Όλοι γνωρίζουμε ότι, η υπηρεσία παράδοσης αγορών κατ’ οίκον (delivery), αποτελεί μια επιλογή που διευρύνει την γκάμα και την ακτίνα εξυπηρέτησης των μεγάλων αλυσίδων supermarket.
Όμως, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι, με αφορμή την πανδημία του Covid-19, αναδείχθηκε και σε ένα σημαντικό ανταγωνιστικό όπλο και για μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως είναι τα mini market. Μία λύση που επιβράβευσε, άμεσα και έμμεσα, τους επιχειρηματίες που την υιοθέτησαν, καθώς αναδεικνύεται ως η ιδανική απάντηση στην ανάγκη των καταναλωτών για τον εφοδιασμό τους με τα απαραίτητα είδη πρώτης ανάγκης και τρόφιμα, χωρίς να χρειαστεί να απομακρυνθούν από το σπίτι τους και να διακινδυνεύσουν με την έκθεσή τους σε πολυσύχναστα μέρη.
Εμείς, σας παραθέτουμε συνοπτικά τα δεδομένα που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή για τη σχέση mini market και delivery, ώστε, εάν κι εσείς δραστηριοποιείστε σε αυτόν τον κλάδο, να διαμορφώσετε μια ξεκάθαρη εικόνα.
Η πιστοποιημένη έκρηξη των online αγορών
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου, τα υψηλότατα ποσοστιαία επίπεδα που παρουσίασε η στροφή των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές, λόγω της καραντίνας, παραμένουν σταθερά, ανεξαρτήτως των συνθηκών που αντιμετωπίζουμε. Κάτι που σημαίνει ότι, η online προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης και διατροφής έρχεται να προστεθεί σαν βασική καταναλωτική συμπεριφορά, μαζί με την επίσκεψη στο κατάστημα. Σε αυτό συμβάλλουν και η άριστη εικόνα των προϊόντων προς πώληση, που λαμβάνουν από ενημερωτικά έντυπα, αλλά και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά καταστήματα των επιχειρήσεων. Στην περίπτωση των mini market, βοηθάει το γεγονός της παράλληλης παρουσίας στα ράφια τους των προϊόντων αγαπημένων εταιρειών, όπως και στις μεγάλες αλυσίδες super market. Ένας άλλος παράγοντας, που λειτουργεί στη συνείδηση του καταναλωτή υπέρ των αγορών τους σε αυτές της επιχειρήσεις, είναι η ταχύτητα παράδοσης, η προσωπική γνωριμία με τους ιδιοκτήτες ή και το προσωπικό των επιχειρήσεων, καθώς και ο ευέλικτος τρόπος πληρωμής, ακόμα και με αντικαταβολή.
Τα προϊόντα που δεσπόζουν στην λίστα των online αγορών
Ειδικά για τον κλάδο των super market και των mini market, τα προϊόντα που πρωταγωνιστούν στις ηλεκτρονικές λίστες αγορών των Ελλήνων καταναλωτών είναι τρόφιμα μακράς διάρκειας, κάτι που απαντά στη νέα – και ανερχόμενη – τάση των περισσότερων οικογενειών για μαζική αποθήκευση, αλλά και μαγείρεμα στο σπίτι. Επίσης, λόγω της ανάγκης για προστασία της υγείας τους, δεδομένης της πανδημίας, κυρίαρχη θέση έχουν και τα είδη καθαριότητας, σε όλο το προϊοντικό τους εύρος, από το διαχρονικό απολυμαντικό χώρων, τη χλωρίνη, ως και τα υγρά μαντηλάκια ατομικής υγιεινής. Προϊόντα, που σίγουρα ένα mini market τα διαθέτει και φυσικά μπορεί, σε περίπτωση που εφαρμόσει υπηρεσία delivery, να τα παραδώσει στις κατοικίες των πελατών του.
