Για κάθε επαγγελματία, κάθε οικονομικού κλάδου της χώρας, αυτή η περίοδος, που έχει χαρακτηριστεί από τις επιδράσεις της πανδημίας του Covid-19, αποτελεί ίσως τη δυσκολότερη που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα. Πάντα, όμως, οι αναπάντεχες καταστάσεις αποτελούν εφαλτήρια για διδάγματα, τα οποία μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμα για τις επόμενες επιχειρηματικές μας κινήσεις, για συμπεράσματα που θα συμβάλλουν στην αυτοβελτίωσή μας, και φυσικά, για δεδομένα στα οποία θα στηριχθεί η μελλοντική μας ανάπτυξη.
Εμείς έχουμε καταγράψει 5 από αυτά τα διδάγματα, τα οποία αξίζει να κρατήσει στη σκέψη του ένας επαγγελματίας που ζει στο ελληνικό οικονομικό περιβάλλον, κοπιάζει για την επιχείρησή του, ανησυχεί για το προσωπικό και τους πελάτες του, σχεδιάζει τα επόμενα βήματά του και οραματίζεται μια καλύτερη μέρα για τον ίδιο, αλλά και τον ευρύτερο κλάδο του.
Ευελιξία: ο βασικός πυλώνας κάθε στρατηγικής
Οι μέρες της πανδημίας σημαδεύτηκαν από την ακύρωση σχεδίων, την αναβολή προγραμματισμένων κινήσεων, τα έκτακτα και αναπάντεχα μέτρα που άλλαξαν τη λειτουργία αρκετών επιχειρήσεων. Το συμπέρασμα από αυτήν την κατάσταση, είναι ότι για κάθε στρατηγική και κάθε επιχειρηματικό πλάνο, έχει αναδειχθεί ένας νέος βασικός πυλώνας στον οποίο πρέπει να στηριχθεί: Η ευελιξία. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το επιχειρηματικό πλάνο δημιουργείται, όχι όπως παλιά, για να επιβληθεί στην αγορά, αλλά για να αναμετρηθεί μαζί της και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι επιχειρήσεις εστίασης. Ίσως τον Ιανουάριο του 2020 ελάχιστες να είχαν στα πλάνα τους τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων για online παραγγελίες, ή την περίπτωση συνεργασίας με εξειδικευμένες πλατφόρμες και τρίτες επιχειρήσεις delivery. Όμως, αυτές που προέβλεψαν τις διαγραφόμενες καταναλωτικές τάσεις, άλλαξαν τις προτεραιότητές τους και προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα, είναι από αυτές που οδηγούν σήμερα τις εξελίξεις στον κλάδο. Είναι οι επιχειρήσεις, που η ευελιξία τους κατάφερε το πρώτο δυνατό χτύπημα στην πανδημία και τις αρνητικές επιπτώσεις που δημιούργησε στην ελληνική εστίαση.
Η δύναμη της συνεργασίας
Ποτέ πιο πριν στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας μας δεν αναδείχθηκε τόσο πολύ η αξία της ρήσης «η ισχύς εν τη ενώσει». Οι καταστάσεις που διαγράφηκαν, είχαν σαν αποτέλεσμα τον αποκλεισμό και την απομόνωση, όχι μόνο των καταναλωτών, αλλά και αρκετών επιχειρήσεων που σχετίζονταν με την εξυπηρέτησή τους. Για πολλούς επιχειρηματίες διακόπηκε απότομα η προσβασιμότητά τους στο μεγαλύτερο μέρος του πελατολογίου τους, ενώ κάποιες άλλες βρέθηκαν στην μειοψηφία των διαρκώς ανοικτών καταστημάτων και στη νευραλγική θέση να εξυπηρετήσουν πολλαπλάσιες ανάγκες ενός πολλαπλάσιου κοινού σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Η διέξοδος της συνεργασίας για όσους το αποφάσισαν, αποδείχθηκε ένα αποτελεσματικό αντίδοτο για τα συμπτώματα αυτής της εποχής. Ένα συμπέρασμα, το οποίο αξίζει να βρει ισχύ και στα χρόνια που έρχονται, είναι ότι ακόμα και η πιο δυνατή στον τομέα της επιχείρηση, εάν ενώσει δυνάμεις με άλλη ή άλλες γίνεται άτρωτη. Διακλαδικές συμμαχίες, αμφότερα επωφελείς οικονομικές συνεργασίες, αμοιβαία αλληλοϋποστήριξη και παράλληλη προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, διαμόρφωση κοινών συμφερόντων σε καταστήματα διαφορετικού προσανατολισμού, αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για μια νέα πορεία ανάπτυξης, που θα βελτιώνει την οικονομία και το τελικό προϊόν που θα απολαμβάνει ο καταναλωτής.
