5 συμβουλές για εύστοχο branding μιας μικρομεσαίας επιχείρησης

5 συμβουλές για εύστοχο branding μιας μικρομεσαίας επιχείρησης | Ena Blog
5 συμβουλές για εύστοχο branding μιας μικρομεσαίας επιχείρησης | Ena Blog

Ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία κάθε επιχείρησης για την ανάπτυξή της είναι η επικοινωνιακή διαχείριση της εμπορικής της επωνυμίας και των προϊόντων της, το επονομαζόμενο «branding». Ειδικά για μια επιχείρηση μικρού και μεσαίου μεγέθους, η εικόνα που εξωτερικεύει προς τους καταναλωτές της, αποτελεί και ένα νευραλγικό ζήτημα marketing, καθώς καλείται να αντιμετωπίσει τόσο τον τοπικό της ανταγωνισμό, όσο και τις ευρύτερες διαφημιστικές και επικοινωνιακές ενέργειες μεγάλων επωνυμιών και πολυεθνικών εταιρειών. 

Με στόχο να συμβάλουμε στην προσπάθειά σας να βελτιώσετε το εμπορικό σας προφίλ, έχουμε συγκεντρώσει 5 βασικές συμβουλές για εύστοχες κινήσεις branding, στην επιχειρηματική κατηγορία, στην οποία δραστηριοποιείστε. 

Η δύναμη της ειλικρίνειας

Όπως σε κάθε ανθρώπινη σχέση, έτσι και στο δεσμό μιας επιχείρησης με τους πελάτες της, μία από τις βασικότερες αξίες είναι η ειλικρίνεια. Ακολουθείστε τους κανόνες της επικοινωνίας σχετικά με την ηθική και τη διαύγεια και φροντίστε να παρουσιάζετε σε κάθε σας ενέργεια, αυτό που είστε στην πραγματικότητα, αναφορικά με το μέγεθος, τις δυνατότητες, την έκταση του καταστήματός σας, τον αριθμό του προσωπικού και την ακτίνα της εξυπηρέτησής σας. Για παράδειγμα, αν διαθέτετε μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής και εμφιάλωσης φυσικών χυμών, θα ήταν λάθος να δημιουργήσετε ένα επιχειρηματικό προφίλ που αντιστοιχεί σε μια πολυεθνική εταιρεία αναψυκτικών. Ο λόγος είναι ότι έχετε να κερδίσετε πολλά περισσότερα ως μια μικρή επιχείρηση που προσφέρει οικογενειακή φροντίδα στα προϊόντα της και – μέσω αυτών – στους καταναλωτές της, σε μερίδιο αγοράς και σε πελατειακή εκτίμηση και εμπιστοσύνη. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που υπάρχει στη δημιουργία μιας εικόνας υπερβολικών διαστάσεων, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές σας να φτάσετε σε αυτήν, είναι η δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές, σήμερα, να διασταυρώσουν τους ισχυρισμούς σας, να απογοητευθούν και να επιφορτίσουν με αρνητικούς συνειρμούς την εμπορική σας επωνυμία.

