Για τους περισσότερους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, ο χώρος της δράσης τους αποτελεί μια αγορά διαρκώς εξελισσόμενη, με προκλήσεις και φυσικά ευκαιρίες ανάπτυξης. Σε παγκόσμιο επίπεδο όμως, αποτελεί πεδίο συνεχών επενδύσεων και εξελίξεων που αντλούν έμπνευση από τις καταναλωτικές συνήθειες και σε αρκετές περιπτώσεις τις καθορίζουν και τις καθοδηγούν. Ειδικά τη φετινή χρονιά, νέες πρακτικές, καινοτομίες και πρωτοποριακές αντιλήψεις, εξειδικευμένες στρατηγικές εξυπηρέτησης και προώθησης διαμορφώνουν μια νέα εικόνα και δίνουν νέα σημασία στην έννοια mini market, καθορίζοντας τη επόμενη ημέρα στον κλάδο, τόσο στο εξωτερικό όσο φυσικά και στη χώρα μας.
Σε αυτό το νέο πλαίσιο που αναμένεται να κυριαρχήσει στα επόμενα χρόνια θα αναφερθούμε συνοπτικά, συμβάλλοντας στη καλύτερη ενημέρωση αλλά και προετοιμασία σας για ένα καλύτερο επιχειρηματικό αύριο.
Τo online κατάστημα και η σημασία του για την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση
Ένα βασικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας των περισσότερων επιχειρήσεων μικρής λιανικής στο εξωτερικό είναι η ψηφιακή παρουσία τους και οι οnline πωλήσεις. Αυτή η ηλεκτρονική τους ανάπτυξη είναι από μόνη της η κινητήρια δύναμη μιας σειράς άλλων εξελίξεων στον κλάδο, από τις οποίες αξίζει να ξεχωρίσουμε την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και την προσωπική εμπειρία των πελατών. Πως συνδέονται αυτά; Με τη συλλογή, τη διαχείριση, την αξιολόγηση και αξιοποίηση των δεδομένων που συγκεντρώνονται στα ψηφιακά κανάλια κάθε επιχείρησης (ιστότοπος, eshop, μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.). Κάθε σχόλιο, αντίδραση, αγορά των καταναλωτών στο διαδίκτυο αποτυπώνει ανάγκες, ιδιαιτερότητες, προτιμήσεις, συνήθειες, τάσεις, οικονομική δυνατότητα, αποδοχή ή απόρριψη τιμολογιακών πολιτικών και επικοινωνιακών στρατηγικών και αποκαλύπτει το βαθύτερο προφίλ του καθενός από αυτούς. Η καταγραφή και η μελέτη των δεδομένων αυτών που συνθέτουν την αληθινή εικόνα του κοινού, αποτελεί το κλειδί που ανοίγει την πόρτα της επανάστασης στην ποιότητα της εξυπηρέτησης. Στηριζόμενοι σε αυτά τα στοιχεία, οι επιχειρηματίες της μικρής λιανικής μπορούν να συνθέτουν προσωποποιημένες προσφορές, να προτείνουν εύστοχες εναλλακτικές σε περιπτώσεις μη διαθέσιμων συγκεκριμένων μαρκών – ειδικά σε περιόδους με ελλείψεις προϊόντων – και φυσικά να βελτιώνουν την αγοραστική εμπειρία των καταναλωτών τους, αποκτώντας ταυτόχρονα την ευελιξία στη διαχείριση των προμηθειών τους που απελευθερώνει τις δυνατότητές τους. Επιπλέον, η ηλεκτρονική ανίχνευση της ταυτότητας των επισκεπτών ενός mini market συμβάλλει και στην αύξηση της κερδοφορίας του φυσικού καταστήματος αφού το σύνολο αυτής της διαδικασίας έχει και αμφίπλευρο αποτέλεσμα, τον εντοπισμό και την επιλογή αυτών των κατηγοριών ή οικογενειών προϊόντων, που είναι διαπιστωμένο ότι θα βρουν πολύ πιο γρήγορα το δρόμο, από το ράφι στο καταναλωτικό καλάθι.
Η μετεξέλιξη μιας μικρής σε έκταση επιχείρησης σε εστία άνετης εξυπηρέτησης
Αναμφίβολα, ένας παράγοντας που τροφοδοτεί εξελίξεις στον κλάδο της μικρής λιανικής είναι και η πανδημία του Covid-19. Κατά τη διάρκειά της, στη χώρα μας και σε όλο τον κόσμο, τα mini market πρωταγωνίστησαν στις επιλογές του κοινού. Στο χρονικό διάστημα που ακολουθεί, οι αλλαγές που λαμβάνουν χώρα αφορούν την αναθεώρηση της αντίληψης της χωροταξίας τους και της φιλοσοφίας της αρχιτεκτονικής τους. Ο λόγος είναι ο νέος προσανατολισμός που αποκτούν και από καταστήματα οικίας εξυπηρέτησης με προϊόντα σε μικρούς χώρους μεταμορφώνονται σε εστίες αγορών που πληρούν τις νέες βασικές και αναγκαίες πια για το παρόν και το μέλλον συνθήκες προστασίας της υγείας του επισκέπτη. Έτσι, η συνολική εικόνα του mini market αναδεικνύεται σε τόσο αποφασιστικό παράγοντα επιλογής του από τους πελάτες, όσο είναι και η ποιότητα και η ποικιλία των προϊόντων του, καθώς και το επίπεδο εξυπηρέτησης. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Άνετοι και εύκολα προσβάσιμοι χώροι, ευρύχωροι διάδρομοι, κατάργηση αδιεξόδων, επέκταση του ωφέλιμου σημείου αγορών και στους υπαίθριους – εξωτερικούς χώρους, ορθολογική διάταξη των κατηγοριών ειδών, ευδιάκριτη σήμανση προϊόντων που διευκολύνουν τον γρήγορο εντοπισμό τους και μειώνουν δραστικά τον χρόνο παραμονής στο κατάστημα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις υιοθετούνται περισσότερα του ενός σημεία πληρωμής των αγορών ώστε να αποφεύγεται η περίπτωση συνωστισμού ή αναμονής σε ουρά. Αντίστοιχα, νευραλγική σημασία αποκτά και το ίδιο το σημείο τοποθέτησης, το ράφι, το οποίο χρειάζεται να «αναπνέει», με λιγότερα στον αριθμό προϊόντα και είδη, ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος μεταξύ τους. Η έννοια της προθήκης που υπερτερεί της έννοιας του ραφιού, μπορεί να σημαίνει περισσότερο κόπο για το προσωπικό σας καθώς θα χρειάζεται να κάνει περισσότερες κινήσεις ανεφοδιασμού των σημείων πώλησης. Όμως, αξίζει να έχετε στο μυαλό σας ότι η σωστή διάταξη των προϊόντων θεωρείται στο εξωτερικό ως μια ασφαλής τακτική που φέρνει τη διαφορά στις πωλήσεις της μικρής λιανικής.
