Όλοι γνωρίζουμε, πως οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας από τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους, έχουν φέρει μια σειρά αλλαγών στον τρόπο λειτουργίας αρκετών επιχειρηματικών κλάδων. Ανάμεσά τους φυσικά, και τα καταστήματα μικρής λιανικής και τα mini market. Κάτι το οποίο ισχύει και σε παγκόσμια κλίμακα, λόγω της πανδημίας του Covid-19. Σε αρκετές χώρες, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο με τη δική σας, κλήθηκαν να προσαρμοστούν στις νέες περιστάσεις, να μεταμορφώσουν τις υπηρεσίες τους, να εφεύρουν νέους τρόπους εξυπηρέτησης των πελατών τους και να αντιδράσουν, όσο πιο δημιουργικά και έξυπνα μπορούσαν απέναντι σε μια ιδιαίτερη πραγματικότητα. Για την καλύτερη ενημέρωσή σας, έχουμε συγκεντρώσει και σας παραθέτουμε τις βασικές τάσεις, που εμφανίστηκαν και καταγράφηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα σε αγορές του εξωτερικού.
1. Παραλαβή προϊόντων στο πεζοδρόμιο
Μια από τις πρώτες αυθόρμητες αντιδράσεις των ιδιοκτητών καταστημάτων λιανικής με πολύ μικρή χωρητικότητα για παραμονή μεγάλου αριθμού καταναλωτών, ήταν η δυνατότητα της παράδοσης των αγορών των πελατών τους στον εξωτερικό χώρο της επιχείρησης, δηλαδή στο πεζοδρόμιο. Με αυτόν τον τρόπο κάθε πελάτης τηλεφωνώντας στο κατάστημα ή δίνοντας στο προσωπικό του τη λίστα με τα ψώνια που επιθυμεί να κάνει, δεν χρειάζεται να εισέλθει στο εσωτερικό της επιχείρησης. Οι επιλογές γίνονται από τους εργαζόμενους, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός ανθρώπων σε μικρούς διαδρόμους, και η παράδοση των προϊόντων στο χέρι του καταναλωτή, που περιμένει έξω από το mini market. Μια τάση που εξυπηρετεί με ικανοποιητικά αποτελέσματα τις πολύ μικρές επιχειρήσεις λιανικής, που δεν έχουν μεν ισχυρή ηλεκτρονική παρουσία και τη δυνατότητα delivery, αλλά βρίσκονται σε πολυσύχναστες περιοχές ή διαθέτουν το δικό τους πιστό πελατολόγιο.
2. Παράδοση στο αυτοκίνητο (drive-through)
Αρκετοί επιχειρηματίες που τα καταστήματά τους διέθεταν την ανάλογη υποδομή και φυσική θέση, προχώρησαν σε μια έξυπνη αντιγραφή του τρόπου εξυπηρέτησης που προσφέρουν γνωστές αλυσίδες γρήγορου φαγητού. Έτσι, οι πελάτες τους έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν τα ψώνια τους, όντας στο αυτοκίνητό τους και χωρίς να χρειαστεί να βγουν από αυτό. Μια τακτική που προσφέρεται για καταστήματα που διαθέτουν τον απαιτούμενο χώρο για στάθμευση οχημάτων, αλλά και την οργάνωση να μεταφέρουν με εσωτερική επικοινωνία τα ζητούμενα του καταναλωτή στο προσωπικό, το οποίο θα αναλάβει να συγκεντρώσει σε σύντομο και ταυτόχρονο χρονικό διάστημα. Η τάση αυτή στηρίζεται στον καλό συντονισμό των εργαζομένων, ώστε η εξυπηρέτηση να έχει πολύ μικρό χρόνο αναμονής και το αποτέλεσμά της είναι η αποσυμφόρηση του εσωτερικού της, καθώς εκεί κινούνται κατά πλειοψηφία οι υπάλληλοι που γνωρίζουν άριστα τα σημεία πώλησης των εκάστοτε προϊόντων.
