Οι επαγγελματίες της εστίασης αλλά και οι σεφ γνωρίζουν τους κανόνες των αισθήσεων που σχετίζονται με το φαγητό. Εμείς, σε αυτό το άρθρο, επιλέξαμε να σταθούμε στον υπ’ αριθμό 1 κανόνα που λέει ότι «όλοι τρώμε πρώτα με τα μάτια». Ο λόγος είναι ότι αυτός σχετίζεται όχι μόνο με την παρουσίαση των πιάτων σας στο τραπέζι των πελατών σας, αλλά και με την προσπάθειά σας να δημιουργήσετε έναν ελκυστικό κατάλογο που θα προσφέρει την πρώτη οπτική επαφή ενός καταναλωτή με την επιθυμητή παραγγελία του. Επιπλέον, οι φωτογραφίες των πιάτων σας είναι η βάση και ο πρωταγωνιστής μιας ευρύτερης σειράς επικοινωνιακών ενεργειών, στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά κανάλια σας, καθώς εκεί οι σχετικές σας αναρτήσεις χρειάζεται να λειτουργήσουν προτρεπτικά και παρακινητικά για την επίσκεψη των πελατών σας.
Στο πλαίσιο αυτό, σας παραθέτουμε μια σειρά συμβουλών που αξίζει να έχετε στο μυαλό σας, κάθε φορά που «εστιάζετε» με την κάμερα της φωτογραφικής σας μηχανής ή του έξυπνου κινητού τηλεφώνου σας σε μια γαστρονομική δημιουργία σας που θέλετε να έχει απήχηση στο κοινό σας και να λειτουργήσει ενισχυτικά για τα χαρίσματα της κουζίνας και της επωνυμίας σας.
1. Ο χρόνος της φωτογράφησης παίζει πάντα ρόλο
Το πότε είναι η καλύτερη στιγμή της λήψης, το ορίζει το ίδιο σας το πιάτο. Ένας καφές που αχνίζει, μια πίτα που μόλις έχει βγει από το φούρνο και δεν έχει απωλέσει ακόμα τα υγρά της, ένα τοστ από το οποίο τρέχει το τυρί σε ημίρρευστη μορφή, είναι καλύτερα να φωτογραφηθούν αμέσως μετά την ετοιμασία τους. Άλλα εδέσματα πάλι είναι καλύτερο να έχουν τον χρόνο τους για να αναδείξουν την γευστικότητά τους, όπως για παράδειγμα ένα κέικ που στέκεται καλύτερα μόλις κρυώσει ή ένα γλυκό ψυγείου θα έχει «δέσει» πιο όμορφα σε συστατικά και συνολική παρουσία. Σε κάθε προσπάθειά σας είναι καλό να θυμάστε πάντα, ότι δημιουργείτε γευστικές συνθέσεις από «ζωντανά» υλικά και ότι σκοπός σας είναι να τα αναδείξετε καλύτερα στο βαθμό που μπορείτε, χωρίς να χαθεί η φυσικότητά τους. Μην προσπαθείτε να πετύχετε την αρτιότητα των επαγγελματικών εικόνων που έχει τύχει να δείτε σε φωτοτράπεζες ή τηλεοπτικές διαφημίσεις, στα οποία, για οπτικούς λόγους, συστατικά και πρώτες ύλες έχουν αντικατασταθεί με μη βρώσιμα υλικά.
