Εάν είστε ιδιοκτήτης ξενοδοχείου ή καταλυμάτων διαμονής, πιθανότατα να αναρωτιέστε πώς να τιμολογήσετε τα δωμάτιά σας σωστά. Στον κόσμο της φιλοξενίας και του τουρισμού, δεν είστε μόνοι σας, καθώς αυτό το ζήτημα απασχολεί τους περισσότερους ιδιοκτήτες. Η τιμολόγηση των δωματίων είναι άλλωστε, το πιο κρίσιμο στοιχείο της διαχείρισης των εσόδων για τα ξενοδοχεία.
Η διαχείριση των εσόδων και η τιμολόγηση των δωματίων μπορεί να γίνει πολύ περίπλοκη υπόθεση εάν δεν είστε επαγγελματίας διαχειριστής εσόδων. Είναι τόσο ευμετάβλητη η φύση της αγοράς του τουρισμού και της φιλοξενίας, που οι τιμές μπορούν να αλλάζουν όχι μόνο κάθε μέρα αλλά μερικές φορές κάθε ώρα ανάλογα με τη ζήτηση. Ακολουθούν κάποιοι βασικοί παράγοντες που αν τους εκμεταλλευτείτε θα σας βοηθήσουν να φτάσετε στη σωστή τιμολόγηση ενός δωματίου.
Οι Ανταγωνιστές
Το να γνωρίζετε τι κάνουν οι ανταγωνιστές σας και ποιές είναι οι στρατηγικές τιμολόγησης στην περιοχή σας, είναι μια κίνηση που θα σας βοηθήσει να τοποθετηθείτε δίκαια. Παρακολουθήστε τις προσφορές και τις τιμές δωματίων χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το booking.com για να ενημερωθείτε για τις τιμές των ανταγωνιστών σας. Ίσως χρειαστεί να προσαρμόσετε τις τιμές σας σύμφωνα με τις κυμαινόμενες τάσεις της αγοράς, γιατί αυτό είναι μέρος της ανταγωνιστικότητας. Όταν παρακολουθείτε τον ανταγωνισμό γνωρίζετε τι πληρώνουν ή τι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι επισκέπτες για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου. Με βάση όλα αυτά τα δεδομένα, μπορείτε να σχεδιάσετε τις στρατηγικές τιμολόγησης του ξενοδοχείου σας για να αποκτήσετε προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών σας. Μπορείτε να ορίσετε τους ανταγωνιστές σας με βάση παράγοντες όπως: τύπος καταλύματος, τιμές δωματίων, κατηγορία αστέρων, προσφορές ή εκπτώσεις ή κανάλια προώθησης. Δώστε προσοχή και στις υπόλοιπες στρατηγικές τους όπως για παράδειγμα αν προσφέρουν μια δωρεάν υπηρεσία (όπως εφάπαξ δωρεάν πρωινό ή σπα) σε εκείνους που κάνουν κράτηση πολύ νωρίτερα και στους επισκέπτες που παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα για να βγάλουν περισσότερα κέρδη. Ως εκ τούτου, μπορείτε να καθορίσετε την τιμολόγηση και ακόμη και να δημιουργήσετε ανάλογα πακέτα.
Η Πρόβλεψη
Η πρόβλεψη είναι αναπόσπαστο μέρος της διαχείρισης των εσόδων. Επιτρέπει στους ξενοδόχους να προβλέπουν τη μελλοντική ζήτηση και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις για την κάλυψη αυτής της ζήτησης. Είναι μια από τις πιο κρίσιμες στρατηγικές για ξενοδοχεία και τις επιχειρήσεις εστίασης που επιδιώκουν να βελτιστοποιήσουν τη διαχείριση των εσόδων τους, καθώς τους επιτρέπει να ορίσουν την τιμή με βάση αυτή την προσδοκία ζήτησης. Δεν μπορούν όλοι, ωστόσο, να προβλέπουν με επιτυχία. Αυτή η ικανότητα απαιτεί βαθιά κατανόηση της καθημερινής λειτουργίας του ξενοδοχείου — τα δεδομένα πληρότητάς της, τα έσοδα, τη μέση δαπάνη ανά δωμάτιο για τους τελευταίους δύο μήνες αλλά και για την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους κ.α. Αφού αναλύσετε διεξοδικά όλα αυτά τα δεδομένα, μπορείτε να προχωρήσετε και να ορίσετε με σιγουριά τις τιμές σας. Αν διαπιστώσατε ότι είχατε περισσότερα έσοδα έναν συγκεκριμένο μήνα του προηγούμενου έτους, τότε μπορείτε να διαμορφώσετε στρατηγικά υψηλότερη τιμολόγηση για τον ίδιο μήνα του επόμενου έτους ώστε να επιτύχετε περισσότερα κέρδη για την επιχείρηση σας. Αν πάλι κατά την ανάλυση των προηγούμενων δεδομένων, παρατηρήσατε ότι οι περισσότεροι από τους επισκέπτες σας κλείνουν γενικά ένα απλό δωμάτιο αντί για ένα πολυτελές δωμάτιο, τότε μπορείτε να χρεώνετε λίγο υψηλότερα τα απλά δωμάτια από το συνηθισμένο.