3. Σημεία αυτοεξυπηρέτησης και ανέπαφης πληρωμής
Ειδικά για τις επιχειρήσεις με πολύ μικρό αριθμό εργαζόμενων που διέθεταν τον ανάλογο εξοπλισμό, τα σημεία αυτοεξυπηρέτησης αποτέλεσαν μια καλή απάντηση, τόσο στην αυξημένη ζήτηση ειδών πρώτης ανάγκης και τροφίμων, όσο και στην ελαχιστοποίηση των επαφών μεταξύ πελατών και υπαλλήλων. Κοντά σε αυτές τις τροποποιήσεις σημαντικό ρόλο έπαιξαν για τη δημιουργία ενός νέου τρόπου λειτουργίας μιας μικρής επιχείρησης λιανικής και τα μηχανήματα αυτόματων πληρωμών – contactless payments. Μπορεί, φυσικά, αυτό να ακούγεται λίγο μακρινό για τη δική μας πραγματικότητα, αφού στηρίζεται σε μια διαφορετική κουλτούρα πληρωμής από αυτήν του ταμείου που ισχύει στη χώρα μας, όμως προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στην εξυπηρέτηση και καλύτερη ανταπόκριση στις πελατειακές ανάγκες για μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις ή μικρά παραρτήματα franchise, όπου η δυνατότητα απασχόλησης πολυάριθμου προσωπικού είναι αδύνατη ή αρκετά περιορισμένη.
4. O εμπλουτισμός των επιλογών υγιεινής διατροφής
Μια τάση, που ήταν το λογικό αποτέλεσμα της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών των καταναλωτών όλου του κόσμου, στην προσπάθειά τους να θωρακίσουν την καλή υγεία του οργανισμού τους. Περισσότερη άσκηση και γυμναστική, μεγαλύτερη έμφαση σε θρεπτικά προϊόντα, φρούτα, λαχανικά και υπερτροφές, αναζήτηση βιολογικών και πιστοποιημένων για την ορθή-ηθική καλλιέργειά τους προϊόντων, καθώς και η δυναμική των νέων διατροφικών κοινοτήτων (χορτοφάγων, vegan, localist, flexitarian κ.ά.) συνθέτουν ένα νέο καταναλωτικό περιβάλλον, στο οποίο κινούνται πια τα μικρά καταστήματα και τα mini market σε όλο τον κόσμο. Αρκετά από αυτά φρόντισαν να πολλαπλασιάσουν τις επιλογές που διέθεταν στους πελάτες τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις άνοιξαν και λειτουργούν με επιτυχία καταστήματα με αποκλειστικό χαρακτήρα την υγιεινή τροφοδοσία ή και τα βιολογικά προϊόντα.
5. Delivery με όλα τα μέσα
Φυσικά, ο μεγάλος νικητής των τάσεων ήταν η προσθήκη της υπηρεσίας μεταφοράς και παράδοσης των προϊόντων στους χώρους κατοικίας των πελατών. Και στο εξωτερικό, η πλειοψηφία των καταστημάτων μικρής λιανικής ενσωμάτωσε τη δυνατότητα αυτή στην εξυπηρέτησή του, αντιμετωπίζοντας την ανά τακτά διαστήματα απαγόρευση κυκλοφορίας και τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων των πελατών τους. Αυτό στο οποίο αξίζει να σταθούμε είναι, ότι πέρα από τις εξειδικευμένες εταιρείες delivery, τα mini market αστικών ή επαρχιακών αγορών προχώρησαν στη συνεργασία με επαγγελματίες αυτοκινητιστές, όπως οδηγούς ή εταιρείες taxi, δημιουργώντας αμοιβαίο όφελος και για τις δυο πλευρές. Έσοδα για έναν κλάδο, ο οποίος έμεινε με πολύ μικρό αντικείμενο εργασίας, λόγω της δραστικής περικοπής των μετακινήσεων των πολιτών, αλλά και μεγάλη ευελιξία στα καταστήματα λιανικής, αφού η γνώση των περιοχών και των δρόμων από τους έμπειρους οδηγούς οδήγησε σε σημαντική μείωση του χρόνου παράδοσης των παραγγελιών και την συνέπεια και αξιοπιστία της διαδικασίας delivery.