Θέλοντας να εστιάσουμε στα βασικά αίτια της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς, δεν γίνεται να μη σταθούμε στο μέτρο της κοινωνικής απόστασης, που έχει επιβληθεί για την προστασία από την πανδημία του Covid-19. Οι αναγκαστικές απομακρυσμένες αγορές των πελατών στους οποίους απευθυνόμαστε, έχουν αναδειχθεί πλέον σε παράγοντα που επηρεάζει και τις στρατηγικές marketing, καθώς αρκετά αποδοτικά εργαλεία τους έχουν αδρανοποιηθεί και ενδεχομένως, ξεπεραστεί από τις τρέχουσες εξελίξεις. Ας μην ξεχνάμε ότι για μια επιχείρηση του λιανεμπορίου ή της εστίασης, τακτικές, όπως η διανομή δειγμάτων προϊόντων, η γευστική δοκιμή, η δημοσιογραφική παρουσίαση, η διαφημιστική εκδήλωση κ.ά. δεν υφίστανται πια και ενδεχομένως να αργήσουν να επιστρέψουν στο προσκήνιο.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε καταγράψει τις βασικότερες αλλαγές που φέρνουν οι συνθήκες που ζούμε στις στρατηγικές marketing, ώστε να διαμορφώσετε μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το τι μπορείτε να κάνετε.
Αντλήστε δύναμη από τα πλεονεκτήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού
Μια από τις επιταγές της εποχής που ζούμε για κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως του μεγέθους της, είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Δηλαδή, η αναβάθμιση μέσω της απόκτησης των υποδομών αλλά και της τεχνογνωσίας, ώστε να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που προσφέρει το διαδίκτυο και η τεχνολογία της πληροφορικής. Ως εκ τούτου, κάθε στρατηγική που σχεδιάζετε οφείλει να περιλαμβάνει και τις διεξόδους της online επικοινωνίας, προβολής και προώθησης προϊόντων. Εκμεταλλευτείτε τα περιθώρια ανάπτυξης που σας προσφέρουν οι μηχανές αναζήτησης, τα ειδικά πλαίσια λειτουργίας για επιχειρήσεις που δημιουργούν τα δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα, αξιοποιήστε τα εργαλεία, αλλά και την απόδοση που σας προσφέρει το ηλεκτρονικό σας κατάστημα ή μια αντιπροσωπευτική πλατφόρμα διαδικτυακών αγορών, στην οποία θα συμμετάσχετε. Δημιουργήστε καμπάνιες στοχευμένης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με βάση τα δεδομένα σας και την άδεια που σας έχει δώσει το πελατολόγιό σας και χρησιμοποιήστε τις δυνατότητες της real time online συνάντησης με επιλεγμένους πελάτες σας ή καταναλωτές, που έχουν εκδηλώσει την επιθυμία να επικοινωνήσουν μαζί σας. Οι ψηφιακές επιλογές είναι εδώ και το μόνο που χρειάζεται, είναι να διαλέξετε αυτές που θεωρείτε ότι ταιριάζουν με το προφίλ σας και το επιχειρηματικό σας αντικείμενο.
Επενδύστε στην καινοτομία
Οι σύγχρονες στρατηγικές marketing καταλήγουν σε μια πρόταση για τους καταναλωτές. Και οι προτάσεις που γίνονται ανάρπαστες είναι αυτές, που μπορούν να εκπλήξουν ευχάριστα με την καινοτομία τους. Από την άλλη πλευρά, η συνταγή της καινοτομίας περιλαμβάνει υλικά που όλοι γνωρίζουμε και την προσπάθεια κάποιου να πειραματιστεί με αυτά και να πρωτοπορήσει. Για παράδειγμα, σκεφτείτε ότι κάθε επιχείρηση εστίασης είχε αντιληφθεί την άνοδο της διατροφικής κοινότητας των vegan, ενώ παράλληλα είχε διαπιστώσει ότι οι «πράσινες» πρώτες ύλες, μπορεί να είναι σίγουρα υγιεινές, αλλά ίσως λιγότερο γευστικές για μερικούς σε σχέση με τα παραδοσιακά διατροφικά προϊόντα, όπως της ζύμης και του κρέατος. Το βήμα μπροστά έγινε, όταν κάποιοι τολμηροί επαγγελματίες του κλάδου, αξιοποίησαν τις αντιλήψεις και τις διαπιστώσεις και πειραματίστηκαν με τη δημιουργία ζυμαρικών και άλλων μορφών τροφίμων από δημητριακά και ζαρζαβατικά, δοκίμασαν εναλλακτικούς τρόπους παρασκευής, συντήρησης και πέτυχαν να παρουσιάσουν τη δυναμική, στο πρόσφατο παρελθόν, και κυρίαρχη, σήμερα, κατηγορία προϊόντων που οδηγούν τις εξελίξεις και γίνονται ανάρπαστα είτε στα ράφια είτε στα μενού.
