4 τάσεις που φανερώνουν αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες

4 τάσεις που φανερώνουν αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες | Ena Blog
4 τάσεις που φανερώνουν αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες | Ena Blog

Ζούμε σε μια περίοδο στην οποία σημαντικό ρόλο για κάθε επιχειρηματία παίζει η κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Και αυτό γιατί όταν μπορείς να αντιληφθείς τι έχει αλλάξει στις συνήθειες των πελατών σου, μπορείς να καταφέρεις να τους προσφέρεις αυτό που πραγματικά επιθυμούν και είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν. Για τον σκοπό αυτό έχουμε καταγράψει 4 τάσεις που είναι δημοφιλείς στον Έλληνα καταναλωτή, που υποδεικνύουν την σταδιακή αλλαγή του προφίλ του που θεωρούσαμε δεδομένο μέχρι σήμερα. 

 

1. Η εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές:

Οι έκτακτες συνθήκες της πανδημίας και η εντυπωσιακή – για λόγους υγείας και καραντίνας- κατακόρυφη αύξηση των online αγορών, μπορούμε να πούμε ότι έφερε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των πελατών. Γεγονός που επαληθεύεται και από τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε  δείγμα 1.050 ατόμων. Το 50% των Ελλήνων είναι πλέον συστηματικός online αγοραστής ακόμα και για είδη πρώτης ανάγκης, όπως η πλειοψηφία των προϊόντων super market. Αν θέλουμε να ανιχνεύσουμε τι κρύβεται πίσω από τα αποτελέσματα αυτά, μπορούμε να εστιάσουμε στην έντονη ανάγκη για παραγγελίες από απόσταση. Αυτό δεν μεταφράζεται μόνο στην αναζήτηση ηλεκτρονικών καταστημάτων που μπορούν να τους εξυπηρετήσουν αλλά και στην αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που τους παρέχονται, όπως για παράδειγμα και οι κατ’ οίκον παραδόσεις μετά από τηλεφωνική παραγγελία.  Άρα, είναι ευνόητο ότι χρειάζεται να προσθέσετε, εάν δεν το έχετε κάνει μέχρι σήμερα, δυο νέα κανάλια εξυπηρέτησης στις υπηρεσίες σας, τα eshop και delivery, απαντώντας στη νέα καταναλωτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται.   

 

2. Η προσφορά επέστρεψε δυνατότερη: 

Ένα άλλο γεγονός που θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας, είναι ότι οι περισσότεροι από τους πελάτες, ακόμα και των μικρών καταστημάτων λιανικής, πριν βγουν από το σπίτι τους για τις αγορές τους, ανοίγουν είτε το πιο πρόσφατο φυλλάδιο προσφορών που τους έχει διανεμηθεί, είτε τον υπολογιστή τους. Ο λόγος είναι η αναζήτηση των σχετικών προσφορών που τους αφορούν. Η εύρεση τους αποτελεί κύρια προτεραιότητα, ενώ ακολουθεί η σύγκρισή τους με αντίστοιχες του ανταγωνισμού, και στη συνέχεια η λήψη της απόφασης αγοράς. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι η στρατηγική προσφορών και εκπτωτικών προγραμμάτων είναι μια κίνηση που χρειάζεται να εφαρμόζετε όσο πιο συχνά μπορείτε, για την προσέλκυση του κοινού σας. Αντίστοιχα όμως, επιβάλλεται και ο προσεκτικός σχεδιασμός της τιμολογιακής σας πολιτικής σε συνδυασμό με την μελέτη του ανταγωνισμού σας, ώστε να βρίσκεστε κάθε φορά σε πλεονεκτική θέση. Μια καλή συμβουλή επίσης είναι, η δημοσίευση των τακτικών ή εκτάκτων προσφορών σας όχι μόνο σε κάποιο έντυπο που σκοπεύετε να μοιράσετε αλλά και στο σύνολο της διαδικτυακής παρουσίας (eshop, social media, site) ώστε να εκμεταλλευτείτε όλους τους «δρόμους» που θα σας φέρουν σε επαφή όχι μόνο με τους πελάτες που έχετε αλλά και ακόμα περισσότερους που μπορείτε να αποκτήσετε. 

