Θέλοντας να εστιάσουμε στον πιο βασικό παράγοντα, που μπορεί να αλλάξει την εικόνα ενός σύγχρονου καταστήματος λιανικής, δεν γίνεται να μην σταθούμε στα «θέλω» των πελατών του. Η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, με νέους προσανατολισμούς και διαφορετικές συνήθειες, σε σχέση με την εποχή πριν από την πανδημία του Covid-19, αποτελεί πια ένα πανίσχυρο μοχλό, που επηρεάζει την οργάνωση των επιχειρήσεων της κατηγορίας, το στρατηγικό τους πλάνο, τη διαμόρφωση και τη χωροταξική διάταξη του εσωτερικού τους, ενώ συμβάλλει στη δημιουργία νέας ταυτότητας, αλλά και νέων προοπτικών κερδοφορίας για τα χρόνια που έρχονται.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε συγκεντρώσει και αναλύσει συνοπτικά τους πυλώνες, στους οποίους μπορείτε να στηριχθείτε για να διαμορφώσετε μία πιο σύγχρονη εικόνα για την επιχείρησής σας, σύμφωνα με τα ζητούμενα του ελληνικού κοινού και φυσικά τους στόχους ανάπτυξής σας.
Το ηλεκτρονικό “alter ego”
Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενη δημοσίευσή μας, το διαδίκτυο ήρθε για να μείνει ως ένα από τα βασικά εργαλεία αγοράς, ακόμα και για μεγάλους σε ηλικία πελάτες. Οπότε, όποια κι αν είναι η ταυτότητα που έχετε ορίσει για την επιχείρησή σας, οφείλει να αποκτήσει και την ηλεκτρονική της εκδοχή. Η δημιουργία ιστοτόπου με δυνατότητα παραγγελίας ή ηλεκτρονικού καταστήματος που ακολουθεί τις επιταγές των καιρών είναι απαραίτητη, καθώς η πρώτη επίσκεψη των καταναλωτών στους οποίους απευθύνεστε γίνεται και θα συνεχίσει να γίνεται, διαδικτυακά. Ένα γεγονός, το οποίο θα χρειαστεί να λάβετε σοβαρά υπόψη σας, καθώς επηρεάζει τον τρόπο οργάνωσης του καταστήματός σας, τη διαχείριση της αποθήκης σας, τη διανομή καθηκόντων στο προσωπικό σας, αλλά και τις συνεργασίες σας με τρίτους, σε περίπτωση που αποφασίσετε να αναθέσετε την παράδοση των παραγγελιών σας σε εξειδικευμένες εταιρείες και πλατφόρμες delivery. Επιπλέον, σημαντικό είναι να προσέξετε την αισθητική μεταφορά της επιχείρησή σας στον ψηφιακό κόσμο, καθώς η εικόνα που θα δει κάποιος καταναλωτής στην οθόνη του δεν θα πρέπει να είναι μακρινή ή άσχετη με αυτήν που θα αντικρίσει, όταν επισκεφθεί τη φυσική σας έδρα. Αξίζει όμως να γνωρίζετε, ότι η σωστή ηλεκτρονική παρουσία και λειτουργία μιας επιχείρησης λιανικής διευρύνει τις δυνατότητές βιωσιμότητάς της, αφού καλύπτει τις νέες συνήθειες του υπάρχοντος κοινού της και επεκτείνει την φήμη και τις πωλήσεις της σε νέους δυνητικούς πελάτες. Κυρίως όμως, την εντάσσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην ψηφιακή εποχή αγορών, συναλλαγών και μελλοντικής ανάπτυξης.
Η ελληνική γωνιά
Ένας από τους αδιαμφισβήτητους νικητές της πρόσφατης περιόδου ακούει στο όνομα «ελληνικά προϊόντα». Προϊόντα που σήκωσαν το βάρος της τροφοδοσίας των ραφιών των καταστημάτων λιανικής σε απαιτητικά χρονικά διαστήματα, δικαίωσαν την καταναλωτική εμπιστοσύνη με τη σχέση αξία και τιμής, αναγνωρίστηκαν σε φήμη και ποιότητα παραγωγής και από το εξωτερικό. Θα μπορούσαμε να πούμε, λοιπόν, πως ένα από τα πιο ξεκάθαρα συμπεράσματα από τις αλλαγές στην αγορά είναι η δημιουργία ακόμα πιο ισχυρού δεσμού του Έλληνα καταναλωτή με τα εγχώρια προϊόντα. Κάτι που σημαίνει, ότι μια από τις προτεραιότητες ενός πελάτη που θα μπει στο φυσικό ή ηλεκτρονικό σας κατάστημα είναι να αναζητήσει την ελληνική σας «γωνία». Δηλαδή το σημείο, το ράφι, την προθήκη ή την ενότητα στην οποία θα βρει ονόματα και ετικέτες παραγωγών που δημιουργούνται εξ ολοκλήρου στη χώρα μας από πρώτες ύλες του τόπου μας. Μια συνήθεια, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε χωροταξικές ρυθμίσεις στο ράφι, στην προσθήκη νέων σημείων ή κατασκευών τοποθέτησης, καθώς και στη χρήση συμβόλων και εικαστικών που παραπέμπουν στην Ελλάδα για τις ενότητες του eshop ή τα υλικά επικοινωνίας και προώθησης στο φυσικό σημείο πώλησης. Αποτελεί μια επιπλέον προσπάθεια από εσάς, αλλά και ένα νέο ζητούμενο στο οποίο χρειάζεται να επικεντρωθείτε για την ανάπτυξή σας.