2. Τα βήματα δημιουργίας ενός σωστού σκηνικού
Από τη στιγμή που αποφασίσετε να προχωρήσετε σε φωτογράφηση, θα χρειαστεί να αναλάβετε και το ρόλο του «σκηνοθέτη», του δημιουργού δηλαδή του ιδανικού περιβάλλοντος που θα αναδείξει το πιάτο που πρωταγωνιστεί. Μια πετσέτα κουζίνας διπλωμένη και ακουμπισμένη δίπλα σε αυτό, ένα βάζο με φρέσκα λουλούδια, ένα πιρούνι ή ένα ποτήρι με κρασί είναι μερικές μόνο πινελιές που μπορείτε να προσθέσετε για να αναδείξετε το δημιούργημά σας. Καλό είναι φυσικά, να διαλέξετε ένα ή το πολύ δύο από τα διακοσμητικά στοιχεία, για να μην χάσει το έδεσμα τον κεντρικό του ρόλο. Εναλλακτικά αυτών που αναφέραμε, είναι μια πληθώρα αντικειμένων που μπορούν να σχετιστούν με το πιάτο, την καταγωγή και τη σύνθεσή του, όπως φρούτα, μπαχαρικά, φυτά, φρέσκα λαχανικά, ακόμα και ένα παραδοσιακό πλεκτό τραπεζομάντηλο που παραπέμπει σε επαρχία και νοσταλγικές στιγμές του παρελθόντος. Τέλος, φροντίστε για τη χρωματική αρμονία της σύνθεσής σας, καθώς οι κύριες αποχρώσεις φαγητού, διακοσμητικού στοιχείου και περιβάλλοντος είναι καλό να είναι αισθητικά συγγενικές και ταιριαστές.
3. Το σωστό πιάτο για τη σωστή λήψη
Στη σύγχρονη φωτογράφηση γευμάτων που προορίζονται για επικοινωνιακή χρήση δεν παίζει μόνο ρόλο το περιεχόμενο και τα συστατικά. Δομικό πια στοιχείο της σύνθεσης είναι και το ίδιο το πιάτο που επιλέγεται να το φιλοξενήσει, καθώς αυτό μπορεί να προσθέσει σε αισθητικό αποτέλεσμα ή να δημιουργήσει οπτικά προβλήματα. Αξίζει να γνωρίζετε ότι:
- Η χρήση ενός ορθογώνιου πιάτου είναι αποτελεσματική εάν έχετε πολλές μικρές γαρνιτούρες τις οποίες μπορείτε να βάλετε κατά μήκος του πιάτου, να το κάνετε να μοιάζει με κήπο.
- Το τετράγωνο πιάτο δεν αποτελεί το πιο εύκολο σχήμα για να δουλέψετε. Πρέπει να χρησιμοποιήσετε τον «κανόνα των τρίτων», που είναι μία θεωρία η οποία υπαγορεύει πώς μία εικόνα (σε αυτή την περίπτωση το πιάτο σας) θα πρέπει να συγκροτείται από επιμέρους ενότητες για να δημιουργηθεί ένα ευχάριστο αποτέλεσμα αισθητικά. Χωρίζετε το πιάτο σας σε ένα σύστημα πλέγματος από 9 κομμάτια και αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε το κέντρο από μόνο του γιατί αυτό είναι το λεγόμενο κενό σημείο. Προσπαθήστε επίσης να μην χρησιμοποιείτε κανένα από τα σημεία στις γωνίες.
- Το στρογγυλό πιάτο είναι το πλέον ευέλικτο και αυτό που χρησιμοποιείται συχνότερα από τους περισσότερους επαγγελματίες. Και εδώ, ο κανόνας των πλεγμάτων ακολουθείται, αλλά δεν χρειάζεται να προβληματιστείτε για τις κενές γωνίες, αφού δεν υπάρχουν. Αποφύγετε να βάλετε το γεύμα σας στην μέση εκτός κι αν το επιβάλλει η συνταγή του, π.χ. πουρές λαχανικών ή μελιτζάνας που διαχέεται παντού πιο εύκολα και χρειάζεται να έχει το κυρίως κομμάτι κρέας ή ψαριού στο κέντρο του.