 

3. Η προτίμηση στα τυποποιημένα προϊόντα και η μαγειρική στο σπίτι:

Ειδικά για τα mini market και τα super market, έχει καταγραφεί μια αυξητική τάση στην αγορά συσκευασμένων και τυποποιημένων προϊόντων μεγάλης διάρκειας ζωής σε σχέση με τα φρέσκα και νωπά προϊόντα. Αυτό αποκαλύπτει τη σκέψη των καταναλωτών για δημιουργία «αποθήκης» πρώτων υλών που του εξασφαλίζει επάρκεια για έκτακτες καταστάσεις και περιστάσεις, αλλά και την άνεση να περιορίσει τις δια ζώσης επισκέψεις του σε πολυσύχναστους χώρους αγορών. Κοντινή σε αυτήν την αλλαγή προτίμησης, είναι και η τάση για μεγαλύτερη ενασχόληση με τη μαγειρική στο σπίτι.  Σε αυτό συμβάλλει και η διακοπή της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης – πλην της κατ’ οίκον παράδοσης και του take away- λόγω της αύξησης των κρουσμάτων του Covid-19 στη χώρα μας αλλά και η γενική αίσθηση της μεγαλύτερης ασφάλειας και υγιεινής που δίνει σε κάποιον η ετοιμασία ενός γεύματος στο σπίτι του. Μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτήν την τάση, δίνοντας χώρο στα ράφια σας σε περισσότερα προϊόντα τέτοιου τύπου και πρώτες – ή και εναλλακτικές πρώτες – ύλες μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής. Παράλληλα, μπορείτε να «προωθήσετε» και έμμεσα τα προϊόντα σας, είτε στο blog σας είτε στα social media, αναρτώντας άρθρα και συμβουλές που αξιοποιούν στο έπακρο τις κατηγορίες των διαθεσίμων υλικών του καταστήματός σας (όπως συνταγές μαγειρικής ή και ενημερώσεις για νέες διατροφικές τάσεις).  

 

4. Η νέα λογική της μιας στάσης για όλα:

‘Η αλλιώς η σημασία που δίνουν πια οι καταναλωτές μας στις συνδυαστικές αγορές. Ένα από τα νέα δεδομένα στις συνήθειες των Ελλήνων είναι η αναζήτηση στα ράφια ενός καταστήματος προϊόντων που συνήθως διατίθενται σε επιχειρήσεις διαφορετικής κατηγορίας. Τέτοια υβριδικά επιτυχημένα παραδείγματα είναι τα είδη γραφικής ύλης και βιβλιοπωλείου σε καταστήματα μικρής λιανικής, τσιγάρα και είδη καπνιστού σε super market ή ακόμα και αλυσίδες που συνδυάζουν mini market και café. Μια στροφή που δείχνει ότι ο καταναλωτής στον οποίον απευθυνόμαστε, αναζητά την κάλυψη των διαφορετικών αναγκών του από όσο γίνεται λιγότερες επισκέψεις σε λιγότερα καταστήματα. Κάτι που σημαίνει ότι κάποια βήματα ή και συνεργασίες με προμηθευτές, που στο παρελθόν θα χαρακτηρίζατε «τολμηρά», σήμερα δεν θα ξενίσουν, δεν θα προβληματίσουν και φυσικά δεν θα αφήσουν αδιάφορους τους πελάτες σας. Σκεφτείτε, λοιπόν, με φαντασία και δημιουργικότητα τι είδους προϊόντα θα μπορούσαν να ταιριάξουν με τη φιλοσοφία και όχι την κατηγορία της επιχείρησής σας και αξιοποιήστε τη λογική της «μιας στάσης για όλα» δημιουργώντας τη νέα διάσταση του καταστήματός σας.