Η τεχνολογία ως μοχλός για τις ανέπαφες αγορές και αυτοματοποίηση της λειτουργίας
Την ώρα που στη χώρα μας, η πλειοψηφία των mini market θεωρεί πως το επόμενο βήμα προόδου είναι η ψηφιακή λειτουργία, στο εξωτερικό τα κύματα της τεχνολογίας αλλάζουν το πλαίσιο λειτουργίας της μικρής λιανικής προς δυο κατευθύνσεις. Την ανέπαφη εξυπηρέτηση και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών της καθημερινότητας. Στο πλαίσιο αυτό υιοθετούνται ολοένα και περισσότερες εφαρμογές που επιτρέπουν στους καταναλωτές να προχωρήσουν σε εντοπισμό προϊόντων και αγοράς τους μέσω του κινητού τηλεφώνου τους, είτε σκανάροντας QR codes και αποδεχόμενοι αυτόματη χρέωση, είτε πλοηγούμενοι σε virtual διαδρόμους, ακόμα και παραμένοντας εκτός του καταστήματος, ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν ανέπαφα τις αγορές τους. Μπορεί στη χώρα μας να μην είμαστε ακόμα σε αυτό το επίπεδο, σύντομα όμως θα δούμε τεχνολογίες που αλλάζουν την καθημερινότητά μας. Στην εξέλιξη επίσης των ψηφιακών συστημάτων οργάνωσης, αρκετές επιχειρήσεις του κλάδου βασίζονται για την αυτοματοποίηση των διαδικασιών τους. Κλειστά κυκλώματα, αισθητήρες αλλά και λογισμικά που παρακολουθούν την επάρκεια των ραφιών και των αποθεμάτων στην αποθήκη και ενημερώνουν αυτόματα τον διαχειριστή ή και τον προμηθευτή ώστε να κινηθεί άμεσα για την αντικατάστασή τους, είναι μόνο κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα, που δείχνουν πόσο ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιδρά σε βασικές λειτουργικές δομές, απλοποιεί και αλλάζει προς το καλύτερο τη πραγματικότητα της επιχείρησης και τη ζωή του προσωπικού της.
Η καρδιά του Delivery, η αποθήκη
Τόσο λόγω της πρόσφατης περιόδου, όσο και εξαιτίας των νέων τάσεων, ακόμα και για καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας, το delivery αποτελεί μια υπηρεσία απαραίτητη για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου σε όλο τον κόσμο. Σε αυτό έχουμε αναφερθεί ήδη σε προηγούμενες δημοσιεύσεις, περιγράφοντας όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε καθώς και για τις δυνατότητες που σας προσφέρει η συνεργασία με εξειδικευμένες πλατφόρμες. Στη χώρα μας, αυτή η δυνατότητα ενισχύει αποφασιστικά την κερδοφορία ενός mini market, αφού πια το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή έχει αποκτήσει σε σημαντικό βαθμό την online διάστασή του, για τις μικρές ή και μεγαλύτερες αγορές του. Όπως δείχνουν και οι «ώριμες» αγορές της Δυτικής Ευρώπης και της Άπω Ανατολής, τα χρόνια που ακολουθούν φέρνουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης για το delivery όχι μόνο στη μικρή λιανική αλλά και σε όλες τις εμπορικές κατηγορίες. Ειδικά όμως για ένα mini market το κλειδί της επιτυχίας είναι οι αποθηκευτικοί του χώροι και το κατά πόσο μπορούν να «σηκώσουν» αυτήν την αποστολή. Ο εξοπλισμός τους με σύγχρονες εφαρμογές παρακολούθησης και διαχείρισης, η συνεργασία με εξειδικευμένους επαγγελματίες της εκτέλεσης διαδικτυακών παραγγελιών ή η επιμόρφωση των εργαζόμενων σε αυτά τα καθήκοντα, ακόμα και η δημιουργία μικρών αποθηκευτικών σταθμών (dark stores) σε άλλα σημεία εκτός της φυσικής έδρας, είναι κινήσεις που ακολουθούνται στο εξωτερικό καθώς εξασφαλίζουν την ταχύτερη παραλαβή των προϊόντων και παράδοσή τους στους πελάτες, που είναι και το μυστικό της επιτυχίας της υπηρεσίας.