Στην προσπάθεια της πιο εύστοχης επικοινωνίας της επιχείρησής σας είναι λογικό να αναζητάτε μεθόδους και στρατηγικές από τον χώρο του marketing, που συμβάλλουν στην αύξηση της αποτελεσματικότητας και της κερδοφορίας σας. Aρκετές από αυτές τροφοδοτούν νέες τάσεις στον κλάδο και επιφυλάσσουν σημαντικά οφέλη για τους επαγγελματίες που τις υιοθετούν. Χρειάζεται όμως να γνωρίσετε με ακρίβεια το πώς λειτουργούν, τα μυστικά για την επιτυχημένη εφαρμογή τους αλλά και τις δυνητικές θετικές προεκτάσεις τους, ώστε να μπορούν να μετατραπούν σε ιδιαίτερα χρήσιμα εργαλεία στα χέρια σας και να μεγιστοποιήσουν τα πλεονεκτήματά σας. Σε μια τέτοια μέθοδο θα αναφερθούμε σήμερα, και συγκεκριμένα στο επονομαζόμενο «Εποχικό Marketing» και στο πως μπορεί να βοηθήσει την επιχείρησή σας.
Η έξυπνη προσαρμογή των επικοινωνιακών σας ενεργειών στο άμεσο παρόν
Στην ουσία αυτός είναι και ο ορισμός του εποχικού marketing. Δηλαδή της διαδικασίας προώθησης και διαφήμισης προϊόντων ή υπηρεσιών κατά τη διάρκεια ειδικών περιόδων μέσα στο έτος. Και όταν αναφερόμαστε σε περιόδους, δεν εννοούμε μόνο τις κλιματολογικές (άνοιξη, καλοκαίρι, χειμώνας, φθινόπωρο) ή τις εορταστικές (Πάσχα, Χριστούγεννα, Αγίου Βαλεντίνου, Εθνικές Επέτειοι κ.λπ.). Αναφερόμαστε και στα προγραμματισμένα εμπορικά γεγονότα (π.χ. Black Friday, Εκπτώσεις κ.ά.) αλλά και στα απροσδόκητα. Τέτοια παραδείγματα είναι οι διακρίσεις αθλητών και ομάδων τα χώρας μας σε μεγάλες διοργανώσεις, μουσικά και καλλιτεχνικά δρώμενα που ανακοινώνονται έκτακτα, εκλογές, ακόμα και ένα ξαφνικό και καλοδεχούμενο διάλειμμα με ευχάριστο καιρό εν μέσω ψυχρών θερμοκρασιών. Όλα αυτά είναι ευκαιρίες που με το κατάλληλο ύφος επικοινωνίας και την αντίστοιχη στρατηγική, μια επιχείρηση από κάθε κλάδο, μπορεί να τις αξιοποιήσει έξυπνα και αποδοτικά.
Η σημασία του να είσαι επίκαιρος και να λες αυτά που θέλουν να ακούσουν οι καταναλωτές
Τα ορόσημα κάθε εποχής και η επικαιρότητα, μπορεί, για τους «αυστηρά» προκαθορισμένους εμπορικούς στόχους σας, να μοιάζουν να μην διαδραματίζουν κάποια ιδιαίτερη σημασία, ειδικά όταν τους καταρτίζετε στις αρχές κάθε χρόνου. Όμως, μην ξεχνάτε ότι για τους καταναλωτές είναι η ουσία της καθημερινότητάς τους, το επίκεντρο του ενδιαφέροντός τους – έστω και στιγμιαία – αλλά και μια καλή αφορμή να προχωρήσουν σε συναλλαγές και αγορές με τις επιχειρήσεις και τα καταστήματα που πιάνουν τον παλμό τους και τους μιλούν στη γλώσσα τους. Όπως για παράδειγμα, την περίοδο του Πάσχα, που αναζητούν συγκεκριμένα είδη – από δώρα έως τρόφιμα – για τους ίδιους, τις οικογένειες και τους συγγενείς τους, ντυμένα στα χρώματα και τους κωδικούς που έχουν σχέση με τη γιορτή αλλά και στα μηνύματα που θα τους κεντρίσουν το σχετικό ενδιαφέρον. Αντίστοιχα, την