Τόσο οι σύγχρονες διατροφικές τάσεις, όσο και η αλλαγή στην καθημερινότητα των Ελλήνων, λόγω των επιδράσεων της πανδημίας του Covid-19, έχουν επιφέρει μικρές ή μεγάλες αλλαγές στο προφίλ των καταναλωτών. Από αυτές αξίζει να σημειωθεί η στροφή σε πιο υγιεινά τρόφιμα, πρώτες ύλες και συστατικά, καλύτερα για τον οργανισμό, την υγεία και το σωματικό βάρος. Προϊόντα τα οποία έρχονται να προστεθούν στο διαιτολόγιό τους αλλά και στη λίστα των αγορών τους από ένα mini market ή ένα μεγαλύτερο κατάστημα λιανικής.
Για εσάς που δραστηριοποιείστε σε αυτόν τον τομέα, έχουμε συγκεντρώσει τις πιο βασικές από αυτές τις νέες επιλογές και προχωρήσει σε μια συνοπτική αναφορά και ανάλυσή τους.
Το αλεύρι, στην πιο υγιεινή εκδοχή του
Εάν θέλουμε να σταθούμε στην πιο δυνατή τάση, που παρουσιάστηκε την περίοδο της εμφάνισης του Covid-19 και παραμένει ισχυρή μέχρι και σήμερα, είναι η ανάδειξη του αλευριού ως βασική επιλογή αγοράς. Ο λόγος είναι τόσο η επιθυμία για αποθήκευση βασικών υλών μακράς διάρκειας, όσο και η έμφαση στην μαγειρική κατ’ οίκον, λόγω της καραντίνας, των περιοριστικών μέτρων στην μετακίνηση και φυσικά τις κατά κύματα άρσεις στην λειτουργία των επιχειρήσεων εστίασης. Οπότε είναι εύκολα αντιληπτό, ότι για ένα mini market και μια επιχείρηση λιανικής, μικρής ή μεγαλύτερης κλίμακας, οι σειρές συσκευασιών αλευριών είναι προϊόντα τα οποία δεν πρέπει να απουσιάζουν σε καμία περίπτωση. Ανάμεσά τους, οπωσδήποτε, θα πρέπει να δίνουν το «παρών» τα πιο υγιεινά «μέλη» της οικογένειας: Ολικής άλεσης, χωρίς γλουτένη, αλεύρι καρύδας, αμυγδάλου, κινόας, φαγόπυρου, είναι επιλογές που δικαιώνουν και δικαιώνονται, καθώς έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία από τα παραδοσιακά λευκά σιτάλευρα, είναι πηγές σιδήρου, ωμέγα 3, πρωτεϊνών και άλλων ευεργετικών στοιχείων για την καλή λειτουργία του οργανισμού μας. Ένας άλλος παράγοντας που συνηγορεί στην αύξηση της ζήτησής τους είναι, ότι αυτοί οι τύποι αλευριού προτείνονται για μαγειρικές και ζαχαροπλαστικές δημιουργίες στο σπίτι, από δεκάδες ιστοτόπους και αρκετούς σεφ του YouTube που, λόγω της πανδημίας, οδηγούν στην κουζίνα δεκάδες Ελληνίδες και Έλληνες που βρίσκονται σε lockdown.
Η κατεύθυνση vegan για χορτοφάγους και μη
Είναι γνωστό, ότι μια από τις ανερχόμενες διατροφικές κοινότητες στην Ελλάδα και τον κόσμο είναι οι Vegan. Ένα δεδομένο, το οποίο ώθησε πολλές εταιρείες τροφίμων να δημιουργήσουν νέες εξειδικευμένες σειρές προϊόντων, οι οποίες όμως γίνονται ανάρπαστες και από το ευρύτερο σύνολο των καταναλωτών. Και αυτό, γιατί πέρα από την υγιεινή τους σύνθεση, την ελάχιστη επιβάρυνση του οργανισμού μας με λιπαρά και κορεσμένα λίπη, προσφέρουν μια εξαιρετική ευκαιρία για δοκιμή νέων γεύσεων, αλλά και ανανέωση του καθημερινού διαιτολογίου μας. Για εσάς, που έχετε μια επιχείρηση λιανικής ή ένα mini market, υπάρχει πληθώρα επιλογών για να προμηθευτείτε τέτοια προϊόντα, να τα τοποθετήσετε στο ράφι της και, φυσικά, να επωφεληθείτε από τον νέο και σίγουρο πόλο έλξης του υπάρχοντος και δυνητικού πελατολογίου σας. Μπορούμε να αναφερθούμε στα ήδη γνωστά φυτικά προϊόντα, που εισέρχονται στην κατηγορία των τυροκομικών και των υποκατάστατων κρέατος, ως και τις νέες σειρές που έχουν την ικανότητα να αιφνιδιάζουν ευχάριστα και γευστικά τους πελάτες της επιχείρησής σας: Πραλίνες από φουντούκι και χωρίς γλουτένη, γκοφρέτες από καλαμπόκι, σνακ από αρακά, ακόμα και βούτυρο από ξηρούς καρπούς, ανήκουν στα προϊόντα, που μπορούν να εκπλήξουν ευχάριστα τους επισκέπτες σας και να γίνουν σταθερές επιλογές αγοράς.
