Ένα από τα πιο βασικά ερωτήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής αφορά σίγουρα στις τάσεις που φέρνει μαζί του το 2023. Οι τάσεις αυτές είναι λογικό να καθορίσουν τα είδη προϊόντών που θα προμηθευτούν τα καταστήματα καθώς και τη διαρρύθμιση των ραφιών τους. Γι’ αυτό και σας παραθέτουμε τα νέα δεδομένα που θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών αλλά και να υποδεχθείτε από νωρίς τις ανακατατάξεις που έρχονται από τις αγορές του εξωτερικού.
Η αναζήτηση της προνομιακής τιμής:
Στα σημαντικά γεγονότα της προηγούμενης χρονιάς που ο απόηχός τους επιδρά στις αγορές των Ελλήνων, ανήκουν σίγουρα οι διεθνείς συγκυρίες και η λεγόμενη ενεργειακή κρίση. Σημαντικά δεδομένα που αναμένεται στην τρέχουσα χρονιά να αποτυπωθούν σε καταναλωτικές συμπεριφορές που οδηγούν:
- Στην άνοδο των private labels: Το 31,8% των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σουπερμάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Έτσι, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με τοπική ή ευρωπαϊκή προέλευση, τα οποία συνδυάζουν ποιότητα και προσιτή τιμή αναμένεται να παραμείνουν στην κορυφή των προτιμήσεων του καταναλωτικού κοινού. Κινήσεις όπως τακτικές προσφορές στα βασικά αγαθά και μειώσεις τιμών στα προϊόντα πολυτελείας και δεύτερης προτεραιότητας, είναι χρήσιμες καθώς θα «κρατήσουν» τον κόσμο πιστό στο κατάστημά σας. Βρείτε τις κατάλληλες λύσεις για τη στρατηγική αυτή ανατρέχοντας στις προνομιακές τιμές του καταλόγου μας με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και αποκλειστικής διάθεσης από την αλυσίδα των καταστημάτων ENA Food C&C.
Η γενιά Ζ και πως επιδρά στις τάσεις:
Μέχρι τώρα γνωρίζαμε τις αλλαγές που έφερε στις καταναλωτικές συνήθειες η γενιά των Μillennials (άνθρωποι που γεννήθηκαν από το 1981 έως το 1996). Όμως, πια μια νέα γενιά καταναλωτών έρχεται να προστεθεί στο δυναμικό κοινό σας, οι λεγόμενοι Gen-Zers, γεννημένοι από το 1997 έως και το 2012, που αρχίζουν και ενηλικιώνονται και επαναπροσδιορίζουν τάσεις, συμπεριφορές και σχεδιασμό προϊόντων με την οπτική τους για την κοινωνία, την ηθική παραγωγή, τη βιωσιμότητα, την τοπική παραγωγή αλλά και τη διατροφή προς όφελος της υγείας και του οργανισμού. Αν θέλουμε να απομονώσουμε τις αλλαγές που έχουν συνδεθεί με τα νεαρότερα κοινά στο εξωτερικό και που αφορούν στη μικρή λιανική, μπορούμε να αναφερθούμε στις πιο βασικές που θα δώσουν δυναμικό «παρών» και τη χρονιά που διανύουμε:
- Οι ευέλικτες δίαιτες παραμένουν επίκαιρες: Το 20% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει στραφεί στην εναλλακτική διατροφή, με προϊόντα φυτικής προέλευσης, παραμερίζοντας τα ζωικά παράγωγα. Μπορεί μεν ο πυρήνας των χορτοφάγων και των vegan να παραμένει μικρότερος, ωστόσο και οι παραδοσιακές διατροφικές κοινότητες έχουν υιοθετήσει τις επιλογές αυτές σε ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας τους. Κάτι που αναλογικά ισχύει και για τη χώρα μας και δημιουργεί την ανάγκη για επιλογές vegan και χαμηλών λιπαρών προϊόντα όπως και χωρίς γλουτένη, ζάχαρη και λευκό αλεύρι.
- Η νέα μορφή του φυτικού υποκατάστατου κρέατος: Άμεσα συνδεδεμένη με τις διατροφικές τάσεις αλλά και την προστασία του πλανήτη είναι και η στροφή στα plant-based υποκατάστατα κρέατος. Υλικά όπως η βρώμη, το αμύγδαλο, η σόγια, οι πρωτεΐνες από το σιτάρι και το μπιζέλι, τα φυτικά λίπη και οι πειραματισμοί με άλλα συστατικά, επιλέγονται για τη δημιουργία προϊόντων που δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από την υφή αλλά και τη γεύση του πραγματικού κρέατος. Για τη βιομηχανία εναλλακτικών τροφίμων της χώρας μας που διαρκώς αναπτύσσεται, οι τάσεις του εξωτερικού αποτελούν μια μοναδική πρόκληση, και σύντομα θα χρειαστεί να κάνετε χώρο στα ψυγεία σας για προτάσεις που θα βρουν άμεσα απήχηση τόσο σε νέους όσο και μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές.
- Το κύμα της βιωσιμότητας και τα προϊόντα που φέρνει: Μια από τις προτεραιότητες που αναδύονται στη συνείδηση της νέας γενιάς καταναλωτών είναι και η βιωσιμότητα του πλανήτη και του περιβάλλοντος κατά τη διάρκεια της παραγωγής, επεξεργασίας, μεταφοράς και εμπορίας των προϊόντων. Τα δύο βασικά στοιχεία της βιωσιμότητας, το αποτύπωμα άνθρακα και η διαδικασία της ανακύκλωσης, είναι αυτά που τροφοδοτούν και τις εξελίξεις στην αγορά του εξωτερικού. Έτσι, αρχίζουν και παρουσιάζονται προϊόντα ουδέτερου ή μηδενικού άνθρακα, με τα milligram CO2 να αναγράφονται υποχρεωτικά σε μια ετικέτα μαζί με τις θερμίδες ή τα λιπαρά. Τέλος, η σημασία της ανακύκλωσης για το περιβάλλον μεταφέρεται και στην βιομηχανία τροφίμων, ειδικά σε μια εποχή που η έννοια “zero food waste” ανάγεται σε δόγμα λειτουργίας για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Κράκερ από ανακυκλωμένες φλούδες καρότου, νερό, κακάο, μπάρες δημητριακών από δευτερογενή συστατικά, σνακ από φλούδες λαχανικών και φρούτων, αρχίζουν και εκτοπίζουν προϊόντα πρωτογενούς σύνθεσης στα ράφια των επιχειρήσεων μικρής λιανικής σε Η.Π.Α. και Ευρώπη. Αλλαγές που σύντομα θα αρχίσουν να συμβαίνουν και στη χώρα μας, για τις οποίες αξίζει όμως να αναλογιστείτε ότι θα λειτουργήσουν και προς όφελος, φυσικά, των πωλήσεων σας αλλά και με στόχο τη μακροβιότητα του πλανήτη μας.