, που μπορεί να αναλάβει, με υπευθυνότητα και τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, την ετοιμασία πολλών γευμάτων καθημερινά, ίσως θα ήταν σκόπιμο να διερευνήσετε τη συνεργασία σας με κάποιες ξενοδοχειακές μονάδες που αναζητούν ανάλογο αξιόπιστο συνεργάτη; Σκεφτείτε με ηρεμία, ποιοι επαγγελματικοί χώροι εφάπτονται με το δικό σας και ποιοι θα μπορούσαν την τρέχουσα περίοδο να έχουν ανάγκη τις υπηρεσίες σας; Κινηθείτε έξυπνα και ευέλικτα, αξιοποιήστε και επικοινωνήστε τα μοναδικά σας πλεονεκτήματα και ανοίξτε την πόρτα της επιχείρησής σας σε νέα κοινά και νέες προοπτικές για το κέρδος και την εξέλιξή σας.
4. Επενδύστε στην επικοινωνία σας:
Καμία εταιρεία και κανένας επαγγελματίας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι αξιοποιεί με την ίδια βαρύτητα όλα τα επικοινωνιακά μέσα και τα διαφημιστικά κανάλια που υπάρχουν. Αυτό σημαίνει, ότι σε κάποια, από αυτά που δεν έχει παρουσία, υπάρχει ένα δυνητικό πελατολόγιο, που δεν γνωρίζει καν την ύπαρξή του. Εσείς, μπορείτε να προχωρήσετε σε μια συνολική θεώρηση των μέσων στα οποία επενδύετε και τα αποτελέσματα που σας επιστρέφουν, και να αναπροσαρμόσετε τη στρατηγική επικοινωνίας σας. Μοιράστε ισορροπημένα τις ενέργειες στο φυσικό σας κατάστημα και τις κινήσεις σας στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά κανάλια, ακολουθείστε τακτικές, συμβουλές και κανόνες στα μέσα που επιλέγετε και ανακαλύψτε ποιος είναι ο πιο κατάλληλος και αποδοτικός τρόπος διαφήμισής σας, στην παρούσα φάση της επαγγελματικής σας ύπαρξης. Να θυμάστε, επίσης, ότι η επικοινωνία και η διαφήμιση είναι οι τομείς που δίνουν «ανάσες» σε μια επιχείρηση και αν θεωρείτε, ότι το κόστος τους αξίζει να περιοριστεί, απλά αναλογιστείτε τις επιπτώσεις αυτής της κίνησης.
5. Αναπτύξτε νέες δεξιότητες σαν ανθρώπινο δυναμικό:
Η «καρδιά» κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της. Οπότε, φροντίστε να την κάνετε δυνατότερη. Από τη άλλη, δυνατός επαγγελματίας είναι εκείνος που ξέρει να κάνει πολλά περισσότερα πράγματα εκτός από το αντικείμενο εργασίας του. Γι’ αυτό, μπορείτε να φροντίσετε να αναπτύξετε νέες δεξιότητες, τόσο για τον εαυτό σας όσο και για τους ανθρώπους που απασχολείτε. Μπορείτε να παρακολουθήσετε σχετικά σεμινάρια με την ευρύτερη κατηγορία στην οποία δραστηριοποιείστε, να αποκτήσετε μια επιμόρφωση πάνω στις νέες τεχνολογίες, να μοιραστείτε γνώσεις και απόψεις με συνεργάτες και προμηθευτές σας, να επικοινωνήσετε με αντίστοιχους επαγγελματίες από άλλες χώρες, να υιοθετήσετε ικανότητες και να ανακαλύψετε ταλέντα που δεν φανταζόσασταν ότι είχατε οι ίδιοι ή είχατε στο προσωπικό σας. Προσθέτοντας νέες δεξιότητες σε αυτές που ήδη έχετε, δε θωρακίζετε μόνο το επαγγελματικό σας παρόν, αλλά πολλαπλασιάζετε τη δυναμική σας στην επόμενη ημέρα της αγοράς και της οικονομίας.