Η πηγή υγιεινών και vegan προϊόντων
Όπως έχουμε ήδη αναλύσει, ζούμε σε μια δυναμική εποχή διαμόρφωσης νέων διατροφικών συνηθειών στο καταναλωτικό κοινό. Η στροφή στην υγιεινή διατροφή με βάση τις υπερτροφές αποτελεί κυρίαρχη τάση, ενώ τα vegan προϊόντα αποκτούν πρωταγωνιστικό ρόλο στην προτίμηση πελατών κάθε ηλικίας. Κάτι το οποίο οδηγεί και στην αναθεώρηση του πλάνου προμηθειών σας, στην διάρθρωση των καταστημάτων σας, στον τρόπο επικοινωνίας και προβολής σας. Και αυτό γιατί πια δεν μπορεί να αγνοήσει μια επιχείρηση λιανικής ένα κοινό, το οποίο διαρκώς αυξάνεται, έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις και κυρίως δεν διστάζει να επενδύσει σε προϊόντα που μπορεί και να ξεπερνούν κατά πολύ την τιμή των κλασικών και παραδοσιακών διατροφικών προτάσεων. Γι’ αυτό και καλό είναι να αναδιαμορφώσετε τις κατηγορίες που διαθέτετε, με την προσθήκη των αντίστοιχων νέων αναδυόμενων, αλλά και ολοένα δημοφιλέστερων, όπως είναι τα βιολογικά, οι υπερτροφές και αυτά που απαντούν στις νέες διατροφικές συνήθειες, vegan, vegetarian κ.ά. Μπορεί, αρχικά, αυτό να ακούγεται περίπλοκο, όμως ειδικά στη χώρα μας έχετε την άνεση να σκεφτείτε ποια από τα αγαθά της ελληνικής φύσης και γεωργίας – στην πλειοψηφία τους αναγνωρισμένες και περιζήτητες υπερτροφές στο εξωτερικό – ταιριάζουν στο προφίλ των πελατών σας και να τα προσθέσετε στο ράφι σας εμπλουτίζοντας και εκσυγχρονίζοντας τις προτάσεις σας για τις νέες διατροφικές ομάδες καταναλωτών.
Τα αποτελέσματα του συνδυαστικού marketing
Τέλος, ένας πυλώνας, τον οποίο δεν πρέπει να αγνοήσετε, είναι η μεταμόρφωση της επιχείρησης λιανικής σε επιχείρηση άνεσης και ευκολίας για τη ζωή του καταναλωτή (convenience store). Τόσο στο εξωτερικό, όσο και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, η επίσκεψη ενός πελάτη σε ένα από τα καταστήματα της κατηγορίας μεταφράζεται στην αναζήτηση για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κάλυψη αναγκών διαφορετικής υφής. Οι ανάγκες αυτές ποικίλλουν ανάλογα με το προφίλ του πελάτη, για παράδειγμα αν κάποιος είναι οικογενειάρχης με μικρά παιδιά θα αναζητήσει πέρα από τα είδη πρώτης ανάγκης και πιο εξειδικευμένα και στοχευμένα για αυτές τις ηλικίες προϊόντα. Στην ουσία, αυτό που θα χρειαστεί εσείς να φροντίσετε είναι η παρουσία της λεγόμενης «πολυφωνίας προϊόντων» που, ακόμα και σε περιορισμό αριθμό ή ειδικά επιλεγμένες σειρές, αποτελούν πρόσθετες και διαφορετικού τύπου κατηγορίες, από αυτές που ορίζονται αυστηρά με την έννοια λιανική. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα σας βοηθήσουν τα δεδομένα που έχετε για το κοινό σας, η γνώση για τις παράλληλες αγορές τους, τα δημογραφικά, καθώς και τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία που πιθανώς έχετε συλλέξει. Έτσι, θα μπορέσετε να αποκλείσετε άστοχες κινήσεις και να συνεργαστείτε με προμηθευτές που παράγουν ακριβώς αυτό που έχουν ανά περιόδους οι άνθρωποι που σας επισκέπτονται, αλλά δεν το βρίσκουν, μέχρι σήμερα, στο ράφι ή τις προθήκες σας.