καλοκαιρινή περίοδο η σκέψη τους ανατρέχει σε όμορφους προορισμούς, ήλιο και θάλασσα αλλά και αποδράσεις από τη ρουτίνα και την καθημερινότητα. Οπότε, μια προσφορά με αυτά τα οπτικά ευρήματα είναι σαφώς πιο αποδοτική από μια άλλη εστιασμένη στο αριθμητικό ποσοστό του κέρδους τους. Σε αυτό το πλαίσιο μια ανάρτηση με τίτλο «Ασύγκριτη Προσφορά -30%» μπορεί κάλλιστα να υποσκελιστεί από μια άλλη με φράσεις όπως «-30% και έτοιμοι για τα νησιά» ή «Summer Party με -30%». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι για πολλές επιχειρήσεις, ένα μεγάλο ποσοστό των κερδών τους, έρχεται από αυτές τις γενικές ή τις πιο ειδικές περιόδους, κάθε χρονιάς. Ως εκ τούτου, η δημιουργία μιας στρατηγικής εποχικού μάρκετινγκ αποτελεί απαραίτητη κίνηση για την αύξηση πωλήσεων και επισκεψιμότητας, ενώ στο ψηφιακό κόσμο συμβάλλει και για την μέτρηση της αποδοτικότητας κάθε εμπορικής ενέργειας, καθώς αποτυπώνει τον αριθμό των χρηστών που επισκέφθηκαν ηλεκτρονικά τον ιστότοπο ή το e-shop καθώς και το βαθμό της μετατροπής της πλοήγησής του σε αγορά, πολύτιμα δεδομένα δηλαδή για τη βελτίωση και εξέλιξη της ίδιας της επιχείρησης.
Μικρά μυστικά που ξεκλειδώνουν την επιτυχία του εποχικού marketing
Τα βήματα που χρειάζεται να κάνετε στο δρόμο αυτής της επικοινωνιακής στρατηγικής είναι απλά και κατανοητά. Ακολουθώντας τα, θα μπορέσετε να δημιουργήσετε ένα ασφαλές πλαίσιο για κάθε σας ενέργεια, είτε αυτή αφορά το κατάστημά σας ή τη διαδικτυακή σας παρουσία.
- Ορίστε από νωρίς τους στόχους σας
Είναι σημαντικό να καθορίσετε αυτό που θέλετε από το εποχικό marketing, ανάλογα με το είδος της επιχείρησής σας και τις ανάγκες σας. Για παράδειγμα, εάν διαθέτετε ξενοδοχείο και αξιοποιήσετε ένα δρώμενο ή ένα γεγονός σε μια «χαμηλή» σεζόν, καλό είναι να στοχεύσετε στην ενίσχυση της επωνυμίας σας ή την ενημέρωση του δυνητικού σας κοινού για τις νέες υπηρεσίες ή εγκαταστάσεις σας. Αντίστοιχα σε μια περίοδο κοντινή στη σεζόν της υψηλής τουριστικής κίνησης, οι ενέργειές σας θα πρέπει να είναι επικεντρωμένες σαφώς στην αύξηση των κρατήσεών σας. Αντίστοιχα, στις επιχειρήσεις λιανικής, οι ημερομηνίες στις οποίες έχουν αποφασιστεί τέτοιες κινήσεις καθορίζουν και τις προμήθειες της, καθώς αυτές θα πρέπει να είναι σχετικές με την επικαιρότητα και τις περιστάσεις (για παράδειγμα τα παγωτά στην μικρή λιανική ή ο εξοπλισμός για παραλία που μπορεί να προσφέρει). Η πρόβλεψη του πότε θέλετε να μιλήσετε εποχικά έχει πάντα άμεση σχέση με το τι μπορείτε να προσφέρετε σε αυτούς που θα σας ακούσουν και φυσικά ο καλός προγραμματισμός σας, αποτελεί πάντα ακλόνητο σύμμαχο για την επιτυχία σας. - Γνωρίστε τον ανταγωνισμό σας