Η υπεραξία του ενός και μοναδικού πλεονεκτήματος

Όπως κανένας άνθρωπος δεν είναι ίδιος με κάποιον άλλο, έτσι και οι επιχειρήσεις της ίδιας κατηγορίας είναι αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους. Εστιάστε, λοιπόν, στο χαρακτηριστικό που σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό σας, το λεγόμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό οφείλει, για να είναι αντιληπτό και άμεσα κατανοητό, να είναι μόνο ένα και μοναδικό. Επιλέξτε το ως το σημείο κλειδί των επικοινωνιακών σας ενεργειών, το κύριο σημείο αναφορά σας, το συνθηματικό της αλληλεπίδρασής σας με το κοινό στο οποίο στοχεύετε. Παραδείγματα μπορούμε να αντλήσουμε από την απαιτητική και πολυσχιδή κατηγορία της μικρής λιανικής ή των mini market. Κάποια μπορεί να διαθέτουν αναγνωρισμένους και βραβευμένους προμηθευτές, κάποια σειρές δυσεύρετων και εξειδικευμένων προϊόντων (niche), άλλα να έχουν μεγάλη ακτίνα εξυπηρέτησης delivery, ενώ ταυτόχρονα εσείς, στη δική σας επιχείρηση, απλά προσφέρετε πολύ φιλική εξυπηρέτηση, κατανόηση στους σταθερούς σας πελάτες, με τους οποίους έχετε δημιουργήσει σχέσεις οικειότητας. Σκεφτείτε, τη διαφορά που μπορείτε να κάνετε και την καλή φήμη που θα αποκτήσετε σε ένα ευρύτερο δυνητικό πελατολόγιο, αν βασιστείτε στο πλεονέκτημά σας. Συνοδεύοντας τις επικοινωνιακές ενέργειες με μια εμπορική υπογραφή όπως «εδώ σας ξέρουμε με το μικρό σας όνομα», χωρίς να χρειαστεί να αναφερθείτε στο εύρος και την ποιότητα των προϊόντων, παρουσιάζετε την απάντηση σε ένα από τα βασικά ζητούμενα μιας μεγάλης μερίδας καταναλωτών: τη διαπροσωπική και εξατομικευμένη εξυπηρέτηση. 

Η ασφάλεια της συνεργασίας με εξειδικευμένους επαγγελματίες

Μια από τις βασικότερες διαφορές ενός επαγγελματία που ηγείται από εκείνους που ακολουθούν είναι η γνώση ότι… δεν τα ξέρει όλα. Και είναι λογικό, αφού δεν είναι αυτό το αντικείμενό του. Επικεντρωθείτε στην ανάπτυξη του καταστήματός σας, στη δημιουργία αμοιβαίων σχέσεων εμπιστοσύνης και καλής συνεργασίας με τους προμηθευτές σας, στην εξέλιξη των υπηρεσιών σας και ελάτε σε επαφή με εξειδικευμένους επαγγελματίες για τις επικοινωνιακές σας ενέργειες. Για παράδειγμα, είστε ιδιοκτήτης μιας κάβας και έχετε εξειδικευμένες γνώσεις για τα ποτά που εισάγετε από κορυφαίες, αλλά όχι τόσο διάσημες στη χώρα μας, ποτοποιίες; Από το να επιχειρήσετε να τα καταγράψετε με τον δικό σας τρόπο στο site, το eshop ή και τα κοινωνικά σας δίκτυα, μεταφέρετε τις γνώσεις σας σε κειμενογράφους και δημιουργούς διαδικτυακού περιεχομένου, αναθέτοντάς τους τη σωστή απόδοση αυτών των πληροφοριών. Έτσι, θα αποφύγετε τις παγίδες που κρύβει ο γραπτός λόγος στο διαδικτυακό περιβάλλον, θα αξιοποιήσετε την τεχνική τους κατάρτιση στους κωδικούς της ιντερνετικής επικοινωνίας και θα πετύχετε, χωρίς ρίσκο και αστοχίες, τη δημιουργία ενός ασφαλούς και αποδοτικού καναλιού ανίχνευσής σας από ένα ευρύτερο πελατολόγιο. 