Ενισχυθείτε από τη δύναμη της κοινωνικής δικτύωσης
Αναθεωρήστε τον τρόπο χρήσης των κοινωνικών δικτύων και αξιοποιήστε την πραγματική τους δύναμη: Την παρακολούθηση των καταναλωτικών συμπεριφορών, των τάσεων και των αλλαγών που εμφανίζονται, την αντικειμενική αποτύπωση της απήχησης που έχει η επωνυμία, οι υπηρεσίες και τα προϊόντα σας, χωρίς την παρεμβολή τρίτων, την ανακάλυψη των πραγματικών καταναλωτικών αναγκών μέσω των αντιδράσεων και της αλληλεπίδρασης, των σχολίων και των αξιολογήσεων των ανθρώπων που σας ακολουθούν. Τα αποτελέσματα της εντατικής παρουσίας ενός επαγγελματία ή μιας επιχείρησης στις κοινωνικές τους σελίδες είναι πολύτιμα για την βελτίωση και την ανάπτυξή τους και πλέον αποτελούν αναπόσπαστο μέρος μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής marketing. Oπότε, ό,τι σχεδιάζετε, θα πρέπει να περιλαμβάνει την παρουσία σας δίπλα στους καταναλωτές σας διαδικτυακά, το διάλογο μαζί τους και φυσικά, την προσπάθειά σας να τους κατανοήσετε και να φροντίσετε ανάγκες και επιθυμίες, που θα είστε στην ευχάριστη θέση να μάθετε πρώτα εσείς, από τους ίδιους τους λογαριασμούς σας.
Το βασικό ακροατήριο είναι οι πελάτες που έχετε
Μια διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια είναι ότι δεν υπάρχουν πια τα περιθώρια να θεωρήσετε αρκετά πράγματα δεδομένα. Στην ουσία, καμία επιχείρηση δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει τους υπάρχοντες πελάτες της στην προσπάθεια της να κερδίσει νέα πολυπληθέστερα κοινά. Γι΄ αυτό, κρατήστε ζωντανές τις σχέσεις σας με αυτούς που σας έχουν προτιμήσει στο πρόσφατο παρελθόν και συνεχίζουν να σας εμπιστεύονται σταθερά. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί τους, για να τους προσφέρετε αποκλειστικές εκπτώσεις ως έμπρακτη στήριξή τους σε μια δύσκολη περίοδο, να τους ενημερώσετε πρώτους για νέα προϊόντα και αποκλειστικές συνεργασίες, για τη δυνατότητα να δουν online – με facetime, skype, zoom, φωτογραφίες ή και video που θα τους στείλετε – σειρές και γκάμα προϊόντων, που ενδεχομένως να τους ενδιέφεραν ή αξίζει να μάθουν ότι τα διαθέτετε. Έτσι, θα δημιουργήσετε νέους εναλλακτικούς τρόπους για επιπλέον αγορές, από το κοινό που σας ξέρει, άρα δε χρειάζεται να κάνετε περαιτέρω ενέργειες προβολής, θα κάνετε κάθε έναν από τους πελάτες σας να νιώσει ιδιαίτερος και ξεχωριστός, όπως άλλωστε του αξίζει, και φυσικά, θα γεφυρώσετε με τον καλύτερο τρόπο την απόσταση που έχουν δημιουργήσει τα περιοριστικά μέτρα και η επιβεβλημένη συμπεριφορά της κοινωνικής απόστασης.
Ενσυναίσθηση, η νέα βάση καταρτισμού στρατηγικών marketing
Στο πρόσφατο παρελθόν κάθε στρατηγική marketing μπορούσε να στηριχθεί σε δεδομένα ερευνών, σε ασφαλείς ή ριψοκίνδυνες στοχεύσεις, σε εκτιμήσεις και προβλέψεις έγκυρες ή ακόμα και υποκειμενικές, που όμως είχαν τη δύναμη να αλλάξουν την αγορά. Δεδομένα που βασίζονταν στην απευθείας επαφή, συζήτηση και επικοινωνία, με το καταναλωτικό κοινό. Αυτό όμως σήμερα έχει αλλάξει, καθώς, αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει. Επιπλέον, οι τρέχουσες καταστάσεις είναι ρευστές, διαμορφώνονται μέρα με την ημέρα και κυρίως είναι πρωτόγνωρες όχι μόνο για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά για όλο τον κόσμο. Γι’ αυτό και η βάση πάνω στην οποία οφείλει να δομηθεί μια στρατηγική είναι η ενσυναίσθηση. Η ικανότητα να αφουγκραστείτε τις ανθρώπινες ανάγκες από τα κανάλια στα οποία εκφράζονται και καταγράφονται, να ανταποκριθείτε σε αυτές με ειλικρίνεια και σεβασμό, ακόμα κι αν χρειάζεται να μειώσετε το περιθώριο κερδοφορίας σας. Η ουσιαστική και ανθρώπινη επικοινωνία δίνει τη θέση της στην επικοινωνία των ευρημάτων και του υπερβολικού διαφημιστικού λόγου, καθώς η αληθινή δημιουργικότητα έγκειται στο να συμπορευθείτε με τον καταναλωτή, να προσπαθήσετε να βιώσετε την κατάσταση που ζει και να αντιληφθείτε όσο καλύτερα γίνεται, αυτό που θέλει πίσω από αυτό που ζητάει. Μια σημαντική και καθόλου απλή προσπάθεια, που απαιτεί περισσότερη σκέψη και προβληματισμό από την πλευρά του επαγγελματία, αλλά δημιουργεί ένα ασφαλές μονοπάτι, που θα οδηγήσει στη συνέχεια στην ανάκτηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αλλά και τη δημιουργία μακροπρόθεσμων δεσμών επιχείρησης και πελάτη.