Για να εμπνευστείτε για τις δικές σας επιτυχημένες καμπάνιες, είναι καλό να ξέρετε πώς κινείται ο κοντινός αλλά και ο ευρύτερος ανταγωνισμός σας. Μια καλή μέθοδος είναι να καταγράψετε το τι έχει κάνει μέχρι σήμερα, το ύφος και τα μηνύματα που χρησιμοποίησε, την τιμολογιακή πολιτική που ακολούθησε και τα πιθανά αποτελέσματα που αποκόμισε. Έτσι, μπορείτε να καλύψετε «περιοχές ενδιαφέροντος» από τις οποίες απουσιάζει, να προσφέρετε ακόμα και κάτι διαφορετικό ή και πιο προνομιακό για τους καταναλωτές και έτσι να δομήσετε μια πιο ισχυρή στρατηγική και παρουσία στα σημεία που είναι πιο δυνατός από εσάς. - Αξιοποιήστε τους πυλώνες του σωστού προγραμματισμο
Πέρα από τον έγκαιρο σχεδιασμό των κινήσεών σας, είναι χρήσιμο να ακολουθήσετε τους κανόνες του σωστού προγραμματισμού ώστε να μεγιστοποιήσετε τις πιθανότητες επιτυχίας σας. Αυτοί είναι:- Η επιλογή των ημερομηνιών και των περιστάσεων στις οποίες θα επενδύσετε: Διαλέξτε, ανάλογα με τις προμήθειες και το απόθεμά σας, το είδος της επιχείρησης και το προφίλ των καταναλωτών σας, τις καταλληλότερες περιόδους τις οποίες θα εκμεταλλευτείτε εμπορικά.
- Ο σχεδιασμός που αφορά το περιεχόμενο των προσφορών σας: Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αποφασίσετε ποια και πόσα προϊόντα, ποιες και για πόση διάρκεια υπηρεσίες θα είναι σε προσφορά. Επίσης, καθορίστε το είδος της προσφοράς (έκπτωση, δώρα ή άλλες διευκολύνσεις).
- Καταλήξτε στα αποδοτικότερα κανάλια για εσάς:
Η επιλογή του καναλιού στο οποίο θα «μεταδώσετε» το μήνυμά σας, ορίζει και τους πόρους που θα χρειαστεί να διαθέσετε. Για παράδειγμα, διαφορετικό κόπο, χρόνο και ενδεχόμενα κόστος απαιτεί μια καμπάνια στο Instagram από το Facebook και τις μηχανές αναζήτησης αντίστοιχα, όπως και μια καταχώρηση σε ένα τοπικό οδηγό ή εφημερίδα από την εντυποδιανομή στις κοντινές σας γειτονιές. - Διασφαλίστε την ικανότητα ανταπόκρισή σας
Συνήθως, οι επιτυχημένες εποχικές καμπάνιες γίνονται άμεσα αντιληπτές από τους καταναλωτές και προκαλούν στις επιχειρήσεις υψηλή ζήτηση συγκεκριμένων προϊόντων. Οπότε, θα χρειαστεί να φροντίσετε την επάρκειά σας σε αυτά, ώστε να φανείτε αντάξιοι της εμπιστοσύνης των πελατών που θα σας επισκεφθούν και γενικότερα αξιόπιστοι ως επιχειρηματίες και επωνυμία.
Αξιολογήστε το τελικό σας αποτέλεσμα
Κάθε στρατηγική εποχικού marketing χρειάζεται, με το που ολοκληρωθεί, να αξιολογηθεί και να αναλυθεί. Έτσι, θα αποφέρει διδάγματα και συμπεράσματα πάνω στα οποία μπορείτε να στηριχθείτε για προχωρήσετε σε ακόμα πιο επιτυχημένη ενέργεια την επόμενη φορά, είτε την ίδια περίοδο της επόμενης χρονιάς είτε μέσα στο έτος σε επόμενη κίνησή σας. Μην ξεχνάτε, ότι αυτή η στρατηγική marketing είναι από τις πιο σίγουρες για να εξασφαλίζετε την επιθυμητή πρόοδο, κάθε φορά, και να προχωράτε με ασφάλεια στην πορεία εξέλιξης σας.