Η δικαίωση των καινοτόμων αποφάσεων και του ρίσκου

Ζούμε σε μια εποχή, όπου ο απαράβατος κανόνας για την επιτυχία ή την αποτυχία κάθε ενέργειας branding είναι η τελική ποιότητα του παρεχόμενου προϊόντος. Οπότε, από την στιγμή που έχετε φροντίσει για το υψηλό επίπεδο των προϊόντων και των υπηρεσιών σας, τίποτα δεν σας δεσμεύει από το να παρεκκλίνετε από φόρμες, νόρμες και εικαστικούς κανόνες που διέπουν την κατηγορία σας. Τολμήστε να πάρετε πρωτοβουλίες διαφορετικές από τους ανταγωνιστές σας, να ακολουθήσετε εναλλακτικούς δρόμους έκφρασης και να ξεχωρίσετε ρισκάροντας. Τι εννοούμε; Σε περίπτωση που διαθέτετε ένα ζαχαροπλαστείο, ξέρετε καλά ότι το κυρίαρχο εταιρικό χρώμα της κατηγορίας σας είναι το καφέ – κυρίως στις αποχρώσεις του που φέρνουν στο μυαλό του καταναλωτή τη σοκολάτα. Δοκιμάστε για εταιρικό σας χρώμα, το λογότυπο, το φόντο του ιστοτόπου σας και το εικαστικό «ντύσιμο» των ενεργειών σας, επιλογές που διστάζει να ακολουθήσει η πλειονότητα των ανταγωνιστών σας. Για παράδειγμα, το λευκό της αγνότητας και της καθαρότητας των υλικών, μια επίκαιρη απαίτηση των πελατών και λόγω covid-19, το πράσινο, που παραπέμπει στη χρήση φυτικών συστατικών για τα γλυκίσματα, χρωματικός κώδικας απόλυτα σύμφωνος με την ανερχόμενη τάση των vegan στο ελληνικό κοινό ή ακόμα και το αιγαιοπελαγίτικο γαλάζιο, που παραπέμπει σε παραδοσιακή κυκλαδίτικη ζαχαροπλαστική και ατόφια τοπική κουζίνα, έννοιες που αποτελούν κύρια γευστική αναζήτηση για τον πληθυσμό της χώρας μας, αλλά και των επισκεπτών της στη διάρκεια των τουριστικών περιόδων.

Ο αντίκτυπος μιας μικρής ξεχωριστής ιστορίας

Branding δεν είναι μόνο ο καταρτισμός της στρατηγικής, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των ενεργειών επικοινωνίας σε διάφορα μέσα. Είναι και η διαρκής πορεία ενός brand, το οποίο έχει να μοιραστεί με το κοινό του μια ξεχωριστή μικρή ιστορία. Αυτή ακριβώς οφείλει να «ζωντανεύει» κάθε φορά που αναπτύσσεται μια επικοινωνιακή σας ενέργεια. Σκεφτείτε, ανακαλέστε, επινοήστε ή επενδύστε στο μικρό βιογραφικό που έχει και η δική σας επιχειρηματική πορεία, μοιραστείτε την με το κοινό σας και δείτε πόσο εύκολα οι καταναλωτές θα γίνουν οι πρωταγωνιστές των νέων σας επεισοδίων στην εξέλιξη αυτής της αφήγησης. Για παράδειγμα, μπορεί να αντιπροσωπεύετε τη διάδοχη κατάσταση μιας εμπορικής οικογενειακής επιχείρησης, το αποτέλεσμα μιας στροφής της σταδιοδρομίας σας από έναν άλλο οικονομικό κλάδο, την επιχειρηματική ενασχόληση με ένα αντικείμενο που αγαπούσατε από παιδί, το εναλλακτικό σχέδιο μιας άλλης επαγγελματικής πρωτοβουλίας που δεν ευδοκίμησε, την επέκταση μιας δραστηριότητας που ξεκίνησε με έδρα σε άλλη πόλη και περιφέρεια κ.λπ. Ό,τι κι αν επιλέξετε και το υπηρετήσετε με συνέπεια, θα είναι αυτό που θα δώσει προσωπικότητα στην επωνυμία σας, θα δομήσει ένα ανθρώπινο, συμπαθητικό και φιλικό επαγγελματικό προφίλ και θα ξεχωρίσει τη δική σας, από αυστηρά εμπορικές, ψυχρές και απρόσωπες επωνυμίες του ανταγωνισμού σας. Μην ξεχνάτε ποτέ, πως πίσω από το όνομα που έχετε διαλέξει να γράφεται στην επιγραφή του καταστήματος ή στις ετικέτες των προϊόντων σας, υπάρχει πάντα ένας άνθρωπος και η πορεία του. Και αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από εσάς.