Οι εναλλακτικές διέξοδοι για υπηρεσία delivery
Στην περίπτωση που επιθυμείτε να ενισχύσετε την παρουσία της επιχείρησής σας και στον τομέα της κατ’ οίκον παράδοσης, είναι καλό να γνωρίζετε τις δυνατότητες που έχετε. Μπορείτε, αφού προχωρήσετε στη δημιουργία του δικού σας ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop), να συνεργαστείτε με επαγγελματίες οδηγούς ή να αναθέσετε σε άτομα του προσωπικού σας αυτό το καθήκον. Σε αυτή την περίπτωση, θα χρειαστεί να λάβετε υπόψη σας το κόστος για αγορά ή ενοικίαση του κατάλληλου μηχανοκίνητου εξοπλισμού (μοτοποδήλατο ή μικρό ημιφορτηγό), αλλά και το σχετικό «ντύσιμό» του με τα εταιρικά σας χρώματα και το λογότυπό σας, που θα συμβάλλει στην κινητή διαφήμιση της επιχείρησής σας. Από την άλλη, μπορείτε να συνεργαστείτε με καταξιωμένες εταιρείες του κλάδου των ταχυμεταφορών, οι οποίες θα αναλάβουν, με το αντίστοιχο φυσικά τίμημα, την παραλαβή των προϊόντων από το κατάστημά σας και την παράδοσή τους στην πόρτα των πελατών σας. Εάν, για τους δικούς σας λόγους, δεν επιθυμείτε τίποτα από τα παραπάνω, αλλά θέλετε να προσφέρετε αυτήν την υπηρεσία στους πελάτες σας, έχετε την εναλλακτική λύση να συνεργαστείτε με τις εξειδικευμένες πλατφόρμες delivery που λειτουργούν στη χώρα μας.
Οι παράμετροι που ορίζουν την επιτυχία του εγχειρήματος
Για κάθε ιδιοκτήτη mini market, που αποφασίζει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να προσθέσει το delivery στις υπηρεσίες του, υπάρχουν συγκεκριμένοι παράγοντες, που θα χρειαστεί να εξετάσει προσεκτικά. Μπορούμε να αναφερθούμε στους σημαντικότερους από αυτούς, όπως για παράδειγμα το απόθεμα προϊόντων και οι αποθηκευτικοί του χώροι (logistics). Συνήθως, οι online αγορές λειτουργούν προσθετικά και σωρευτικά με τις αγορές στο φυσικό κατάστημα, οπότε θα πρέπει να υπάρξει ο σωστός σχεδιασμός για την επάρκεια των προϊόντων, που θα εξυπηρετήσουν τις επιπλέον παραγγελίες. Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι το εύρος των περιοχών, που μπορείτε να εξυπηρετήσετε. Για παράδειγμα, αν παραμείνετε προσηλωμένοι σε κοντινές, της έδρας σας, συνοικίες, αυτό θα έχει αντίκτυπο και στο κόστος του εξοπλισμού σας, αφού θα μπορέσετε να ανταποκριθείτε, ακόμα και με τη χρήση ποδηλάτου ή μοτοποδηλάτου για τη μεταφορά παραγγελιών περιορισμένου όγκου και βάρους. Αντίθετα, εάν επιθυμείτε να ξεφύγετε από τα όρια της γειτονιάς σας, μπορεί η συνεργασία με εταιρεία ταχυμεταφορών ή με πλατφόρμα διαδικτυακών αγορών να σας συμφέρει περισσότερο, αφού θα σας απαλλάξει από τα έξοδα ενοικίασης ή αγοράς κατάλληλου οχήματος, αλλά και το κόστος συντήρησής του μακροπρόθεσμα. Τέλος, σημαντικό ρόλο παίζει και η επιλογή των προϊόντων, που θα διαθέσετε για delivery, καθώς τα προϊόντα ραφιού έχουν διαφορετικές ανάγκες στον τρόπο μεταφοράς, τη συντήρηση και τον χρόνο παράδοσης, από ότι τα φρέσκα τρόφιμα, τα νωπά ή τα προϊόντα ψυγείου.