Ευέλικτη πολιτική ακύρωσης
Οι επισκέπτες επιλέγουν ολοένα και περισσότερο ξενοδοχεία που επιτρέπουν ακυρώσεις σε σχέση με εκείνα που δεν το κάνουν. Η αβεβαιότητα και οι αλλαγές στα σχέδια της τελευταίας στιγμής μπορεί να συμβούν σε κάθε ταξιδιώτη. Τα ξενοδοχεία που προσφέρουν μια ευέλικτη πολιτική ακύρωσης διασφαλίζουν ότι οι επισκέπτες τους έχουν τη δυνατότητα να κάνουν κράτηση χωρίς άγχος, γεγονός που την καθιστά μια ευεργετική διευθέτηση τόσο για το ξενοδοχείο σας όσο και για τους επισκέπτες και αυξάνει την εμπιστοσύνη τους σε εσάς. Ορισμένοι επισκέπτες ενδέχεται να πληρώσουν υψηλότερη τιμή σε ένα δωμάτιο που τους δίνει την επιλογή ακύρωσης. Αυτή η τιμή είναι επίσης γνωστή ως μη επιστρέψιμη τιμή. Αν και προκαλεί έκπληξη, μια καλά σχεδιασμένη πολιτική ακύρωσης χωρίς επιστροφή χρημάτων μπορεί να σας βοηθήσει να αυξήσετε τα έσοδά σας, καθώς θεωρείται μία από τις κορυφαίες στρατηγικές τιμολόγησης δωματίων ξενοδοχείων. Είναι ένας από τους πιο ζωτικούς παράγοντες που μπορείτε να συμπεριλάβετε σε μια στρατηγική τιμολόγησης. Μια στρατηγική τιμολόγησης δωματίων για ξενοδοχεία που βασίζεται σε μια πολιτική ακύρωσης βοηθά στη μείωση των απωλειών και στην κράτηση δωματίων με κέρδος. Μπορείτε να προσφέρετε χαμηλότερη τιμή για μεγαλύτερη διαμονή με τον όρο της μη επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης (αυτό θα σας βοηθήσει να πουλήσετε ξανά το δωμάτιο σε περίπτωση ακύρωσης). Μπορείτε να ορίσετε έναν κανόνα της πολιτικής μη ακύρωσης κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής και μια πολιτική επιστροφής χρημάτων (έως ένα ορισμένο όριο) κατά τη διάρκεια των περιόδων μη αιχμής.
Τιμολόγηση με βάση το κόστος
Αυτό περιλαμβάνει την πρόσθεση όλων των εξόδων λειτουργίας του ξενοδοχείου σας, από τη διαχείριση, την καθαριότητα, τα τρόφιμα και τα ποτά κ.λπ. Στη συνέχεια, αφού καθορίσετε πόσα κέρδη θέλετε να αποκομίσετε, προσθέτετε μια προσαύξηση σε κάθε δωμάτιο.
Πρέπει να ληφθούν υπόψη τα σταθερά έξοδα (που δεν εξαρτώνται από τον αριθμό των επισκεπτών σας ή τα δωμάτια που πουλάτε) και τα μεταβλητά έξοδα (που μεταβάλλονται ανάλογα με τον αριθμό των επισκεπτών). Οπότε ο κατάλογος των εξόδων μπορεί να γίνει αρκετά εκτενής, αλλά η προσέγγιση είναι σχετικά απλή. Έτσι, αν το κόστος λειτουργίας του ξενοδοχείου σας είναι ίσο με 5.000 ευρώ κάθε μήνα, το κέρδος που θα προσθέσετε επιπλέον θα σας δώσει ένα συνολικό ποσό. Μπορείτε να διαιρέσετε αυτό το ποσό με τον αριθμό των δωματίων που μπορείτε να νοικιάσετε και να τιμολογήσετε ανάλογα.