Οι ανακατατάξεις στην κατηγορία των χυμών
Αποτέλεσμα της πανδημίας, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και στη χώρα μας, είναι η εντυπωσιακή ενίσχυση των φρούτων και των χυμών. Αυτό, στο οποίο αξίζει να σταθούμε, είναι και η συνεπαγόμενη αλλαγή στην καταναλωτική θεώρηση ως προς την αγορά χυμού για το σπίτι ή τις επόμενες ημέρες. Η πολυσυσκευασία και το XL μέγεθος έχουν κερδίσει έδαφος στην καταναλωτική προτίμηση των Ελλήνων, καθώς η καθημερινή κατανάλωση έχει αυξηθεί σημαντικά και είναι λογική η στροφή σε πιο συμφέρουσες και οικονομικές προτάσεις. Και αυτό εις βάρος των μικρών συσκευασιών, που εξυπηρετούν ανάγκες εν κινήσει, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τις μετακινήσεις μας. Τέλος, σημαντική είναι και η επίδραση του διατροφικού πλαισίου των νεότερων καταναλωτικών γενιών (millennials και generation Z), στο οποίο δεν έχουν θέση αναψυκτικά και ενεργειακά ποτά πλούσια σε ζάχαρη ή επιβλαβή συστατικά για τον οργανισμό, όπως η καφεΐνη, η ταυρίνη κ.ά. Ένα γεγονός, το οποίο έχει οδηγήσει στην παραγωγή και το λανσάρισμα καινοτόμων κωδικών από τις βιομηχανίες. Δημιουργίες χωρίς ζάχαρη, με φυσικά συστατικά, όπως μπαχαρικά, βότανα, από καρύδα, λιναρόσπορο, σπιρουλίνα κ.λπ. έχουν πια όλα τα φόντα για να τα υιοθετήσετε ως νεοεισερχόμενα μέλη των ψυγείων σας και των προτάσεων για το κοινό σας.
Η ψήφος εμπιστοσύνης στις ελληνικές υπερτροφές
Μια άλλη δυναμική τάση της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην χώρα μας είναι η στροφή στην αναζήτηση προϊόντων, που έχουν βάση ή περιέχουν στη σύνθεσή τους τις λεγόμενες «υπερτροφές». Κρόκος Κοζάνης, αυγοτάραχο Μεσολογγίου, κορινθιακή σταφίδα, κάπαρη, αμύγδαλο, φιστίκια από την Αίγινα, στέβια, δίκταμο, μαστίχα, ρόδι, κράνα είναι κάποιοι χαρακτηριστικοί αυτόχθονες εκπρόσωποι αυτής της κατηγορίας τροφίμων, που έχουν κατακτήσει το κοινό χάρη στην υψηλή θρεπτική τους αξία, τις βιταμίνες, την αντιοξειδωτική τους δράση και φυσικά, της προστασίας, που παρέχουν στον οργανισμό μας από μια σειρά ασθένειες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η υπεραξία των υπερτροφών δεν παρατηρείται μόνο κατά τις αγορές των καταναλωτών στις επιχειρήσεις λιανικής, αλλά και στην εστίαση, όπου συνήθως ένα πιάτο στο μενού ενός εστιατορίου με τέτοια συστατικά αποτελεί μια πρόταση που «χαίρει προτίμησης» και κλέβει το ενδιαφέρον από τα γνωστά παραδοσιακά πιάτα της μεσογειακής κουζίνας.
Η άνοδος τροφίμων και ροφημάτων με χαμηλές θερμίδες
Απόρροια της προσπάθειας για μια καλύτερη φυσική κατάσταση και ποιότητα ζωής είναι η άνοδος των προϊόντων χαμηλών λιπαρών. Τόσο σε έτοιμα γεύματα, όσο και σε ροφήματα, αναψυκτικά, αλλά και αλκοολούχα ποτά (για παράδειγμα ποικιλίες κρασιού και σαγκρία, μπύρες 0% κ.ά.), η αναφορά στα μειωμένα ποσοστά θερμίδων και λιπαρών λειτουργεί υπέρ της επιλογής τους για άτομα κάθε ηλικίας στη χώρα μας. Ένα γεγονός, το οποίο συμπαρασύρει μαζί του και άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα γλυκά και τα σνακ, που κερδίζουν διαρκώς έδαφος, καινοτομίες όπως η επιλογή της βρώμης ως βασικό συστατικό της ζύμης, η μείωση σε πολύ υψηλά ποσοστά της ζάχαρης και η χρήση υποκατάστατων της όπως η στέβια, το σιρόπι αγαύης, η καρύδα, ο σφένδαμος, το μέλι, η ασπαρτάμη και η σακχαρίνη.