5 συμβουλές για mini market και την αντιμετώπιση της κρίσης του Covid-19

5 συμβουλές για mini market και την αντιμετώπιση της κρίσης του Covid-19 | Ena Blog
5 συμβουλές για mini market και την αντιμετώπιση της κρίσης του Covid-19 | Ena Blog

Οι συνθήκες που βιώνουμε, αποτελούν ίσως ένα από τα πιο νευραλγικά στοιχήματα για τον κλάδο της μικρής λιανικής και των mini market. Τόσο η συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας τους σε σχέση με τους υπόλοιπους εμπορικούς κλάδους, όσο και οι αλλαγές και οι αναδυόμενες τάσεις στην καταναλωτική συμπεριφορά, δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον ανάπτυξης και επιπλέον κερδοφορίας, μια βάση δηλαδή για ένα καλύτερο μέλλον στην μετά – covid εποχή. Αρκεί να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται και να συμπορευτούν οι επιχειρήσεις του κλάδου με τις ανάγκες και τις αντιλήψεις των πελατών τους, αποφεύγοντας ενδεχόμενους κινδύνους, που δύσκολα γίνονται ανιχνεύσιμοι. 

Για όλους εσάς, που δραστηριοποιείστε σε αυτήν την επαγγελματική κατηγορία, συγκεντρώσαμε μια σειρά μικρών, αλλά χρήσιμων συμβουλών, που μπορείτε να αξιοποιήσετε για να ενισχύσετε την εμπορική παρουσία σας, σε μια ιδιαίτερη χρονική περίοδο.

Τα συσκευασμένα τρόφιμα και η απήχησή τους 

Μια τάση που μπορεί να ευνοήσει τα καταστήματα μικρής λιανικής και τα mini markets είναι η στροφή των καταναλωτών στα συσκευασμένα τρόφιμα. Οι λόγοι είναι δύο: Πρώτον, γιατί τα τυποποιημένα/συσκευασμένα προϊόντα, σε σύγκριση με τα αυτά του πάγκου, θεωρούνται λιγότερο εκτεθειμένα στη συχνή επαφή με τον ανθρώπινο παράγοντα, άρα πολύ περισσότερο ασφαλή από πλευράς μετάδοσης της πανδημίας. O δεύτερος αλλά εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι, ότι η κατηγορία των προϊόντων αυτών έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σχέση με τα λεγόμενα φρέσκα, άρα εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες αποθήκευσης στο σπίτι, μια συνήθεια αρκετά έντονη στο ελληνικό κοινό κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων και της καραντίνας. Άρα, μπορείτε να δώσετε πολύ περισσότερο χώρο στα ράφια, τα ψυγεία σας και, όπως και στις τακτικές επικοινωνιακές σας ενέργειες, σε προϊόντα όπως λευκά ή κίτρινα τυριά, αλλαντικά, προμαγειρεμένα τρόφιμα, κρεατικά κ.ά, τα οποία είναι σε συσκευασία μακράς διάρκειας. Μία κίνηση που θεωρείται αποδοτική, καθώς η πλειονότητα των επισκεπτών σε κατάστημα μικρής λιανικής ή mini market είναι μέτοχοι αυτής της τάσης και σίγουρα, θα εκτιμήσουν την ποικιλία και τις εναλλακτικές, που μπορείτε να τους προσφέρετε. 