Η σημασία του προσωπικού μιας επιχείρησης
Οι καταστάσεις που βιώνουμε, έρχονται να τονίσουν την αξία της αντίληψης που θέλει το προσωπικό μιας επιχείρησης να είναι και η καρδιά αυτής. Οπότε είναι ευνόητη η ανάγκη για τη λήψη ολοκληρωμένων μέτρων για την προστασία των εργαζόμενων, η πιστή τήρηση των πρωτοκόλλων υγιεινής καθώς και η ευελιξία στη διαχείριση βαρδιών και καθηκόντων, ώστε να περιοριστεί ή και να εκμηδενιστεί η πιθανότητα μιας ανεπιθύμητης αναστολής λειτουργίας που συνεπάγεται και τη διακοπή συναλλαγών και πωλήσεων για ορισμένο χρονικό διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, η προστασία και η θωράκιση της υγείας του ανθρώπινου δυναμικού μιας επιχείρησης έρχεται να γίνει συνώνυμο της ασπίδας προστασίας της ίδιας της επιχείρησης, ενώ συνθέτει και ένα βασικό πυλώνα για την εξέλιξή της. Ας μην ξεχνάμε, πως μια επιχείρηση για να είναι παραγωγική, χρειάζεται να αποτελείται από παραγωγικούς εργαζόμενους. Ικανή και αναγκαία συνθήκη για να είναι παραγωγικός κάποιος είναι να νιώθει ασφαλής και προστατευμένος την ώρα που ασκεί τα καθήκοντά του.
Ο σεβασμός στη δύναμη της φύσης
Η πανδημία με μια πρώτη αντίληψη ήταν ένα γεγονός, που διαμόρφωσε ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας για την πλειονότητα των επιχειρήσεων. Όμως, ήταν και ένα γεγονός, το οποίο ήρθε να μας υπενθυμίσει, ότι πάντα υπάρχει κάτι πιο δυνατό από εμάς. Και αυτό δεν είναι άλλο από τη φύση, τα φαινόμενα και τις έκτακτες-απρόβλεπτες-πανανθρώπινες συγκυρίες, όπως είναι για παράδειγμα η πανδημία. Το δίδαγμα είναι, ότι από κάθε τέτοια περίσταση οφείλουμε να βγαίνουμε ωριμότεροι και σοφότεροι. Το τι μπορεί να κάνει μια επιχείρηση απέναντι στον πλανήτη και τις απρόβλεπτες αντιδράσεις του, που πλήττουν τον ανθρώπινο παράγοντα, απαντάται με τη λέξη σεβασμός. Μέτρα υπέρ της βιωσιμότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος, της μείωσης του αλόγιστου κέρδους υπέρ της λογικής θεώρησης, ότι απλά εξαρτόμαστε από τη φύση, μπορεί να λειτουργήσουν προληπτικά για νέες αναπάντεχες και απαιτητικές στην αντιμετώπισή τους καταστάσεις. Όμως, η δημιουργία μιας νέας φιλοσοφίας, της λειτουργίας για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, είναι πια βασικό ζητούμενο τόσο από τις προηγμένες οικονομίες του κόσμου, όσο και από τις εξελιγμένες συνειδήσεις των καταναλωτών. Ο σεβασμός στη δύση και στον πλανήτη και οι επιχειρηματικές ενέργειες υπέρ αυτών έρχονται να προστεθούν και να καθορίσουν το πλαίσιο λειτουργίας κάθε επιχείρησης για το άμεσο, αλλά και μακροπρόθεσμο μέλλον.
Η αξία της αισιοδοξίας και της θετικής θεώρησης των πραγμάτων
Όλα όσα βιώσαμε αυτήν την περίοδο και ενδέχεται να συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε στο προσεχές χρονικό διάστημα, συνθέτουν στην ουσία μια αλλαγή. Η αντίδραση με αισιοδοξία σε κάτι αναπάντεχο μπορεί να μετατραπεί σε αφορμή για να αντλήσουμε δύναμη για να εξελιχθούμε, να αναπτυχθούμε και να βγούμε από μια περιπέτεια δυνατότεροι και σοφότεροι. Τα παραδείγματα είναι αρκετά από τον κάθε κλάδο: κάποιοι επιχειρηματίες προχώρησαν στον απαιτούμενο για τα επόμενα χρόνια ψηφιακό μετασχηματισμό τους, κάποιοι άλλοι ενίσχυσαν τους δεσμούς τους με τον άνθρωπο – πελάτη, μια σχέση που θα τους αποφέρει πολύτιμα κέρδη για τη φήμη, την επωνυμία τους και φυσικά, τις μελλοντικές τους πωλήσεις. Αρκετοί επανατοποθετήθηκαν αναφορικά με την αξία της επαφής, της ανταλλαγής συναισθημάτων και βιωματικών εικόνων στις υπηρεσίες τους, φροντίζοντας για μια καλύτερη εμπειρία πελάτη τόσο στο φυσικό τους κατάστημα, όσο και στα ηλεκτρονικά σημεία παρουσίας τους και στα κοινωνικά δίκτυα που διαθέτουν. Για όλους όμως, η σημασία της αισιοδοξίας και της θετικής αντιμετώπισης καταστάσεων, που μπορεί μεν να μην ελέγχονται, αποτελούν δε αφορμές εξέλιξης και αυτοβελτίωσης, αποτελεί μια πυξίδα ασφαλούς προσανατολισμού για τα επόμενα χρόνια, ανεξαρτήτως συνθηκών και περιστάσεων.