4. Ακολουθώντας τις τελευταίες τάσεις του food styling
Λαμβάνοντας κατά νου τα παραπάνω μπορείτε να προχωρήσετε στις λήψεις σας. Αν θέλετε όμως να είστε ένα βήμα ακόμα πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές σας, τότε καλό είναι να επιλέξετε μια ή περισσότερες από τις τελευταίες παγκόσμιες τάσεις στο στήσιμο και τη φωτογράφιση πιάτων. Μπορούμε να αναφερθούμε στις πιο δημοφιλείς από αυτές, οι οποίες είναι:
- H τοπιογραφία: Παίρνοντας έμπνευση από την αρχιτεκτονική κήπων, αυτή η γραμμική διάταξη του φαγητού διατηρείται συνήθως χαμηλή και μακριά, είτε σε κάτοψη είτε σε ¾. Είναι ιδανική για φαγητά που αποτελούνται από περισσότερα από ένα τεμάχια, ώστε να δημιουργήσετε ενδιαφέροντα σχήματα, τα οποία συνοδεύονται από γαρνιτούρες χορταρικών και λαχανικών, ώστε να δημιουργείται ένα ευέλικτο αλλά και γεμάτο υπόβαθρο.
- Το ελεύθερο σχήμα: Το ελεύθερο – ακανόνιστο – στήσιμο φαγητού μπορεί να φαίνεται διασκορπισμένο μέσα σε ένα πιάτο, αλλά κάθε πινελιά και τοποθέτηση φαγητού είναι προσεκτικά μελετημένη ώστε να δημιουργεί μια αφηρημένη αλλά ενδιαφέρουσα «ζωγραφική» στο πιάτο
- Το φαγητό πάνω σε οργανικά υλικά: Ξύλο, σχιστόλιθος και πέτρα, ως μέθοδος στησίματος προσδίδει στα πιάτα μια πιο ρουστίκ αίσθηση επιστροφής στη φύση. Μπορείτε, λοιπόν, να χρησιμοποιήσετε την επιφάνεια κοπή τους, ή όποιο άλλο φυσικό υλικό σας εμπνέει για να διαφοροποιηθείτε και να τονίσετε την αγνότητα της πρώτης ύλης που έχετε αξιοποιήσει στη συνταγή σας.
- Η φουτουριστική τεχνική: Με λεία κι απαστράπτοντα υλικά όπως μέταλλο, γυαλί και ατσάλι, το φουτουριστικό στήσιμο πιάτου αποτελεί την τελευταία λέξη της μόδας. Ενδείκνυται για «βιομηχανικές» κουζίνες και συνταγές, όπως οι ιαπωνικές, οι κορεάτικες αλλά και για τις λήψεις που σχετίζονται με υγρές δημιουργίες, χυμούς, mocktails, φωτογραφήσεις αλκοολούχων ποτών και cocktails.
- Το Σκανδιναβικό στιλ: Φτιάξτε λωρίδες ή μπουκιές από λαχανικά και διασκορπίστε βότανα σε ένα πιάτο για να γαρνίρετε, με φαινομενικά ανεπιτήδευτο στιλ. Μπορείτε να εμπνευστείτε από το Instagram καθώς αυτή η τάση είναι αρκετά διαδεδομένη τα τελευταία χρόνια, με πολλούς φανατικούς οπαδούς από τους επαγγελματίες της εστίασης, αφού μετατρέπει τη χαλαρότητα μιας οπτικής σύνθεσης σε ένα γαστρονομικά ελκυστικό αποτέλεσμα για τους καταναλωτές.
- Το Super Bowl: Το φαγητό φωτογραφημένο σε μπολ είναι μια τεράστια τάση, με βιβλία μαγειρικής και εστιατόρια να συναγωνίζονται σε αυτό το εικαστικό «άθλημα». Ενδείκνυται για ορεκτικά ή επιδόρπια και έχει σαν μοναδική και απαραίτητη προϋπόθεση τη χρήση ενός κομψού, στιλάτου σκεύους μπολ.
Αυτές λοιπόν είναι κάποιες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε οπτικές αναρτήσεις αλλά και φωτογραφικές συνθέσεις για το μενού σας που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον και θα ανοίξουν την όρεξη για επίσκεψη του καταναλωτικού κοινού στο οποίο στοχεύετε.