Η ανάγκη της προσθήκης εναλλακτικών επιλογών delivery 

Αποτέλεσμα των ιδιαίτερων συνθηκών που αντιμετωπίσαμε την προηγούμενη χρονιά και συνεχίζουμε να ζούμε και τους πρώτους μήνες του 2021, είναι η εκτόξευση των online αγορών. Η πλειοψηφία αυτών αφορούν πια, όχι μόνο είδη ένδυσης, υπόδησης και τεχνολογίας, αλλά και προϊόντα καθημερινής χρήσης, φροντίδας και πρώτης ανάγκης, όπως αυτά που διαθέτει μια επιχείρηση μικρής λιανικής. Ικανή και αναγκαία συνθήκη για την ολοκλήρωση μιας διαδικτυακής αγοράς, είναι η παράδοση των προϊόντων αυτών με τον τρόπο που επιθυμεί ο καταναλωτής. Από την πλευρά σας, ως ιδιοκτήτης mini market, χρειάζεται να επενδύσετε στις υπηρεσίες παράδοσης προσφέροντας στο κοινό σας όσες περισσότερες εναλλακτικές δυνατότητες μπορείτε. Συγκεκριμένα, έχετε τις επιλογές να δημιουργήσετε το δική σας υπηρεσία delivery διαθέτοντας κάποιους από το προσωπικό σας σε αυτό το καθήκον, να αναθέσετε αυτές τις αποστολές σε μια εξειδικευμένη εταιρεία μεταφορών και παραδόσεων, να συνεργαστείτε με επαγγελματίες οδηγούς (taxi, van κ.ά.) ή και να προχωρήσετε σε συμφωνία με τις πλατφόρμες κατ’ οίκον παράδοσης που λειτουργούν στη χώρα μας και οι οποίες θα αναλάβουν με δικά τους μέσα και προσωπικό την παραλαβή των παραγγελιών σας από το mini market. Τέλος, μπορείτε να προσφέρετε στους πελάτες σας και άλλες εναλλακτικές, όπως να αναλάβετε εσείς την συγκέντρωση των προϊόντων που θέλουν και να τους τα παραδώσετε σε επίσκεψή τους στο κατάστημά σας με προκαθορισμένο χρονικό ραντεβού σε ώρες χαμηλής επισκεψιμότητας ή στο πεζοδρόμιο εκτός του καταστήματος ή ακόμα και στον χώρο τους με τη διαδικασία της ανέπαφης παράδοσης.

Η χρήση POS για την εξυπηρέτηση των ανέπαφων συναλλαγών 

Μπορεί στο πρόσφατο παρελθόν να μην ήταν απαραίτητος για ένα mini market ή ένα κατάστημα μικρής λιανικής ο εξοπλισμός με μηχανήματα POS, αφού το κοινό το οποίο συνήθιζε να χρησιμοποιεί την κάρτα του για μικρές αγορές ήταν περιορισμένο. Όμως, αυτό είναι ένα δεδομένο το οποίο στις μέρες μας έχει αλλάξει. Μην ξεχνάτε ότι, κατόπιν και των αυστηρών συστάσεων των κρατικών φορέων υγείας για όσο το δυνατόν περισσότερες ανέπαφες πληρωμές, η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών επιλέγει πια αυτήν την μέθοδο συναλλαγών. Ένας επιπλέον λόγος είναι, μια συνήθεια που ήταν σύμφυτη με τη νέα γενιά καταναλωτών, τους millenials, που τώρα υιοθετείται και από τους μεγαλύτερους σε ηλικία: Η χρήση των προπληρωμένων καρτών, ώστε να υπάρχει έλεγχος των καθημερινών εξόδων τους βάσει του οικογενειακού τους προϋπολογισμού. Οπότε η αδυναμία σας να ανταποκριθείτε σε αυτήν την νέα, αλλά κυρίαρχη κουλτούρα συναλλαγών μπορεί να λειτουργήσει τόσο κατά της επισκεψιμότητας του κοινού στο κατάστημά σας, όσο και κατά των προβλέψεων της κερδοφορίας σας. Επίσης, ο εξοπλισμός σας με μηχανήματα POS και η δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών «κρύβει» και την ευκαιρία να αποκομίσετε περισσότερα έσοδα από μεγαλύτερες αγορές στην επιχείρησή σας, καθώς η αύξηση του ποσού συναλλαγών χωρίς πληκτρολόγηση PIN έχει οριστεί στα 50€, ενώ υπάρχει η σκέψη στους κύκλους των τραπεζών για αναθεώρηση προς τα πάνω, για λόγους προστασίας από τη διασπορά της πανδημίας. 

Το προβάδισμα των προϊόντων ελληνικής γης

Μια άλλη τάση που είχε κάνει δυναμικά την εμφάνισή της τα προηγούμενα χρόνια, και που τώρα, στη διάρκεια του Covid-19, έχει σταθεροποιηθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, είναι το προβάδισμα των ελληνικών προϊόντων στην εκτίμηση του καταναλωτικού κοινού. Γεγονός απόλυτα φυσικό, καθώς μαζί με την εγνωσμένη και αναγνωρισμένη ποιοτική τους υπεροχή παρά την, σε αρκετές περιπτώσεις, ακριβότερη τιμή τους, έρχεται να προστεθεί το πολύ χαμηλό ιικό φορτίο των περιοχών παραγωγής και καλλιέργειάς των ελληνικών προϊόντων. Η «covid-free» ταυτότητα της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας παίζει πια πολύ σημαντικό ρόλο για το κοινό, το οποίο δεν επιθυμεί να κάνει εκπτώσεις στις επιλογές των προϊόντων που θέλει, σε βάρος της υγείας του. Οπότε, είναι ευνόητο, ότι η συνεργασία σας με συμπατριώτες μας προμηθευτές, ακόμα κι αν πρόκειται για μικρές αγροτικές οικογενειακές μονάδες ή φάρμες όχι τόσο διάσημες ή περιορισμένης παραγωγής, θα προσθέσει ένα επιπλέον ατού στη σχέση σας με τους καταναλωτές και την ανάπτυξη των πωλήσεών σας. Μην ξεχνάτε πως πλέον η ελληνική σημαία σε φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, κρεατικά, συσκευασμένα, νωπά ή κοπής προϊόντα, δεν είναι περιζήτητη μόνο στη χώρα μας, αλλά και σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού, καθώς δίνει στα αντίστοιχα προϊόντα το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της προστασίας από την πανδημία. 

Η στρατηγική του «όλο και κάτι νέο»

Μπορεί αυτήν την περίοδο οι συνθήκες να είναι ευνοϊκές για την πορεία των εσόδων των επιχειρήσεων μικρής λιανικής και mini market, για όλους τους λόγους που έχουμε αναφέρει παραπάνω. Όμως, αξίζει να σταθούμε σε μια πολύ διαδεδομένη καταναλωτική συμπεριφορά: Η τάση για συγκέντρωση και αποθήκευση προϊόντων πρώτης ανάγκης, το λεγόμενο «στοκάρισμα» είναι ένας παράγοντας, ο οποίος δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Και αυτό, γιατί κάθε νέα συνήθεια που δημιουργείται σε έκτακτες συνθήκες, είναι διαπιστωμένο, ότι προστίθεται στο σταθερό καταναλωτικό προφίλ. Γι΄ αυτό, χρειάζεται να είστε σε εγρήγορση και να εφαρμόζετε διάφορους τρόπους αφύπνισης του ενδιαφέροντος του κοινού σας. Να τους προσκαλείτε, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στην επιχείρησή σας να δουν και να δοκιμάσουν όλο και κάτι νέο, που έχετε φροντίσει να εξασφαλίσετε για αυτούς. Μπορεί σαν χώρα και σαν επαγγελματικός κλάδος, να απέχουμε ακόμα από τη νέα τάση των mini market του εξωτερικού, δηλαδή της παροχής έτοιμων, φρέσκων και γρήγορων γευμάτων take away (restaurant-as-market), όμως έχετε τις επιλογές να τους αιφνιδιάζετε ευχάριστα, με αποκλειστικές συνεργασίες, νέες σειρές υγιεινών και vegan προϊόντων, προγράμματα επιβράβευσης της αφοσίωσής τους, εποχιακές εκπτώσεις και προσφορές, συνθέτουν μια γκάμα επιλογών, που θα κρατήσουν ζωντανή την επαφή τους μαζί σας και θα τους οδηγήσουν είτε ηλεκτρονικά είτε με τη φυσική τους επίσκεψη να έρθουν στην επιχείρησή σας. Και όλα αυτά, παρά το ότι έχουν γεμίσει τα ντουλάπια της κουζίνας τους με επαρκή προϊόντα για το επόμενο χρονικό διάστημα.